zaterdag 5 december 2020

Mijmering 94 Winterzonnewende deurkrans, nachtvorst en vervolg crisis gezin op de vlucht...

 Beste mensen,

De oorzaak van ongelukkig zijn

ligt niet in de omstandigheden

maar hoe je die bekijkt...

met een halfvol glas of een leeg.
 
Annemiek
 
Mijmering 94 2020.
 
Tip.
Mijn deurkrans in Kerststijl heeft elk jaar een beetje minder kerst en meer winterzonnewende en kan de krans de hele winter blijven hangen. 

Dit jaar valt winterzonnewende op 21 december om 11.02 uur. Dat heet midwinter met de kortste dag van het jaar. Vanaf dat moment worden de dagen weer langer...Ik heb meer met winterzonnewende dan met Kerst... 

Voor velen waren de kerstdagen in het verleden verdrietige dagen en waarom zou je jezelf die ellende dan steeds weer aandoen... uitzonderingen daargelaten.
 
Outsiders als ik met een halfvol glas blijven niet star tradities
volgen als ze knellen. Zelfkwelling is me vreemd... tegenwoordig. Een kerst/zonnewende krans is zo gemaakt en daarvoor hoef je niet naar het tuincentrum...
 
Wat je nodig hebt?
1 oude krans hergebruik
of een ander rond ding
of spandraad
conifeertakken
wat hulst of ander spul met rode besjes
wikkeldraad
eventueel hederabloei of hederabesjes

ik had nog een kerstklok van rotan
die al tientallen jaren meegaat.
 
Werkwijze:
De krans hing aan de poort en is nog van Pasen. Bij buurman heb ik wat takjes conifeer geknipt zonder gaten in de bomen te maken... 

Vragen staat immers vrij en of je dat wel of niet doet laat ik aan jou over. Bij ongevraagd zou ik de schemering als snoei tijd nemen.
 
De conifeer werd op de krans gewikkeld beginnende bij 10 voor 10 tegen de klok in met de steeltjes tak naar beneden. Bij een verwilderde achtertuin waar geen mens woont heb ik wat bont blad met rode besjes geknipt en in mijn eigen tuin wat hederabesjes. Op de krans werd aan de onderkant bovenop de conifeer... bont blad met besjes gewikkeld....Midden boven enkele hedera takjes met besjes en een paar groene raffia draden vormden het ophanglint...

Aan de poort opgehangen kon nog hier en daar een takje ingestoken worden of bijgeknipt. Met dezelfde raffia draden werd de kerstklok aangebonden die na driekoningen wordt verwijderd. De krans blijft hangen tot de lente komt....
 
Tip 2
Het groen dat over was heb ik op de tuintafel gelegd rond de vogeltjes taart. Het ligt daar als reserve en ook nog decoratief te zijn. We gooien niets weg ook niet van natuurspul...

Misschien maak ik morgen of komende week een kerststuk voor op tafel... dat is GENOEG kerst voor mij...
 
Tip 3
Turks brood dat overbleef, lag op de radiator te drogen en heb ik in een papieren zak gedaan. Een dansje erop en het brood werd kruimels. 

Hup in de vergiet en wat te grof...achterbleef nog eens in de zak en een tweede dansje... Paneermeel gewonnen en gaat niets verloren... 

De rest kruimels kwam op de plank buiten voor de vogeltjes...
Jaaaaa ik weet wel dat die geen zout mogen hebben en het brood niet zoutloos is. De vogels hebben de keus tussen brood met iets zout of goed zaad. 

Net als de mens die keuze heeft tussen gezonde voeding en ongezonde lekkertjes....en ook daar wordt nog steeds aangeboden...
 
Tip 4
De nachten worden nu echt kouder en heb ik de wasketel vol bloeiende geraniums in de schuur gezet. 

Zo ongeveer voor het raam. Op een plank tegen de muur staan de pannen met fuchsia’s en als de zon schijnt valt het zonlicht door het raam op die plank. 

Eenmaal per week per pot een half kopje water geven en overwinteren de wichtjes... Ze sluimeren wat en dromen van de lente enne nee... ze gaan niet dood. Als ik ze water geeft droom ik mee...
 
Tip 5
In de totaal uitgewoonde woning van het gevluchte gezin zit een te klein versleten keukenblok met kastdeurtjes die niet sluiten en in enkele ontbreekt zelfs een scharnier. De schimmel staat op de muur....

De afwerkrandjes van de laminaat liggen los op de vloer en sommigen zijn weg. 

Rond de lichtschakelaar ontbreekt het randje en je ziet de draden zo zitten. 

Waar de deurbel hoort te zitten zit een groot gat en het huisnummer is met viltstift op het hout van de deur gezet. 

Dat was al zo en al die woningen driehoog een straat lang vormt een soort getto buurt. 

Je neemt elke woning die je ver weg krijgen kan, als je op de vlucht bent...
Terug naar het keukenblok denk ik mee met de moeder en ze laat me de lade zien met servies dat ze van ons kreeg en mooi af gewassen daarin heeft opgeborgen. 

Spul voor zes (tijdelijk 7) mensen is dat klein keukenblokje een catastrofe... en nu de tip...  

Bij ons kwam een mooi dressoir binnen met veel kastruimte achter deurtjes en lades. 


Hij is ongeveer even lang als het keukenblok en onze mannen Ron en Bas hebben met veel moeite het ding twee trappen omhoog getild en rechtop gezet om vervolgens op een deken de keuken in te schuiven... 

Mevrouw haar aanrechtblad en kastruimte is opeens verdubbeld en wat was ze blij... nog blijer dan ikke... 
Omdat een dressoir geen watervaste bovenkant heeft heb ik een stuk glas gejat bij Song in de moestuin. 

Dat is nu schoongemaakt en ligt bovenop het dressoir. Daarop kwam de oven. Jammer genoeg heb ik te weinig glas en liggen twee glazen snijplanken naast elkaar op het dressoir waar mevrouw in ieder geval pannen schalen of wat dan op kan zetten...Dat doet het ook. 

Ze kan ze natuurlijk ook als snijplank gebruiken en ik zoek
wel verder naar nog een stuk glas van anderhalve meter breed. 

Het dressoir staat tegen het raam eh... de vensterbank en als mevrouw plakfolie op het raam plakt kan ze de vensterbank als olie/azijn en andere flessen voorraadrek gebruiken...Daar kunnen de kleintjes niet bij...

Straks eens bellen of de keuken nu beter is opgeruimd. Te weinig kastruimte betekend altijd rommel...
 

Mijn leventje...
Toen we het dressoir brachten was mevrouw aan het bidden en haar moeder deed de deur open. 

Terwijl onze mannen het dressoir naar boven brachten heb ik met “oma” mijn rondje door het huis gemaakt. 

De kerstboom kon niet verder opgezet omdat onderdelen niet pasten. 

Daar moest Bas even naar kijken want die heeft volgens mij wel verstand van waar wat ingestoken moet worden. Het probleem is opgelost... en oma kan verder met versieren.

Wat schilderijtjes waren opgehangen en ontbreekt nog een kamerkast. Onze TV staat op een kastje en ontbreekt nog een kabel...

Elke keer een stapje verder en was de jonge mevrouw danig
overstuur omdat haar aanvraag voor de bijstandsuitkering was afgewezen vertelde ze... 
Ze liet me de brief lezen... De reden? 

Er ontbraken gegevens en heb ik direct een bij mij bekende mevrouw van Alcander gebeld die erachteraan ging...Dat is het voordeel als je mensen kent....

Komende week wordt de uitkering opnieuw aangevraagd wat een maand tijdverlies kan betekenen en begreep ik waarom
mevrouw aan het bidden was... 

Een maand geen inkomen als de datum van tweede aanvraag als richtlijn wordt gebruikt voor uitbetaling. 

De huisbaas had zich al gemeld vertelde mevrouw... die wilde geld zien en zou maatregels treffen als betaling nog langer uitgesteld werd...

Ik duim voor het gezin en op de invloed van de mevrouw van
Alcander die ten strijde is getrokken....Misschien kan toch de eerste aanvraagdata als richtlijn aangehouden? Ik heb geprobeerd mevrouw af te leiden met de nieuwe kast en dat de wasmachine het zo goed doet. 

De bedden en het beddengoed zo fijn zijn en de kerstlichtjes rondom de deur zo leuk zijn aangebracht..... Ze hebben nog voor een paar dagen voedsel en volgen we dit gezin op de voet....om bij te kunnen springen en mevrouw niet gek wordt van wanhoop. Ik ben zo blij dat haar moeder er is en ondersteunt.....  
 
Annemiek