woensdag 2 december 2020

Mijmering 94 Champignonragout (of kip als je wil) voor pasteitjes en de opening van Consuminderhuis Parkstad Nieuwenhagen...

Beste mensen,

De kalende kersenboom
in de nachtelijke tuin
tooit zich met sterren....

Annemiek.
 
Mijmering 94 2020.
 
Tip
Op de vensterbank van de keuken ligt een kladbloc waar ik boodschappen op schrijf die ik in december nog nodig zou kunnen hebben. 

Na volgende week kom ik niet meer in de super. Een doos melk en kattenvoer voor drie weken en kattenbak korrels staat op de lijst. 

Closetpapier, brood voor in de vriezer en kaas in voorraad. Twee kilo bloem en de voorraden in de voorraadkast even checken.
 
Als je de kerstdrukte vermijden wil koop dan nu in wat je straks nodig denkt te hebben... Kerst is voor mij vrede en stilte... het bos in en een goed boek met een glaasje port. 

Een stukje op de fiets door de hei als het weer goed is... ver van de drukte en de schranspartijen. 

In de vriezer liggen vegetarische ballen en in de tuin staan pastinaken en winterwortels, boerenkool en spruiten... 

Die wortels zal ik in het weekend gaan oogsten en in de inkuil leggen...Oh ja... yoghurt op de lijst voor kruidenkaas enne wat appels in de schuur voor de beignets...
 
Tip 2
Vandaag heb ik champignonragout gemaakt en een deel in bakjes in de vriezer gezet. 

Lekker voor kerst en kant-en-klaar als ik lui of moe zal zijn...
Oh ja... nog 1 pakje pasteibakjes op het lijstje....
 
Heerlijke champignonragout maak je binnen een half uurtje. Een variatie daarop voor de niet vegetariërs is een of twee kipfilet in dezelfde hoeveelheid water garen met kipbouillonblokken. De hoeveelheid champignons kan dan gehalveerd worden.
 
Ingrediënten: vegetarische champignonragout
125 gram roomboter of een mix van boter en margarine
125 gram bloem
1 groot bakje champignons
eetlepel kerriepoeder
3 groente bouillontabletten
anderhalve liter water
peterselie
pakje slagroom
ragoutbakjes
blaadjes sla en tomaatje.
 
Werkwijze:
Anderhalve liter water koken met de bouillontabletten, even aan de kook houden en uitzetten. 

De champignons afborstelen en een schijfje van het steeltje snijden. 

De champignons heel kort afspoelen in een vergiet en in grove stukken snijden. 

Grote champignons in 5 en kleinere in 3 stukken. De champignons in iets zonnebloemolie met een klontje roomboter bakken in wok of koekenpan met de kerrie en iets zout. 

 Eventueel halverwege een klontje boter toevoegen. De champignons op laag gas garen tot beetgaar. De kerrie geeft bij het bakken pas echt goed zijn smaak vrij. Eventueel nog kerrie toevoegen.
 
De boter of boter met margarine smelten in een pan (niet bruinen) en de bloem toevoegen. 

Niet bang zijn deze massa klontert nooit. Roeren en de helft van de bouillon toevoegen. 

Nu oppassen en met de garde flink roeren eventueel de pan van het gas af. 
De roux moet klontjesvrij zijn en dat lukt goed als de roux dik is. De pan weer op het gas en met beetjes meer bouillon toevoegen en weer roeren. 

Dit herhalen tot de roux naar je smaak nog net te dik is. 
Dan de slagroom toevoegen en omroeren. 

De champignons toevoegen en met iets bouillon het aanbaksel in de wok losmaken en bij de roux mengen. Met de gesnipperde peterselie plus peper/zout en zeker nootmuskaat
op smaak brengen...
 
pasteibakjes in de oven opwarmen al of niet het “hoedje” apart, ondertussen met blaadjes sla en een tomaatje het bordje versieren. 

Pasteibakjes op het bord en kokend heet de ragout op de bakjes en het dekseltje erop...

Wat yoghurt in een kommetje en ga ik weer langs de 
frambozenstruik in de tuin.
Een likje aardbeienjam op de vruchtjes en een glaasje port bij dit feestelijk menu... waar ik af en toe van nip en de hele avond mee doe. 

Ik drink een fles port per winter en dat is meer dan genoeg. Mijn zus neemt daar een chocolaadje bij en ik een toastje met kruidenkaas of brie of camembert. Als toastjes gebruik ik een 1 snee knäckebröd en dat werkt beter met wapperende handjes...

Af en toe heb je slablaadjes nodig. Daar koop je geen hele krop voor. 

In de tuin zijn ze niet meer te vinden en heb ik een kropje bonte sla met wortelkluit gekocht. 

Die staat nu in een bakje water op de vensterbank. Buiten zou het kropje bevriezen. 

Het kropje blijft weken goed als je af en toe het water
ververst. 

Op een beschut plekje buiten op een tafel in een hoekje zou ook kunnen als de temperatuur in de nacht niet lager dan 2 graden komt... 

Komend weekend zal ik de sla in potgrond zetten in een bloempot en gaat het kropje nog langer mee en aan de groei...
 
Mijn leventje...
Gisteren werd Consuminderhuis Parkstad Nieuwenhagen geopend met een foto momentje en een rondleiding voor de directeur van HEEMwonen Frank Vos met delegatie. 

Heem wonen is wederom een van de grootste sponsor van CMP Nieuwenhagen. Van ons bestuur waren aanwezig: Jos Arts (voorzitter) en Jo Souren (penningmeester.

Jozé Schlösser is de coördinator en Theo Balter de assistent
coördinator. (niet op foto)
Jos Arts en Frank Vos 

Van Consuminderhuis Parkstad Molenberg waren Diny Wolgens, Fatima Mohsen en dit mens aanwezig. 

Ik heb wat foto’s gemaakt van het knusse huis waar hard is gewerkt...  

We wensen alle vrijwilligers in dit huis veel succes...
 
Het zogenaamde moederhuis waar Nederlands eerste consuminderhuis werd opgericht aan de Wilhelminastraat wordt nu al gesloopt... 

Ik heb een filmpje gezien waar je ziet hoe de kelder word ontmanteld door speciale arbeiders met een lichtje op hun helm. 

En nee ik ga niet kijken... het is voorbij die tijd... In herinnering blijven de mooie momenten en die worden gekoesterd...
 
Annemiek