maandag 23 december 2019

Mijmering 92 Vegetarisch nostalgisch kerstmenu goed voor de diertjes en jezelf en nog meer blijheid in beeld...

 
Beste mensen,

Het vermogen jezelf lief te hebben samen met de liefde voor het leven
geeft je de kracht de kwaliteit van je leven te verbeteren...
Annemiek.

Mijmering 92 2019.
Langzaam komt de stilte en de rust... Een rondje door de tuin met Floor en nog steeds frambozen aan de struik zie ik.
Het heerlijkste kerstmenu wat ik me kan voorstellen is pastinaak soep en griesmeelpudding met rood fruit (frambozen) en bramen gelei...
Je zou een pakje diepvries rood fruit kunnen kopen bij de super maar die bramengelei? Toch nog drie potjes kunnen maken afgelopen herfst, van eigen oogst. Zonder pitjes...
Ik besluit de soep al te maken en gedeeltelijk in te vriezen. Morgenavond en eerste kerstdag hetzelfde menu... waarom niet.
Ingrediënten pastinaak soep:
Veel pastinaken
halve ui of een kleintje
beetje knoflook
1 aardappel
halve eetlepel kerrie
scheutje olie en klontje boter
2 groente bouillonblokken
1 liter water en later nog iets meer...
Werkwijze:
De pastinaken schillen met de dunschiller en wassen in het geheel. In kleine blokjes snijden dan zijn ze snel gaar. De gesnipperde ui fruiten in olie met boter en zacht lichtbruin bakken. 

Ik heb een jong knoflook plantje uit de aarde gehaald en helemaal opgebruikt... bij gebrek aan tenen knoflook. Een liter water erbij en de pastinaak, aardappel bouillonblokken en kerrie. Aan de kook brengen en op laag gas 30 minuut garen... Met de staafmixer erdoor en oppassen want de dikke soep gooit bellen waar je, je vies aan kan verbranden. De soep rusten laten en een halve liter water in een pannetje met 1 groente bouillonblok aan de kook brengen. De soep verdunnen naar de voor jou juiste dikte...

 
Tip 2
Griesmeel pudding met rood fruit....pure nostalgie.

Ook al heb je geen eigen gemaakte bramen gelei... lekkere bosvruchten light confituur van een goed merk zal wel te koop zijn toch? Daar rood fruit bij uit vriezer of vers ( niet te betalen helaas)
1 liter melk
110 gram naturel griesmeel
70 gram suiker

De melk aan de kook brengen en suiker en griesmeel toevoegen. Weer aan de kook brengen en op laag gas garen. (enkele minuten al roerende) Kokend heet de pudding in een langwerpige vorm gieten... (brood of cakeblik of zo) 

Buiten afkoelen en de bovenkant met een beetje suiker bestrooien dan krijg je geen vel.... 

De pudding een dag of nacht afgedekt in de koelkast zetten en net voor gebruik in plakken snijden en opmaken met het fruit de confituur en eventueel slagroom al vind ik dat net teveel...
Mijn leventje...
Ik hoef even niets en kom aan mezelf toe... In stilte passeren de opgedane mooie momenten... De pracht bijeenkomst met de vrijwilligers in consuminderhuis Molenberg... 

Iedereen persoonlijk kunnen bedanken voor het meedragen van het vele werk voor de mens in crisis. En nee... we geven geen grote  kerstpakketten aan de vrijwilligers maar wel een kerststol en ze mochten daarnaast acht soorten boodschappen uitzoeken uit gesorteerde dozen...Daar was veel goeds bij... Onze vrijwilligers krijgen veel... het jaar door... 
Iedereen die bij ons werkt kan kleding schoenen hebbedingetjes en en... het hele jaar door meenemen. De grote dingen ook zoals een tafel of stoel bankstel of kastje wat maar nodig is... Natuurlijk weten we wat ze meenemen en de grote spullen worden aan mij gevraagd. De rest regelt Jozé of Michael of de kerngroep. 

De meesten vrijwilligers hebben een kring (cursus consuminderen leren) gevolgd of zijn daar nog mee aan de slag. Ze zijn of komen boven Jan en uit de schulden of zijn onderweg... Dat is de grootste gift die we gaven of maar kunnen geven.... Daar kunnen ze de rest van hun leven mee vooruit...
 
Daardoor bespaar je veel en dat betekend zeker 100 euro per maand kunnen sparen op je uitkering. Met kinderen wel meer... Ik zag geweldig mooie creaties voorbij komen gisteren waarvan ik weet dat ze van (couturier) het consuminderhuis komen.... Ik wil ze leren dat materiële dingen niet belangrijk zijn. De rijkdom van mooie momenten koesteren en delen zoals gisteren. Ik laat je meegenieten... van de Nederlanden en de Medelander naar elkaar toegegroeid... Innigheid en liefde van vriendschap.... 
 
We geven nog steeds uit al zijn het nu geen meubels meer, de laatste dagen van het jaar. 

Wel elke dag voedsel... Ik ben met Jeffrey (logistiek) door de meubelopslag gelopen en we vonden nog een leren fauteuil die bij de twee past die de mevrouw en de baby kregen... Ze mist ook nog een pedaalemmer die ik vond en een vloerkleed zou iets zijn... 

Ik vond twee kleinere boxspring voor een kleine mevrouw..... die kunnen gebracht begin januari. Een zware boxspring voor mensen die nog aan sport doen (nou jaaaa het is ook wel een heel mooie man die mevrouw heeft) en heb ik toch voor hen gereserveerd. 

Er moet nog een kleerkast naar een meneer... dat kan ook begin januari en ben ik even rond gelopen door het pracht opgeruimde huis waar zoveel liefde hangt... Het office van Mart waar de bakjes al staan om te zaaien in januari... en in de stilte tuin is het een af en aan vliegen van vele mussen en koolmeesjes. Wel tien tegelijk en meer op het voer dat ik beslist moet bijvullen even na kerst of ervoor.... 

De kerngroep van Molenberg die zes mensen telt en samen coördineren... Dat heb ik afgelopen jaar geleerd... Dat een mens dit niet kan...alleen als hij of zij al drie jaar of meer consuminderhuis ervaring heeft in coördineren... 

 
Een maatschappelijk werker kwam helemaal van de wap nog een groot crisis pakket halen voor een meneer die ook uit de bijstand was geflikkerd... Net voor kerst... 

Meneer was zijn vader en neef gaan begraven in Duitsland die bij een ongeluk om waren gekomen... Meneer was  anderhalve week gebleven om de familie te steunen en zichzelf uiteraard. 

Hij had daardoor een afspraak gemist bij de sociale dienst en de uitkering was per direct gestopt... 

Dat is na zo’n verlies soms net voldoende om van de brug af te springen. De onmenselijkheid is verschrikkelijk! 

Ik heb nog “slachtofferhulp” toegepast bij de maatschappelijk werker die bij noodfonds en gemeente bot had gevangen en thuis wat eten uit de kast was gaan halen. De meneer in crisis had nog een blikje tonijn en verder niets... 

De maatschappelijk werker werd getipt naar ons... Wij zijn al lange tijd de enigste organisatie die binnen een uur twee bigshoppers voedsel kan leveren en binnen een halve dag een inboedel...

Er is nog een mevrouw die al de sleutel heeft maar geen spullen en die moet maar eerst eens komen praten en willen werken bij ons.... Ze kan nog bij iemand terecht dus onderdak... Jozé heeft me wel geleerd dat op de valreep geen spullen worden gebracht... Ik heb al eens vrijwilligers in het goed pak die naar de vrijwilligers bijeenkomst kwamen nog vijf bedden laten brengen ergens... Matrassen hadden het ook gedaan...
Vandaag heeft Carina voedsel uitgegeven met een chauffeur die bij haar moet blijven tot de laatste mens in crisis is weg gegaan... Daardoor hadden andere kerngroepleden even rust.... 

Kaatje katoen bracht hergebruik luiers en die hebben al een bestemming... Zo fijn die gift...Dankjewel !! Morgen begin ik weer...

Mijn Floor heeft al dagen een gevecht met een “lelijke” kat die ze uitdaagt en schreeuwt moord en brand als ze nagezeten wordt... 

De achterdeur op een kier sjeest ze naar binnen met een dikke staart en moet ik net op tijd de achterdeur sluiten... Floor heeft een schram op haar neus en hopelijk blijft het daarbij... 

Vanaf nu worden de dagen langer en de chayote’s die boven op het tafeltje liggen lopen al uit.... Die kunnen nu voor het raam in Molenberg in Marts office... en op de fiets regelmatig ernaar toe houd me in beweging... De paprika kan gezaaid...en binnenkort de tuinbonen in de koude kas... Ik hoop dat hij die de sla laat groeien me nog een heel intense zomer geeft op de fiets en in de tuin... met hulp... maar toch... maar eerst de winter nog en het voorjaar..........

Annemiek