zaterdag 21 december 2019

Mijmering 91 De ware kerstgedachte in stamppot van de rijkdom van eenvoudig leven en dankbaarheid van velen...

Beste mensen,
Bekleed je met tederheid en zachtheid
voor de mensen om je heen
en laat niemand in de kou staan...
Mijmering 91 2019.
Tip.
Kerst is genieten van sterren van blijheid in ogen van mensen die we konden helpen en nog steeds ondersteunen... Weten dat we eigenlijk aan rust toe zijn en dan toch nog even voor Mart (kerstverhalen) een TV opduikelen. Deze keer tweedehands gekocht bij Kreutz Electro de zaak die ons altijd grote korting geeft als we een nieuwe wasmachine of zo moeten kopen voor een mens in crisis. Natuurlijk gaan we eerst voor hergebruik al kan dat soms niet. Kreutz verkoopt ook tweedehands ... TV tjes.

Mart vraagt nooit en opeens (ik weet niet waarom) vroeg ik of zijn TV het nog wel deed. Nee dus.... al tijden stuk en het afbetalen van zijn achterstallige huur (opgedaan uit de tijd zonder inkomen) laat geen uitgaven toe...  Alsof ik het rook... Mart met de stalen zelfdiscipline...

Een TV die bij ons stond werd gebracht en bleek stuk... Blij gemaakt met een dood vogeltje... Ik vond dat we voor de kerst bij Mart een andere moesten brengen... Waarom?
Stel je een zit/slaapkamer voor met witte muren zo groot (klein) dat er een driezitsbank en tweezitsbank (tegen de muren) plus een salontafel inpast. 

Oh ja...nog een kast tegen de derde muur waarin o.a. een dekbed en een kussen zit. Die gaan op de driezitsbank als hij gaat slapen. De tweezitsbank is om op te zitten (eten wonen) en staat een stap vanaf de voordeur en een stap verder is het trottoir zodat Mart steeds de overgordijnen dicht heeft om privacy te hebben... 


Je kan je kont niet keren maar het is zijn paradijs... Achter een muurtje een stukje aanrecht met spoelbakje en een douche en toiletpot. Ik zou er klem komen te zitten tussen de toiletpot en de deur. Het aanrechtje een stap verder...er zit een minuscuul deurtje tussen.  

Als je een drol moet leggen en je bent eten aan het koken vermengen de geuren zich...misschien heeft Mart daardoor de achterdeur altijd open? 

Je kan van de grond eten zo schoon en ergens klem tussen al dit spul staat ook nog een wasmachine...die hij van ons kreeg.  Als geen meubels erin stonden was je van de straat door de voordeur in vijf stappen bij de achterdeur....maar hij zit warm en droog en zijn glimlach is een van mijn mooiste kerstcadeautjes dit jaar...
De rij zitslaapkamertjes zit vol randfiguren...vastgelopen (ex?) junks alcohollisten en prostituees waar Mart niet tussen hoort... hij houdt zich op zichzelf en de herrie moet voor hem soms niet te harden zijn... Een moderne TV al is het een tweedehandsje past er ook al niet want de hele rij huisjes kijkt analoog nog via een antennekabel. 

De geweldige verkoper van Kreutz had een tip... de TV  gewoon met de analoog kabel aansluiten en een speciale manier van instellen waardoor Mart 42 kanalen kan bekijken op de analoge aansluiting... Kan hij de TV harder zetten op een lievelingszender als er links en recht bijgeluiden komen van betaalde liefde of zuip herrie... Ik moet er niet aan denken dat hij bij die achtergrond geluiden tegen die witte muur aan zat te kijken.... zonder muziek van een concert of sport....
 
Nog een mooi puur kerstgevoel is de hutspot die ik vandaag maakte na een veel te lange tijd op boterhammen te hebben geleefd en rauwe wortels en fruit... 

De start was de pastinaken oogsten uit de voortuin en zie hoe mooi ze erbij liggen. Een dikke heeft een “kindje” in omhelzing en enkelen lijken zelfs op kerstklokken (met een beetje fantasie.) 

Een deel ervan wordt mijn kerstdiner...(pastinaaksoep)  maar eerst van de twee dikste pastinaken Leidsche stamppot maken met wat wortels aardappels en twee uien... Voor twee dagen want morgen komen alle vrijwilligers bij elkaar in Consuminderhuis Molenberg en heb ik ook alweer geen tijd.  

We zullen de voortgang bespreken en iedereen bedanken voor het prachtwerk waaraan ze bijdroegen ALLEMAAL! 

Onze consuminderhuizen gaan een week dicht maar voor de kerngroep NOOIT! We geven dagelijks nog steeds voedsel uit en leveren maatwerk...in crisis... 

Oh ja...maar twee glaasjes water bij die stamppot (en wat zout) dan blijven de vitamientjes in de groente. Als de boel gaar is...is het vocht opgenomen. Wel elke keer controleren hé... Klontje boter en wat nootmuskaat en met de stamper grof stampen.....
Kerst is de foto’s bekijken van de goede gaven waar jullie allemaal aan bijdroegen... De bigshoppers voedsel die we keer op keer vulden en de snoep die je ziet kregen we gratis...die kopen we nooit! Het is maar dat je het weet...en nee er zijn geen dode diertjes in het pakket...maar wel steeds wat extra erbij.... De dop pinda's ontbreken op de foto en de peperkoek en de chipsjes die ook nog erin gingen, voor de kids. De envelopjes met gedicht en maatwerk eurootjes waar het moest en kon. 

Sommigen kregen gewoon extra voedsel als we niet zeker wisten of geld verantwoord was. Aan de lopende band werden steeds weer opnieuw tassen gevuld en nog steeds tot na Nieuwjaar... Carina en ikke werken door komende week met twee chauffeurs.... Aan het einde van de week weer afgelost door Joze en Theo... Ik moet er niet aan denken dat die pracht echtgenoot van Joze (Math) thuis eenzaam onder de kerstboom zit...zijn nagels op te vreten bij gebrek aan een kerstdiner...  Op mij wacht niemand alleen Floor die kerstvoer heeft en het verhaaltje van de poes met de zwafelstokjes al lang heeft gehoord.... 

Als ik in de late avond maar thuis ben als de woensdagvriend belt die te poot naar Banneux op bedevaart is en een kaarsje zal aansteken voor dit mens en nog vele kaarsjes voor ieder die dat nodig heeft....

Nog een mooi kerstmoment is de mevrouw met kindje op de beton die nu belegd is met vinyl. (eh niet mevrouw maar de vloer) Een mooi dressoirtje tegen de muur en een zelfde licht hout kleur eetkamertafel. Vier zwart “leren”stoelen erom en twee pracht vierkante zwart echt leren fauteuils die we binnen kregen op de valreep. Twee zwarte bijzettafeltjes met bijpassende schemerlampen en een salontafel op wieltjes die nog vervangen moet maar toch... 


 Een pracht bed met bijpassende kleerkast die enkele dagen eerder werd afgebroken bij een mevrouw die kleiner ging wonen en nu opgezet is bij de mevrouw met kind... Off white noemen ze dat en zo sterk en toevallig van hetzelfde soort als mijn slaapkamer en ik weet hoeveel die kostte eens lang geleden... Die gaat nooit stuk en is duurzaam.


Onze geweldige mannen hebben alles in elkaar gezet en Jeffrey heeft nog lampen opgehangen en wat zoal nog moest... Ik weet wat mevrouw nog mist en rapen we alweer bij elkaar voor 2 januari... De logistiek ligt nu even stop... maar we hebben nog een altijd rijdende caddy... van en naar...heen en weer... 


Nog een pracht kerstmoment was de mevrouw die nog een hoop hout had liggen (nee niet voor de deur, dat valt bij haar wel mee) die twee kleerkasten waren en niemand iets van begreep. Door ons gebracht en de klusmeneer moest er naar toe... 

Mevrouw haar stress kwam eruit en dat is altijd als de stilte komt. Dan komt de klap van de  PTSS. Ze noemt mij haar mama en kent geen mens waar ze nu woont... Het was de bedoeling om dichterbij te komen wonen maar er was verweggestan een flatje en dan zeg je ja...als je al bijna twee jaar in de opvang zit... 

De kasten zijn eindelijk opgezet (te langzaam naar mijn zin maar wie ben ik)  Ze zijn inmiddels ingeruimd. Het bed heeft een passend matras (klopte ook al niet) en ik heb even eronder moeten vloeken toen enkele vrijwilligers teveel ego bezig waren helaas. Ze waren naar huis gekomen toen “hun” tijd erop zat en dat
doe je niet in crisis momenten... Die kent geen tijd!
Maar niet iedereen heeft het heilige vuur... 

Ik heb nog een week moeten werken met een chauffeur die de weg kwijt was en ik steeds letterlijk moest vangen en het was moordend moet ik zeggen...maar al sal reg come en kwam! 

De mevrouw in verwegistan had graag nog een mixer en een bakvorm en beslagkom om een taart te bakken met haar dochtertje voor Kerst... Tja...waar haal je die zo snel vandaan om acht uur in de ochtend? Uit mijn keukenkast! Ze kreeg ook twee bigshoppers met inhoud en envelopjes met inhoud want die worden heel zuinig besteed weet ik....

Ik zal een nieuwe mixer moeten zien te kopen voor mezelf en een kom en vorm vind ik wel weer hergebruik in het consuminderhuis....

Nog een pracht kerstmomentje was de poezentas (tas bedrukt met poezen) die ik kreeg bijpassend bij het “misschientje” dat ik had en me zo dierbaar is... Een werk tas met poezen bedrukt en zal ik wel eens een foto van maken...

Sluit ik af met het kerstmomentje van eindelijk mijn zoon aan de telefoon die op een voor mij onbekende plek verbleef... Hij die de sla laat groeien stuurde vele zegeningen in pracht kerst momentjes en daar hoorde geen glamour kerstbomen en glitter bij maar de ware kerstgedachte..........

Wordt vervolgt....want ik wil je nog zoveel vertellen wat we allemaal samen voor elkaar kregen Jij wij en ikke...

Annemiek