woensdag 11 december 2019

Mijmering 89 Soep die pastaschotel werd en pinda rampjes eh rotsjes...

Beste mensen,
In de knop zit zowel eindigheid als begin....
en hoop... trilling van liefde en geboorte...

Annemiek.
Mijmering 89 2019.
Tip.
De soep van Homa dwaalt nog steeds door mijn hoofd en heel gemakkelijk na te maken... dacht ik.

 De ingrediënten (zeven soorten kruiden en groente hoeven niet allemaal erin. Weglaten wat je niet hebt of te duur is....  Doen met wat er is.
Iraanse vegetarische maaltijdsoep.

Ingrediënten:
1 middel of halve grote ui
2 knoflookteentjes of knoflook stengels
3 groente bouillonblokken
1 beker gemengde gedroogde bonen zoals
kidneybonen, witte bonen, kikkererwten
2 eetlepels blonde of groene linzen
1 vergiet vol spinazie of snijbiet of raapsteel
de laatste twee nu moeilijk te krijgen dus neem spinazie
beetje spaghetti.
Verse kruiden zoals:
peterselie
koriander
tijm
selderijblad
rozemarijn
als je hebt... anders gedroogd of...niet.

Werkwijze:
Meng een beker vol gedroogde bonen/erwten uit je bonen voorraad. Was de bonen en erwten en zet met drie bekers water in de week in een pan. De dag erop de soep maken door: De bonen/erwten met het weekwater en een liter water extra...aan de kook brengen.

Ondertussen:
Ui snipperen en fruiten met iets olie in een wok of koekenpan. Gebruik je tenen knoflook dan even later gesnipperd bij de ui mee roerbakken. Bij de bonen met weekwater kieperen. De bouillonblokken erbij en alle kruiden die je hebt... klein geknipt toevoegen. Van koriander en rozemarijn weinig gebruiken....

Vanaf kookpunt twee eetlepels linzen toevoegen ( ik nam blonde linzen) Pas op...geen halve beker linzen nemen zoals op de foto te zien is...daarbij ging het al mis....Tegen de tijd dat de bonen/erwten gaar zijn een flinke vergiet grof gesneden spinazie bij de soep voegen en weer op kookpunt brengen. 

Pas op... de helft van de spaghetti die op de foto zichtbaar is klein gebroken toevoegen....
 
Je leest het goed... ik nam teveel linzen en teveel spaghetti... Daarbij startte ik ook nog met te weinig water. Hou je maar aan de ingrediëntenlijst dan is het goed... 

De soep net klaar was verrukkelijk al zag ik wel kleurverschil met de soep van Homa... Ik denk dat ze meer bladgroen erin heeft gedaan....dus DOEN! Je ziet de bui al hangen natuurlijk...De soep kon de dag erna met mes en vork als bonenpasta gegeten worden! Ik heb een half pakje gezeefde tomaten erdoor geroerd bij het opwarmen... Niets mis mee...

Tip 2
De chocolade letters die over zijn van Sint Niklaas kan je smelten en tot pindarotsjes verbouwen. Voor de juiste verhouding:
Ik nam 3 letters pure chocolade van 135 gram per stuk samen 405 gram
Twee zakjes ongezouten pinda’s van 235 gram samen 470 gram.
De chocolade moet tenminste 48% cacao bestanddelen bevatten (staat op de verpakking)

Werkwijze: De chocolade letters in een glazen thee of koffiekan in een ruime pan met water zetten op hoog gas. Het water aan de kook iets lager zetten en af en toe roeren in de chocolade tot hij gesmolten is. De kan uit het water nemen en de pinda’s erdoor roeren. 

Op bakfolie of duurzame folie op een  plaat of blad (die later in de koelkast kan) hoopjes
chocolade/pinda leggen. Ik had even geen ovenpapier of folie (aluminiumfolie zal het ook wel gedaan hebben) en heb de glazen snijplank met wat olie ingesmeerd... FOUT!!! Toen de rotsjes na afkoeling een uurtje in de koelkast waren geweest heb ik ze met beitel en hamer van de plaat moeten bikken.... 

De smaak was even goed... Alleen de naam werd aangepast pindarotsjes werd pinda rampjes... Doet me ergens aan denken hé zus?
 
De mooi uit gelepelde glazen kan heb ik weer in de pan water gezet met een beker melk erin. Aan de bodem en zijkanten zat nog wat chocolade die weer vloeibaar werd en geholpen door een lepel met de melk werd gemengd...chocolademelk mevrouw/meneer... en in een beker gieten en heerlijk van genieten.. 

Het kokende water ging vervolgens in de kan om de laatste streepjes chocola weg te spoelen....

Mijn leventje:
Was weer heftig vandaag omdat kerstpakketten werden gebracht bij de mensen die niet kunnen komen halen... De hoog bejaarde mevrouw in haar nog hoger bejaard huis waar in de gang een ketel staat waar iets in staat dat eens een plant is geweest. Ik bleef met de bout van mijn swing orthese ergens inhangen en brak bijna mijn nek...

Mevrouw was ziels gelukkig met haar kerstpakket en de kaart in de envelop met mijn gedicht van dit jaar....met nog iets, moest ze nog open maken toen we al de straat weer uit waren. Daar zal wel een traan bij gevallen zijn... Ik heb mevrouw heerlijk in mijn armen gesloten en dat kan als je ouder bent... Ze nam Theo bij de armen en dat moet nauwelijks voelbaar zijn geweest omdat hij tegenwoordig een gewatteerd ding aanheeft wat poolreizigers op hun overlevingstocht in het ijs droegen in Antarctica of zo....
 
Op naar Emma waar ik even moest bijpraten en knuffelen. Ze ziet er goed uit...haar ogen staan rustiger en het baby'tje huist nog steeds bij haar... De 23e week breekt aan... Elke week is er een en haar man was al vanaf een uur in de nacht aan het werk en het was al 14 uur later. Zwaar overwerk en hij voelt zich goed erbij. Ze komen er wel en af en toe moet ik even in dat huisje in die bouwvallige straat binnen wippen... Ze hebben het zo gezellig gemaakt met die kerstboom en kerstfiguurtjes en een beter huis komt ook nog wel...

We zijn ook nog aan de rij kerststukken brengen bij sponsors begonnen en elf stukken gebracht her en der. Onderweg zijn twee ballen gesneuveld en hebben we de stukken eruit gevist en wat groen verschoven... Zoiets brengen doe je persoonlijk als coördinator al moest Theo de stukken vaak dragen tot de drempel want Gerda had weer mega zwaar spul gebruikt vonden we. Alles van hergebruikt spul wil wel eens verzwaren...en god weet wat er allemaal inzit... 

Nee ik ben niet over drempels struikelend binnen gevallen... De garage meneer die onze bus goedkoop op consuminder wijze op de been houdt en de aarbei teler die kisten vol B kwaliteit aardbeitjes aan ons afstaat om in de kookworkshop jam van te maken en de aardbeitjes aan de mens met kinderen mee te geven...

De gratis in bruikleen beschikbare panden die we toch maar krijgen en de tandarts die gratis tanden trekt met liefde...bij mensen die geen aanvulling zorgverzekering hebben. De notaris die toezicht houd op ons reilen en zeilen en onze voorzitter de ruwe bolster met de zeer blanke pit. 

De penningmeester die zo goed in centjes tellen is en alles bijhouden (waar ik een punthoofd van krijg )en ik zomaar een fles port van kreeg en Theo speciaal bier... Ze hadden opeens een snoezig babytje ergens opgeduikeld... In de krib onder de boom lag er trouwens nog een... 

Elk weekend mag ik van mezelf een glaasje port in het daarvoor bestemde aperitief glas drinken. (nee Annemiek geen wijnglas) Ik wil altijd zelf een fles kopen maar het komt er niet van...

Onderweg al die ritten zing ik dan van de herdertjes bij nachte, kling klokje kling..en vooral stille nacht in forte fortissimo (met ADCA uitval)  en vertel tussendoor van de pinda rampjes en de soep die zomaar een pastaschotel werd... We hebben kerststukken naar de supers gebracht waarvan we het hele jaar door gratis de uiterste verkoopdatum spullen krijgen en de gratis sint snoep en alle pakken die een kreukje kregen of de vacuüm vanaf is....en al die zalige broodjes en brood van gisteren en gebak en en....

We zijn ziels gelukkig met de actie van OBS de Harlekijn waar de kindjes een pakketje maakten voor de mens in nood met kerst. We halen de pakketjes morgen op en genieten van die kindjes... We halen de pakketten uit elkaar en geven op maat uit en bewaren ook houdbaar spul omdat in januari en februari ook mensen in nood komen te zitten... 

We kochten nog een wasmachine die verschrikkelijk hard nodig was en we geen tweedehandsje hadden en waagden op dit adres....

We geven nu elke dag op maat kerstpakketten uit met een envelopje met gedicht en soms wat meer want we weten veel... Het klopje op de schouder en de arm om iemand heen... en we zorgen jij en wij en allemaal samen voor de mens die het moeilijk heeft... 

Natuurlijk gaan we door tot en na kerst tot in het nieuwe jaar want mijn team heeft nooit vakantie..... en af en toe een dagje vrij (Jozé vandaag) en  moesten Theo en ikke extra aan de bak en de komende drie dagen gaan we met het hele team vol er tegenaan... Daarna de zondagrust (schrijvend) in acht nemend om daarna weer bestellingen te doen voor de tweede ronde...zolang de eurootjes binnen komen...

Annemiek vol dankbaarheid en hees van het zingen...in de stilte van de nacht tot rust gekomen....