woensdag 3 april 2019

Mijmering 26 De grote keukenbeurt in twee uur en zaaien en plantjes keren/ afharden als mensen...

Beste mensen,

Geef een mens het idee dat hij bijzonder is,
en hij gaat bijzonder doen.
Geef een mens het idee dat hij sterk is,
en hij blijft paal houden.

Annemiek.
 
 
26 Consumindermijmering 2019.
 
Tip.
De laatste zaadpompoenen worden “geslacht.” Eentje is al aan het rotten. Nou ja... het zaad was nog voor de helft goed. Wat zijn zaadpompoenen zal je willen weten... Van elke soort en kleur die we teelden in 2018 op de heuvel van onze sponsor heb ik er eentje bewaard. Dat bewaren gebeurd zorgvuldig op een niet te warme plaats. Laat dat nou net mijn woonkamer zijn... Het zaad van elke bewaarde pompoen (die ik voor het gemak zaadpompoen noem) komt weer in de aarde voor oogst 2019 maar zullen eerst plantjes moeten worden...
 
Als tijdens de winter een pompoen een plekje krijgt ben ik er als de kippen bij om een “noodslachting” te verrichten om het zaad te redden... Dat zaad wordt afgespoeld en op een krant te drogen gelegd onder de kast om aan te drogen. Later komen de zaadkranten op de hoge kast in de “goei” kamer. Op die kast stof ik nooit... omdat er kranten op liggen. Ik stapel de kranten gewoon op en vanmorgen werden ze eraf gelicht om het zaad in potjes te doen met de benaming erbij....
 
Theo en Jozé brachten me naar Consuminderhuis Molenberg met mijn bakjes pleerolletjes en zaden. Hoe dat zaaien verliep? De bakjes kregen ongeveer 10 cm potgrond waarin de rolletjes werden gezet. Handenvol potgrond komt daar overheen tot de rolletjes niet meer zichtbaar zijn. Dan de bakjes enkele malen keihard neerzetten en zakt de grond in de rolletjes. Nog maar wat potgrond en de procedure herhalen. De rolletjes zijn na de tweede keer wel gevuld en kan je de zaden erin steken met de naadjes naar boven en beneden oftewel op z’n kant. Door de naadjes komt de wortel en het stengeltje. Toch leuk als ze niet hoeven te jongleren om de goede kant uit te gaan. Vraag me nu niet hoe ze weten waar wortels en stengel naartoe moeten....
 
Bovenop de zaden en rolletjes komt nog een laagje potgrond aangedrukt en een beker water op ongeveer 23 rolletjes gelijkmatig verdelen. Dan weet je ongeveer hoeveel water in minder grote bakjes met minder rolletjes moet... doe het met wat er is en wat je hebt... De bakjes komen aan het licht te staan op de vensterbank binnenshuis met een glasplaatje erop of een stukje plastic gespannen. geen water meer geven tot de plantjes opkomen en het glas eraf kan. Dat duurt ongeveer tien dagen.... Nog steeds geen water geven als de glasplaat eraf gaat. Als de potgrond na enkele dagen droog lijkt ga je water nevelen over de plantjes. Een sprayflacon is daarvoor nodig... Dagelijks sprayen is dan wel aan te raden en de bakjes keren want de plantjes groeien naar het licht. Het zijn net baby’s die moet je ook steeds keren anders krijgen ze een scheef hoofd.
 
Door alleen te nevelen hard je de plantjes vanaf hun geboorte al af. Ze blijven kort van stuk en stevig en dat moeten we hebben...en niet van die lange lijzen. Je ziet dat ook altijd bij “Spoorloos” dat programma dat de biologische ouders van geadopteerde kinderen in derde wereldlanden opzoekt. De kinderen in Europa opgegroeid steken met kop en schouders boven hun biologische ouders uit. Te verwend geweest met voeding... denk je niet?
 
Als de plantjes vier blaadjes hebben gaan ze “op kamers wonen,” en krijgen allemaal een eigen grotere pot. Einde mei gaan ze in de volle grond en misschien hoeft “op kamers wonen” niet eens en kunnen ze zo in de volle grond op de heuvel bij de sponsors net over de grens.... We zijn zo blij met deze plek die ik Utopia noem.... De plantjes ontwikkelen ondertussen hun wortelkluitje in hun eigen rolletje waardoor de wortels niet verstrengeld raken met het buurkind. Geen breuk en geen groeistop en daarvoor zaai ik in plee rolletjes....
 
Tip 2
De keuken was nodig aan een schoonmaakbeurt toe en naar mijn mening nog nooit zoveel achterstallig onderhoud in mijn keuken. Ik meet dat aan de laag vet stof dat op de afzuigkap ligt. Die laag vliegt eraf omdat ik steeds de afzuigkap met auto/was insmeer als hij schoon is gemaakt. Vuil trekt er nooit echt in en zo gepiept... Twee uur flink aanpakken en werden de gaspitten (de branders) plus het gasfornuis oftewel Madame Boretti in het sop gezet.  Oftewel SUNSODA met uitzondering van de aluminium achterwand die in de afwasmiddel te week werd gezet. Soda en aluminium betekend een chemische reactie oftewel oxidatie en dat moeten we niet willen.
Ondertussen werden de gaspitten gereinigd met een stukje staalwol ( brillo) dat ik steeds in aluminiumfolie wikkel omdat het daarin niet roest en uitdroogt en wel drie keer hergebruikt kan worden. Door het inweken van het fornuis kon het vuil gemakkelijk verwijderd worden. De tijd deed mijn werk. De stoel buiten en de mand. De stofzuiger erdoor werden de eetbakjes van Floor en haar dienblad in de week gezet en de vloer met pure SUNSODA die werd rond verdeeld met wat heet water met de dweil aan de vloertrekker. De tijd... weet je wel en ben ik heerlijk gaan douchen en me verzorgt....
 
Beneden gekomen kon de dweil erdoor en was alles van vlek los geweekt. De vloer ziet er weer schrob klaar uit zonder moeite... Na twee uur de keuken een grote beurt en ben ik klaar. Zo voelt het wel... al weet ik dat elke dag na de afwas een stukje tegelwand of een kastje of kastdeurtjes een sopje krijgen. Dat is geen enkel probleem als je bedenkt dat ik vroeger een hele dag over mijn keukentje deed met ramen deuren en en... Vreselijk naar werk dat nu verdeeld wordt en vanaf dag een. Vandaag dus... de keuken oogt als na een grote beurt omdat de tijd mijn werkmaatje werd........
 
Mijn leventje...
Ik kon Jozé en Theo ( die me na hun klussen weer ophaalden bij Molenberg) verleiden om bij de PLUS te stoppen omdat ik alleen nog maar crackers en appelstroop in huis had. Dan sla je groot in... Een doos houdbare melk en kaas boter fruit en zuivel. Lekker voer voor Floor die van afwisseling houdt. De koekjes en dropjes kon ik overslaan maar bleef wel een setje alcoholvrij bier ( radler) met limoen aan mijn vingers plakken. Elk weekend drink ik zo’n blikje en als Jozé er niet bij was geweest was ik misschien sterker geweest. Ik heb besloten dat het vandaag...nu weekend is en vieren we de keukenschoonmaak en weer boodschappen in huis....met een blikje radler.
 
Annemiek