zondag 31 maart 2019

Mijmering 25 Onkruid en aanslag op stoepjes verwijderen voor 2 duppies en hout verduurzamen voor nop.

Beste mensen,

De aarde schuilt in een korrel zand
het heelal in een bloemblad puur
de oneindigheid in de palm van je hand
en de eeuwigheid in een uur....

Annemiek.
 
25 Consumindermijmering 2019.
 
Tip.
Vroeg in het voorjaar is de aarde nog goed te bewerken. Het onkruid is ook nog klein dus de klussen in de tuin te doen. Als je er tegen op ziet toch maar even doorzetten. Met de steekschop erdoor of de platte riek en de grote pollen onkruid verwijderen. Er was nog peperkoek en met een kop koffie in de zon een weelde. De peperkoek met dik boter besmeert zal floor de poes eens even afromen... Dat mag... We delen de juichende lentedag....
 
De chayote op de vensterbank in de potten staat achter de ramen te warm en gaan (eigenlijk te vroeg) naar de volle grond tegen de afrastering waar ze zich aan vast kunnen grijpen... We zullen zien wat het wordt.
 
Tip 2
Het gaastasje dat ik in de herfst nog maakte is gemakkelijk na te maken. Als je van boven erin kijkt zie je direct dat het een dubbel gevouwen stukje gaas is dat aan de zijkanten aan elkaar genaaid werd met wikkeldraad. De vorm werd met handschoenen aan erin gebracht. De bovenranden omgebogen en met een stukje touw afgewerkt. Er kwam onderin een onder/bakje oftewel “schoteltje”van een afgeknipt emmertje. Daarop een plastic bloempot waar de rand van werd afgeknipt. Potgrond erin en de overwinterende fuchsia die ik overhield.... Mos erop of gedroogd gemaaid gras (bewaard) of fijn hooi en alle oneffenheden zijn verstopt.... Wie bewaard die heeft wat....
 
Tip 3
De andere drie fuchsia’s kregen een plekje in een rieten mand gevoerd met plastic. Met een breinaald onderin de plastic gaatjes steken zodat het teveel aan regenwater weg kan vloeien. De mand op twee klinkers zodat de wind eronder kan en de bodem niet rot... Onderin kwamen heel wat scherven en een deel aarde uit de tuin. daarop een laag potgrond en de plantjes plus als toplaag wederom mos... Tijdens hitte voorkomt het mos uitdroging van de aarde.
 
Tip 4
Heel moeilijk voor mij is wel onkruid tussen de tegels verwijderen. Op mijn knieën kan niet meer dus met mijn linkerbeen opzij gestrekt kan ik bukken met een steuntje van een riek of stok. Je begrijpt dat dit werk in etappes wordt gedaan en heel vroeg in het voorjaar om direct de stoepjes te bestrooien met wegenzout. Dit spul.. ook wel strooizout genoemd kost 25 kilo voor 6 ,95 euro en ik schat dat mijn stoepje onkruid en algenvrij 20 cent kost per seizoen. Met zo’n zak doe je jaaaaaren. Zout en azijn als onkruidbestrijder is goedkoop maar niet goed voor het milieu en ik troost me als ik denk aan de tonnen wegenzout die in de winter op gladde wegen wordt gestrooid. Ik strooi matig en verwijder eerst het onkruid zodat het zout mooi diep in de voegen valt. Bij grote tegels strooi je alleen de voegen dat scheelt ook alweer. Ook hierbij geldt...vroeg in het voorjaar starten...
 
Tip 5
Drie overwinterende geraniums die een tijdje hebben afgehard onder het afdak kregen een plekje in een pot. Drie bij elkaar met onderin de pot scherven en aarde uit de tuin tot 80%. De laatste 20% potgrond plus de planten en de moslaag... Onderin de pot zit een afwateringsgat dus kwam een bord onder de pot...oftewel een schaal om het water op te vangen.
 
Tip 6
Wat ook helemaal niets kost en hergebruik is je schutting, poorten en manden waterafstotend maken met oud frituurvet. Ik heb onlangs twee jerrycans uit de olie container van de PLUS opgedoken. Het is goud voor je hout en de geur van friet, bitterballen frikandweilen en krekette is na een dag verdwenen.... Ik gooi wat olie in een oude kom en met een oud sponsje sop ik het hout en de manden in. Gaat beter dan met een kwast.... Je kan lekker ruim gebruiken en met je blote handen is het ook nog een schoonheidsbadje voor schrale handen die daarna zachter dan zacht zijn.... Tja de stoep moet je afdekken met kranten wat ik wel eens vergeet.....
 
Tip 7
De “buitenkeuken” werd weer gesopt met SUNSODA en die grootse naam heb ik gegeven aan een tafel met glazen blad. Een groter snijblad geeft het niet om groente te snijden en voor te verwerken vlakbij mijn keuken. De gieter met regenwater erover en de handveger en voilà weer schoon...Zeker fijn als je groente zo uit de tuin eerst met regenwater wil wassen om gezuiverd water te sparen...
 
Tip 8
De zaadvoorraad bekeken heb ik zakjes snijbiet zaad gemengd. Oud en nog aan de tijd zaad en evenzo met snij sla. Die meng ik sowieso rood en groen door elkaar om bonte sla te krijgen op het rijtje...Als het oude zaad minder op komt zal het goede zaad wel opkomen en heb ik in ieder geval groente. Een recht richeltje maak je met de steel van een schoffel of zo en diept de richel nog iets. Water erin en zaad... Richeltje dicht en steker erbij met wat je zaaide erop geschreven. Stekers knip ik van plastic emmertjes beschreven met permanent marker... Door schuin stokjes in de aarde te steken zal Floor de zaailijntjes niet als poepplek gebruiken.......Als de plantjes opkomen gaat ze er altijd omheen en kunnen de stokjes weg.....

Tip 9
Afgeknipte randen van bakjes en emmertjes zijn pracht beschermde zaaibedjes als je ze een beetje in losse aarde drukt. Laagje potgrond erin, wat water en zaad. Afdekken met potgrond en aandrukken. Ik zaaide andijvie in een zaaibedje, rode koolraap en meiknolletjes. Over een maand spruitkool en boerenkool... Ook hier weer stekers erbij met de namen van het zaad en er kan een glasplaatje op de bakjes en heb je zomaar een koude kas.....
 
Mijn leventje...
Het terrasje onder het afdak werd weer schoon gemaakt en opgezet... De stoep geveegd en het hofje... De klinkertjes op het hofje bestrooi ik niet met zout omdat tussen de klinkers mos groeit. Dat doet frans aan en hier en daar een polletje onkruid uittrekken op z’n tijd kan best. Je kan de aardappels afgieten boven het stoepje... elke keer ergens anders en het kokend water met zout dood alles wat groeit. De zon ruimt de groene aanslag gratis op en je hoeft alleen te wachten. Op plekken waar nooit de zon komt kan je altijd nog iets doen al zal ik niet snel schrobben. Ik weet wel leukere dingen te doen met mijn energie..... Het afwassopje op die groene plekken neerkeilen is al iets..... We zitten op schema Floor en ikke en hebben menig kwartiertje al als een dwaas zitten glimlachen in de zon in een stoeltje... 
 
Floor heeft haar zomerverblijf geïnspecteerd en als een huis eigenaar voor het huisje gezeten.. Dat doen mensen ook en kijken links en rechts of het allemaal in het straatje past. Zelfs het blommenbakje voor haar huis ontbreekt niet. Ze wil nu een serre voor haar huis die ik in overweging neem... het glazen afdakje is ook al iets maar ze is verwend prinsesje Floortje van Deursen van Takkenbosch... De zomer komt eraan ... dus laten we blij zijn met wat er is....
 
Annemiek.