zondag 10 maart 2019

Mijmering 19 De vrije val van ziek zijn via soepjes naar quiche zonder deeg...

Beste mensen,

Als het leven me citroenen brengt...
drink ik citroenlimonade....

Annemiek.
 
 
19 Consumindermijmering 2019.
 
Tip
Als de mens griep krijgt met een longontsteking erachter aan door griepprik heen dan heeft de mens dat nodig. “Hij die de sla laat groeien,” zal wel gedacht hebben: “Die dikke daar die denkt dat ze van plaatstaal is...  zullen we eens een verplicht sabbatical time geven. Even pas op de plaats en nadenken waar ze nou allemaal mee bezig is... Nou voorlopig dacht ik helemaal niets. De koorts maaide me 5 volle dagen en nachten neer en mijn lieve dichtstbijzijnde vrienden weten dan wat ze moeten doen... Wegblijven! Nou ja, me met rust laten en via telefonisch contact de boodschappen halen die aan de achterdeur worden gehangen of stilletjes in de keuken worden gezet. Ze houden de telefoon online omdat ik wel elke dag iets moet laten weten en eventueel de noodhulp inroep en dat heeft weinig gescheeld moet ik zeggen. Ze volgden het crisis punt mee en wat blij ben ik dat ik deze vrienden heb... Ik wil geen mens zien alleen de stilte en Floortje...Totdat ik zelf contact opneem....en doe dat ook dagelijks.
 
Tip 2
Dat eerste heerlijke groentesoepje was een zegen. Met een friemeltje ui gefruit en veel groente zoals paprika broccoli tomaat selderijblad en zoete aardappel met twee blokken groentebouillon. Nee geen bonen en ook geen knoflook dat is te zwaar. Luisteren naar je lichaam Annemiek. Heel voorzichtig een kommetje soep per dag. Een dagdeel later een kommetje met yoghurt en stukjes peer... ietsie suiker en ook dat bleef
erin... Een mini broodje per dag met kaas en nee geen koffie en de thee smaakte ook al niet. Wat water met een druppie citroen en mandarijntjes... Het zal voor ieder wel anders gaan en wat was ik blij met de wasmachine naast de douche en vooral de droger.
 
Het ding staat een kamer verder voor nood en als je driemaal per dag/nacht je bed moet verschonen ben je er blij mee... Dat is dus iets op het lijstje voor als je als alleenstaande ziek word. En ja.... al die oude ponnen zes per dag of zo en vele vele kussenslopen...Ze waren voorradig... Gelukkig maar. Wat NIET in de planning zat was het feit dat mijn wollen dekbed tot in de kern vochtig werd van al dat koorts zweet inclusief het hoofd kussen... Ook daar had ik een tweede stel van.... Het tweede pannetje soep was er eentje met restjes pasta dan heet het minestronesoep en al iets steviger. Toen kon ik alweer lezen en wist weer wanneer het avond nacht of ochtend was.....
 
Tip 3
Goed ingepakt  moest ik even naar buiten om met dankbaarheid te aanschouwen dat de tuinboontjes planten als kool groeien in hun zaaibakjes. Ze kregen voor het eerst water en de glasplaten van de bakjes blijven als beschutting tegen de wind aan de zijkant staan. Wintersla werd geknipt om een broodje vegaburger mee te beleggen. Daar had ik opeens zo’n zin in na tien dagen.... Weet je nog? Je eigen vegaburgers in mijmering 16.... een diepvries lade vol.
 
Italiaanse bol besmeren en beleggen met sla. De vegaburger uit de vriezer zo in een klein pannetje met wat zonnebloemolie op hoog gas met de deksel op de pan. Na een minuutje of zo omkeren en op laag pitje 8 minuut laten sudderen ook weer met de deksel op de pan. Daarna is de burger ontdooid warm van binnen en bruin. De burger kokend heet op de sla en garneren met schijven ui plus ketchup en het hoedje op het bolletje. Ik had geen tomaat maar dat hoeft ook niet altijd. Het was een hele maaltijd....
 
Tip 4
Helemaal in de ban van verse groente? Goed voor je gezondheid en als je ook nog koolhydraatarm wil is quiche zonder deeg een top recept. Bovendien kan je restjes groenten opmaken en wat bijvullen wat je mist. Een gemakkelijker recept bestaat niet...De basis is ongeveer 1 kilo groenten...
 
Quiche zonder deeg
Ingrediënten:
 
Ongeveer 500 gram broccoli
ongeveer evenveel zoete aardappel
6 eieren
1 dikke ui
iets zonnebloemolie
225 gram volle kwark
geraspte kaas
peper/zout
 
Werkwijze:
De groente mogen ook spruitjes zijn of pastinaak of gewone aardappel bij de broccoli. Een rest bloemkool of restje paprika kan ook...of wat spinazie of erwtjes, tuinbonen of wortel... Wat maar over is..... Blijf wel rond een kilo groente om in goede verhouding te blijven met de rest van de ingrediënten. Terug naar mijn zoete aardappel en broccoli. Ik nam deze beide groente om de mooie kleur en natuurlijk de smaak bij elkaar.... De zoete aardappel schillen en in schijven snijden zo dik als je in de quiche wil. De broccoli wassen en de roosjes in stukken verdelen. De steel schillen en in stukjes snijden. niets hoeft weg... De groente apart beetgaar koken zonder zout, en je ziet dat ik water uit de melkkoker giet. Dat is het water dat opgevangen werd en bewaard voor de leiding warm water geeft voor de afwas, een melkkoker vol.... De combiketel hangt op zolder en we moeten zuinig zijn met gezuiverd water. De Aarde zal je dankbaar zijn....
 
De uien snij ik tegenwoordig ongeschild in schijfjes. Wat niet nodig is gaat ongeschild in het uien glas en blijft met de deksel erop in de koeling heel lang goed. Een hele ui nodig? Gesneden met schil blijven de schijven beter aan elkaar door het stukje waar de wortels zaten. Bovendien komen de tranen niet of bijna niet... De schil en het “kontje” heb je zo ertussen uit geraapt.
 
Van Jozé kreeg ik een vuurvaste ovenvaste kom met deksel waar ik heel blij mee ben. Heb je niet zoiets...met een vuurvaste kom of goed sluitende springvorm kan het ook
De oven voorverwarmen op 180 graden..... De gesnipperde ui fruiten.... De eieren in een schenkbeker of maatbeker loskloppen met de nodige geraspte kaas en peper/zout naar smaak plus de gefruite uien tot slot. Beleg de bodem van de ingevette kom zo dicht mogelijk met schijven zoete aardappel. Daarop vooral de steeltjes broccoli en hier en daar een broccoli roosje. Daarop de rest zoete aardappel schijven en tot slot de laatste broccoli roosjes. Tot slot wat vers geraspte kaas en kan de quiche in de oven. Baktijd ongeveer 30 minuut......
Tot de kaas bruin is en de quiche gaar. Even proberen maar als je niet zeker bent.... Het maakt ook uit of de quiche hoog of laag is wat afhangt van de vorm die je koos.....
 
Quiche kan je warm of koud eten en doordat een deksel op mijn kom zit wel zo gemakkelijk te bewaren. Het eerste puntje komt er altijd wat gehavend uit maar doet niets af van de smaak. Ik heb weinig zout gebruikt omdat in de kaas al zout zit..... Het kookvocht van de groente heb ik bewaard en wordt morgen een soepje. De vitamientjes zijn bewaard gebleven en niets gaat verloren....
 
Mijn leventje....
Mijn Floor was boos omdat ik dagen in bed lag en haar beurt van overdag bed/beurt voorbij moest gaan. Na haar ochtendwandeling buiten is ze gewend alleen onder mijn dekbed te schuiven en daar de eerste uren niet meer vandaan te komen. De knuffeluurtjes op de bank in de avond mistte ze en werden knuffel kwartiertjes in bed in tijden dat ze in de slaapkamer mocht komen. Ze is te stormachtig en geeft zoenen en kop stoten als ik niet reageer. In handen en voeten buiten dekbed wordt gebeten om aandacht en vroeg ik me af of ik de griep op haar over kon brengen.... Toen ik na een week weer kleren aanhad heeft ze me zeker vier keer aangevallen door in mijn benen te bijten waar gelukkig een jeans omzat. Floor is weer gekalmeerd toen de dagelijkse poezensleur weer in gang werd gezet.... Jawel...ik ben weer in het consuminderhuis geweest.
Het moederhuis op een stille zaterdag om het geweldig werk van Jozé Suzan en Theo te bewonderen en van Suus niet te vergeten. Wat een stijl....alsof je een boetiekje binnenkomt.... Alles gaat gewoon door en dat is geweldig. De mail en telefoontjes van consuminderhuis Molenberg van Monique getuigden van hetzelfde.  Daar ga ik een dezer dagen naar toe. Wat een pracht mensen waarbij ik na vele jaren gewoon eens goed ziek kon en mocht zijn van mezelf en een griep met longontsteking een vrije val werd naar alles loslaten..... “Hij die de sla laat groeien” weet wel wat hij doet.... Ik ben er weer en vol liefde voor de medemens in nood... naar draagkracht voortaan en denk ik veel aan Gusta die op mijn facebook pagina een duim omhoog zette met een boxbeugel om de hand...  Je hebt gelijk Gusta... ik ging nog steeds te hard, te diep, te ver, dan goed voor me is... Alles sal reg come....Ook een super eigenwijs mens kan leren.....
 
Annemiek