maandag 25 maart 2019

Mijmering 23 Tuin met minimum onderhoud, eten uit eigen tuin en luxe peperkoek recept...

Beste mensen,

De schoonheid van eenvoudig leven op deze aarde is niet te koop
Zij behoort toe aan wie haar ontdekt, begrijpt en haar weet te genieten....
Op dit punt beland zal geld nog maar weinig waarde voor je hebben.....

Annemiek.

 
23 Consumindermijmering 2019.
 
Tip:
Later dan vorige jaren kan ik eindelijk mijn moestuintje in de voortuin omspitten. Vorig jaar is daar veel koemest/schapenmest ingegaan en doe ik het dit jaar even zonder. Ik kan nog aan wat paarde drollen komen en die in water opgelost als gietwater bij de groeiende planten gieten. Daarvoor moeten de planten eerst aan zijn, anders krijgen ze toch een op la wapper.... Het onkruid werd zoveel mogelijk uit de aarde gewipt en in de compostbak gekieperd. Onkruid met penwortel komt in de GFT en wordt afgevoerd. Penwortels in compost  vergaat niet en brengt nog meer penwortel onkruid...en dat willen we niet..
 
Elke keer als ik een rijtje aarde heb omgespit kan direct een rijtje tuinbonenplant erin die ik voor zaaide in closetrolletjes in een bakje.... Op deze manier werken hoef ik niet op de losse aarde te staan. De beton ijzer rekjes zijn perfect voor deze planten die topzwaar worden als de bonen eraan komen. Met pantystroken bind ik later de hele rij aan het rekje. Een pantybeen voor een rek weet ik inmiddels. De pootgaten met de bollenpoter maken brengt mooie grote diepe gaten. De langste wortel het eerst in het pootgat laten zakken. Is het pootgat te diep dan het rolletje even aan de pootrand vasthouden terwijl je het gat sluit. Op deze manier gaan zo weinig mogelijk wortels dubbel zitten. Een ondiep gat en het rolletje erin drukken is minder en brengt kwakkelplanten. ... De planten hebben geen groeistop omdat elke plant zijn eigen wortelhuisje kreeg in het rolletje. daardoor kon geen wortel verstrengelen en breken bij het ompoten....
 
Tip 2
De mooiste geraniums die ik overhield op de vensterbank van mijn slaapkamer/logeerkamer mogen al naar buiten onder het afdak. Ik heb ze elk in een emmertje gezet om langzaam te wennen aan de buitentemperatuur. Afharden heet dat.... Voor de winter heb ik de fuchsia’s die eenjarig heten te zijn ook binnen gezet. Ze bloeien al en komen ook in een emmertje... Als het warmer wordt krijgen ze een grotere pot en meer potgrond dan vorig jaar... Ze bloeien de hele zomer weet ik en zal ik ze ook voortaan overhouden in de winter... misschien zijn ze te delen (scheuren) en moet ik even bekijken...
 
Tip 3
Tijdens het spitten in de voortuin kwam ik aan het iris bed dat ik laat woekeren. De gedroogde bladeren van vorig jaar werden met een hark “uitgedund” en bracht een hoop gedroogd spul dat Floor in haar zomerhuisje in haar mandje krijgt. De rest wordt opgeslagen om bij te vullen. Het spul is zachter dan hooi....en een gratis cadeautje van moeder Aarde...
 
Voorbij moeder kruisbes zie ik dat twee van haar kindjes dit jaar ook al besjes gaan dragen... Dat motiveert me om komende herfst weer enkele takken “af te leggen.” Afleggen doe je door een lage tak in het midden de aarde te laten raken en een bergje opbouwen zodat het middendeel van de tak onder de aarde komt. De tak blijft aan de moederplant en het topje moet boven de aarde blijven steken... In het volgend voorjaar kan je de navelstreng met moeder doorsteken met de schop en heb je een zelfstandig kind. Ik laat ze nog een jaar staan om dichtbij ma nog wat groter te groeien. Het jaar erop zet ik het kind iets verderop. Zoals je ziet heeft moeder al drie kinderen en ik ga voor een elftal....
 
Tip 4
Luxe ontbijtkoek.... Niet echt goedkoop maar zo heerlijk en misschien heb je wel gratis walnoten... De dadels kunnen gedeeltelijk of helemaal vervangen worden door rozijnen en ik zou half/half doen als je de prijs wilt drukken. Ik doe altijd minder walnoot want ik heb geen vriend met walnotenbomen. Je zou in plaats van roomboter blue band kunnen nemen maar ja... hoeveel maakt het uit.... Overleg met jezelf zou ik zeggen en laat iets anders weg van je dagelijkse behoefte of zo...

Pas op!!! Ik nam de hoeveelheden dubbel voor een extra grote peperkoek dus de foto's tonen dubbele hoeveelheid.
 
Ingrediënten:
1 beker bruine basterdsuiker
3/4 beker water
1 beker stukjes walnoot
210 gram dadels zonder pit
2 theelepels pimentpoeder
1 zakje bakpoeder
50 gram boter
1 ei
anderhalve beker bloem
 
Werkwijze:
De oven voorverwarmen op 180 graden. Meng de basterd suiker met het water de boter en de in stukjes geknipte dadels in een pannetje. Zet op het vuur en laat langzaam aan de kook komen tot de boter is gesmolten. Gas uit en het pannetje buiten zetten om af te koelen. Af en toe roeren...Dadels zijn duur en als je te weinig dadels hebt vul dan aan met rozijnen. De dadels helemaal vervangen door rozijnen kan ook. Knip de walnoten in stukken... meng met een geklutst ei en laat intrekken. In een kom de bloem het piment en het bakpoeder mengen. De vorm invetten met boter en bestuiven met bloem.
 
Meng de inmiddels afgekoelde inhoud pannetje en de walnoten met de bloem bakpoeder en piment in de grote kom met een houten lepel. Het beslag moet de dikte van cakebeslag hebben. De houten lepel moet er rechtop in blijven staan. Eventueel bloem toevoegen... In de vorm lepelen en ongeveer 50 minuut in de voorverwarmde oven garen... De afgekoelde luxe peperkoek in plakken snijden en besmeren met boter. Bewaren in een trommel en heerlijk om altijd in huis te hebben...
 
Mijn leventje...
Floor de poes volgt met interesse mijn bezigheden en we brengen de dag van vroeg tot laat door nog geen meter van elkaar af... Het werden twee dagen en eigenlijk is het nog vlug gegaan... Voor de buren doe ik het eerst de voortuin om geen commentaar te krijgen op de wildernis. Omdat mijn tuin ideeën niet hun smaak is ga ik toch voor een beetje “nette” wilde bijen/vlindertuin. De wilde tuin ligt net voor en aan de zijkant van het stukje moestuin en vol gezaaid met vlinder en bijen geliefde bloemen die nog opkomen. Het rotstuintje moet nog en is mijn voortuin klaar. Als je weinig onderhoud wil en geen kiezel/grindbakken leg dan rotsblokjes op stroken worteldoek met daar tussenin vaste planten die langzaam je tuin van rots tot rots dicht laten groeien. Zo ben je zonder veel tuinwerk goed voor de Aarde...
 
Op en tussen de rotsblokjes heb ik bodembedekkers gepland en de regen kan moeiteloos in de aarde zakken....... Tweemaal per jaar snoei ik iets bij en trek iets uit... verder geen onderhoud aan een rotstuintje...Je zou dit werk door een tuinman of hulpje kunnen laten doen. Die tweemaal per jaar is best betaalbaar. Ik kan het nog zelf en neem ook betaalde hulp als het niet meer lukt. In een flat krijgen ze me niet of het moet begane grond zijn met een tuintje waar ik nooit een grindbak van zou maken... 
Floor de poes liep met grote stappen als een opzichtertje controle langs mijn tuinwerk en ze was tevreden volgens mij, want ik heb niets gehoord.... Nu moet de spierpijn weer even gaan liggen en kan ik weer verder... Elke ochtend lopen Floor en ikke heel vroeg door het tuintje en kijken of al groei in de plantjes zit... Een pracht ochtend ritueel waardoor ik aard en dichtbij mezelf de dag vol blijheid kan starten.... Het brengt energie en maakt stil waarbij de zegeningen worden geteld en die zijn er meer dan je denkt.....
 
Annemiek