donderdag 28 maart 2019

Mijmering 24 De eerste piepers in de moestuin en een "nieuwe" woensdagvriend...nou ja... niet echt.

Beste mensen,

Ons lichaam is onze tuin
waarvan onze wil de tuinman is.

Annemiek.
 
24 Consumindermijmering 2019.
 
Tip:
Eigenlijk valt het nog mee... Negen dagen later dan Sint joep de piepers in de aarde. Ik heb ervan genoten en de meneer hoop ik ook... al was het de bedoeling dat nog twee mannen aanwezig zouden zijn. Voor wat hoort wat, is voor velen niet te pruimen en houdt de hulpverlening van ons direct op als ze het laten afweten. Meneer op de foto’s behoort trouwens niet tot de doelgroep en hoort bij onze kerngroep. Een pracht exemplaar van het mannelijk geslacht moet ik zeggen... en een vader uit de kunst en raak ik ontroert later in de middag als hij belt met zijn kids...De tussendoor woensdag omgangsregeling telefoontjes naast de weekends bij pa...  Daar neemt hij ruim de tijd voor en aandacht... de opvoeder die niet loslaat en echt begeleid. Daar kan menige vader een puntje aan zuigen. Genoeg veren in zijn ... gestoken.
 
Het was een historische dag... de eerste piepers in de wordende moestuin van Consuminderhuis Parkstad Molenberg. De woensdagvriend was ook ergens  vaag aanwezig al was het maar in de dakpannen van zijn hondenhok die ik kreeg rond 1996 voor op mijn nachthok kippenhok. De dakpannen bestaan nog steeds en werden gisteren afscheiding van de moestuin Consuminderhuis. Hergebruik en herinnering.... De grindtegels van mijn oude stoepje hergebruik en de reepjes worteldoek ook. De kiezeltjes ook al hergebruik.. die werden gezeefd door een bedspiraal...Goed voor de Aarde is niets weggooien. Meneer Ramon en ikke legden de basis voor opbouw vruchtbare moestuin aarde. De jungle die er lag zijn de mannen nog aan het afgraven twee schoppen diep zolang de aarde niet te droog is...
 
De hoge struiken werden in de winter het eerst afgezaagd en de wortelkluiten uitgegraven. De vele wortels brandnetel zevenblad heermoes distel kweekgras en wilde bramen moeten eruit... daarom die afgraving. Zeker 40 cm diep en wordt de aarde gezeefd door het bed dat je op de foto’s ziet. Het is een leger bed en zeer geschikt voor dit doel. De schone aarde is arm en wat zuur en dat zie je omdat er veel mos in groeit. De zuurgraad van de aarde kan je verhogen door kalk toe te voegen maar doen we nog niet omdat het gewas wat we poten (aardappels) vooral en allereerst mest nodig hebben. Mest en kalk kan niet samen anders zou het ene de werking van het andere opheffen... De mest gaat dus voor en over drie maanden zeer ruim kalk en komt het goed... Daarna zal ik een grondmonster nemen en na laten kijken...
 
Terug naar de moestuin... Door ruim te mesten maken we de aarde niet alleen voedzaam maar ook losser (door het stro) en dat is meegenomen. De oogst zal ons vertellen hoe het staat met die aarde... Ik raakte helemaal lyrisch van die mooie ronde drollen en kreeg een flash back van de woensdag vriend en ikke toen we in het verleden jarenlang samen de volkstuin hebben omgespit. Hij de aarde omspitten en ik mest aanslepen met de kruiwagen en mest in de voren leggen en eventueel de dikke kluiten fijnmaken... Ik viel automatisch in de rol van het “hulpje” al is meneer Ramon een hele generatie jonger dan de woensdag vriend Johan. Dat betekende niet het kind/vrouwtje van de woensdag vriend (nou jaaaa gespeeld) maar de moeder figuur van Ramon. In ieder geval deed het zeer goed al was ik door enthousiasme misschien wel drammerig en ongeduldig (sorry Ramon.) Johan kon me dan wel op mijn plaats zetten in het verleden...maar een zogenaamde zoon tegen een "moeder" is wat moeilijker...In ieder geval kreeg Ramon we wel in een stoel toen het bekende trillen startte van mijn handicap.
 
De bollenpoter was ik vergeten en gelukkig had meneer Ramon zoiets aan zijn armen groeien. De planken dienden om op te gaan staan zodat de gezeefde aarde niet in zou zakken maar werkte niet zoals je ziet en hebben we overal op gestaan behalve op de planken. Planken in de moestuin op losse aarde verdelen je gewicht.. Ik wilde niet z... eh zeuren en heb ik ongemerkt de zaak opgelost door bij elke voor mest onderwerken DIRECT de aardappels per rij te poten in de losse voedzame aarde...  Vroege Friese aardappeltjes en daarna mijn geliefde Rode Desiree... De ramen achter de rolluiken zijn van de cursusruimte en de woonkeuken waar de kook workshops plaatsvinden. De leerlingen zien het gewas en ik kan niet wachten tot de eerste blaadjes aardappelplant boven de aarde uitkomen. Tijdens openingstijden is de
moestuin vrij toegankelijk en er komt nog een terras van hergebruik tegels van Sandra...( Echt volgende week worden ze opgehaald Sandra, er waren deze week vier crisis personen zonder inboedel)
 
Een lijntje om de piepers goed op rechte rijtjes te houden werd van een stukje waslijn gemaakt en  meten tussen de pootgaten op rij doe je alleen bij de eerste rij. De volgende rij pootgaten maak je volgens voorbeeld en de gaten worden pas gedicht als de volgende rij gaten is gemaakt. De pootaardappels zijn van de vorig jaar eigen oogst dus kosten niets... De piepers had ik vorstvrij in de schuur opgeslagen en omdat ik de grote aardappels het eerst opeet bleven de kleintjes vanzelf over die scheutjes kregen, dat noemen ze voorkiemen. De scheuten zijn dik en klein en dat komt door licht en warmte van ongeveer tien graden. Lange dunne scheuten breken snel af en die van mijn pootaardappels waren perfect. We hebben ze in mandjes met gedroogd iris blad (hooi kan ook) vervoerd en ze werden met zorg in de pootgaten gelegd. De pootgaten in kleigrond 5 cm diep en in zandgrond tien cm diep. De afstand tussen de pootgaten 40 cm en tussen de rijen 50 cm. Nou jaaaaa we hebben een beetje gesjoemeld.... Je kan van grote pootaardappels twee of drie stuks krijgen door ze door te snijden. Dan moet elk stuk drie “ogen” hebben... Doordat de aarde nog aan de zure kant is kan de gevoeligheid voor de aardappelziekte misschien wel hoger zijn (Phytophthora). door de vroege teelt is de plant al goed in het blad als de tijd van deze ziekte (juli) het meest voorkomt. Spuiten tegen deze ziekte is verplicht al “vergeet” ik dat wel
eens.

De zogenaamde ruggen, het aanaarden van de planten doe ik pas als de plant ruim boven de aarde groeit. De knollen mogen immers niet boven de aarde uitgroeien waardoor ze groen worden en giftig...
 
Eenmaal per vier jaar komen de piepers op deze plek en hoop ik dat komende weken nog een flink stuk aarde afgegraven kan worden voor pastinaken teelt en courgetjes en en en... Wat niet meer lukt voor de zomer blijft voor de herfst als de aarde niet meer droog is door de zomerzon... We zullen zien...zolang het te doen is. Elke keer een stuk en breekt het lijntje niet..... Zo kan je het thuis ook doen.... Je grasveldje meter voor meter afgraven en bemesten al start je al maar met een kruidentuintje tussen trottoir tegels. Een tegel eruit nemen om en om. Zand eruit en potgrond erin plus een kruidenplant... Water geven en voilà... je kruidentuintje is geboren. Zo simpel is dat.....Al zet je een bieslookplant erin van de super...Daar vraag je geen toestemming voor van je wederhelft. Als je de gaten maar niet voor de deur maakt ziet hij ze niet eens... Oh die gaten? Waren er al.... 
 
Ramon en ikke wilden het eindpunt halen en dat was waar de ontginning verder moet gaan...De grindtegels werden op strookjes worteldoek gelegd om onkruid tussen de voegen te voorkomen. In moeilijke hoekjes werd grind gelegd en als je geen worteldoek hebt maar wel plastic, leg je dit in strookjes eronder. Wel met de riek gaten erin steken en alleen strookjes plastic nemen voor onder een rijtje tegels bijvoorbeeld. De lege potgrondzak of zo... Kan natuurlijk ook met grindpaadjes al is dat niet aan te raden omdat de grind in de moestuin verdwijnt...

 Ik denk nu wel tien keer per dag als een verliefde gek aan dat stukje moestuin in Molenberg. De kids van meneer Ramon zullen zeker eens komen kijken en een deeltje van de oogst mee opsmullen... Er zit een stukje hart van ons in en dat merk je.... Ik kon net nog op de fiets komen en de spierpijn zal ook eens overgaan.... Die van Ramon zal erger zijn vrees ik... Mea culpa jongen....
 
Moeder Annemiek