dinsdag 12 maart 2019

Mijmering 20 Eerlijk aarde aandeel, maaltijdsalade en doen met wat er is....

Beste mensen

Sommige mensen zijn zo arm
Het enige wat ze hebben is geld...en zijn afhankelijk daarvan.
Ze missen de kennis van de rijkdom van eenvoudig leven....

Annemiek
 
20 Consumindermijmering 2019.
 
Tip.
Je hebt het allemaal gevolgd hoop ik in de media...Klimaatoverleg...goed zijn voor de Aarde, we hebben er maar een. Heb jij een eerlijk aarde aandeel? Nog eens beschrijven wat dat is? Als alle bruikbare ruimte op Aarde verdeeld wordt over alle mensen en de natuur voldoende ruimte krijgt om zich te herstellen dan zou elke bewoner recht hebben op 1,8 hectare. Ongeveer 4 voetbalvelden... De gemiddelde Nederlander gebruikt er 12. Ik gebruik ongeveer 4 voetbalvelden evenveel als een Chinees.
 
Natuurlijk hebben we al tijden allemaal spaar en led lampen en gaan zuinig met de grondstoffen van de Aarde om. Zuinig met gas en gezuiverd water. Zoveel mogelijk plastic mijden en geen onnodige elektrische apparaten aanschaffen. Zonnepanelen op je huis en zoveel mogelijk je eigen kruiden en groente telen. Zo weinig mogelijk met vliegtuig of auto reizen. Een oneindig lange lijst die je zelf ook wel in kan vullen. Leren wat je met kruiden kan doen en vooral consuminderen leren...Meer doen met minder. Hergebruik en duurzaamheid...hoe ver kan jij persoonlijk hierin gaan?
 
In de zogenaamde consuminderkringen die in onze consuminderhuizen worden gegeven stimuleren we elkaar goed voor het milieu dus de Aarde te zijn, te worden en te blijven... Elke groei draagt bij en geef je door aan je kinderen vrienden en familie. Die voortrekkers...die voorbeeld gevers...ik heb er altijd toe behoord vanaf mijn jeugd onbewust en later veel bewuster.... mezelf verbeterend naar een levensstijl die bij me past en me gelukkig maakt.... Het consuminderen uitdragend via mijn blog, de lessen die  ik geef en de voorbeelden in onze workshops....... Met deze gedachte mijn mijmeringen lezend kijk je wellicht met nieuwe ogen... Consuminderen is goed voor het milieu je gezondheid en je portemonnee...meer dan ooit met het milieu aan top omdat we de Aarde zo hebben uitgeput dat dierensoorten verdwijnen en klimaat veranderd...Je kan er niet meer omheen...
 
Tip 2
Hergebruik.....
Eieren koken doe je bij groente of aardappels samen in een pannetje met een deksel erop. Heb je alleen maar eieren nodig dan zet je het gas bij kookpunt uit en zet de pan in een gewatteerde deken oftewel de “hooikist” http://www.biobudget.nl/tip/tijd-energie-en-kostenbesparend-de-hooikist/ Ik hoef zo’n sta in de weg niet in huis en neem mijn gewatteerde deken. Na tien minuut kan het warme water in een thermos en zo snel gebruikt als nodig is... voor thee koffie of weetikveel. Wat aan warmte blijft in de thermos is alweer meegenomen. Mijn ervaring leert me inmiddels dan de groene melkkoker (gevuld met water) voldoende water brengt om te koken en verder dag gebruik voor consumptie. Dit water is opgevangen uit de leiding toen ik warm water vroeg en koud kreeg voor de afwas. Gezuiverd water laten we niet ongebruikt weglopen....
 
Inmiddels weet ik ook dat wel drie liter regenwater per dag gebruikt wordt ( in de witte kan op mijn aanrecht) om bekers en pannetjes mee in de week te zetten in de spoelbak en plantjes water te geven in huis. Schaf een of meer regentonnen aan en hergebruik hemelwater....Door die groene melkkoker en die witte schenkkan ben ik me dagelijks bewust van mijn verbruik. Het geeft me een blij gevoel een eerlijk aarde aandeel te hebben.
 
Door de woonmantel een onmisbaar attribuut in mijn leven kon ik de zibro kachel doorgeven aan het consuminderhuis. Hij functioneert als bijverwarming in de cursus ruimtes omdat drie uur stilzitten met 15 graden niet zo lekker is. We stoken in de huizen niet warmer dan 15 graden..... Als je bezig bent is dit voldoende. In mijn eigen huis is de dagtemperatuur als ik thuis ben 16 graden en in de avond 17 graden. Bij stilzitten de woonmantel aan waar ik heerlijk warm in kan werken aan de pc. De gemakkelijkste versie woonmantel zie volgende link https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2015/08/mijmering-100-woonmantel-met_2.html  Je kan vanuit een wollen te grote trui mouwen eraan zetten desnoods met de hand.......
 
Tip 3
Doen met wat er is vond ik nog de quiche van gisteren die zich koud in pracht plakjes laat snijden. De jonge wintersla een vergietje vol en de geliefde bloedzuring die jong van blad zo heerlijk smaakt. Allemaal uit je tuin als je maar wil. Een appel van de fruitschaal goed af gewassen inclusief schil en klokhuis in kleine stukjes gesneden. Er hoeft niets weg en zelfs appelpitjes zijn goed voor de stofwisseling. Wat knoflook pijpjes uit de tuin kort afgespoeld gehusseld met peper/zout olijfolie met de appel en de sla en wat frambozenazijn. Kan ook gewone azijn...
 
Frambozenazijn is heerlijk met verschillende soorten sla en maak je door frambozen door een fijn mazig zeef te drukken en het sap te mengen met evenveel rosé of rode wijn en witte azijn. Een op drie... in zomertijd als je frambozen rijp zijn of goedkoop te koop in je buurt....Een flesje is meestal genoeg voor een jaar al kan je het langer bewaren door de azijn en/of wijn die azijn wordt. Niets steriliseren of zo...gewoon in een fles mengen en voilà... Ik kreeg zo’n flesje eens van Sandra die het ook weer kreeg en had over de 20 euro gekost.Tja... de commercie houdt de mensen dom en laat ze betalen... De gekookte eitjes kwamen erbij en ietsje honing/mosterd dressing. Oh ja... enkele vliesdunne uienringen bovenop en een bruin volkoren broodje.
 
Tip 4De bleekselderij in de vaas heeft wortels genoeg en werd in de aarde gezet.... Bij soepjes heerlijk selderijblad vlakbij de achterdeur. Vorig jaar ging de plant gewoon weer lange stengels maken midden zomer die ik dankbaar gebruikte.... Elke keer als ik een bleekselderij nodig heb en op de markt of de super moet kopen zet ik hem in een vaas en kan je hem lang bewaren en ook nog doorhouden in de volle grond........ 
 
Tip 5
De eerste aardbeien zijn er al... Niet te vreten...waterbommetjes uit Spanje... Ik wacht wel op de Hollandse het liefst bij de teler gekocht dat bespaart de Aarde weer wat CO2 omdat geen vervoer eraan te pas kwam.... Nog beter zijn de aardbeitjes in mijn wasteilen op mijn hofje....waarvan ik zeker weet dat ze geen landbouwgif kregen. Ze krijgen de tijd van groeien en zijn later aan de rij...maar top tien van lekker en zoet...
 
Tip 6
De winter door heb ik voor mijn beste leerlingen salie van zaad tot plant geteeld. Zelf geteeld zaad... van bloem naar zaad met veel verzorging.... Ze kunnen nu in de volle grond en ik zal ze gericht uitgeven aan mensen die ze ook verzorgen....Hebben om te hebben is er bij mij niet bij.... en als de mensen de goede gave zelfs vergeten mee naar huis te nemen weet ik wel hoe laat het is...
 
Mijn leventje.....
Er is een tijd geweest dat ik regenwater in mijn wasmachine kieperde. Die emmers kan ik niet meer de trap op dragen richting wasmachine. Het douchewater opvangen is ook al iets en wordt in mijn bovenlader gegooid. Als ik in de avond douche is dat toch warm water en wat zeep. Direct in daluren de wasmachine aangezet hoeft het verwarmingselement niet zolang water te verwarmen dat al warm is....Je kan ook iets in de week zetten in douchewater. Hergebruik handdoeken drogen op een lijntje. Als je goed gewassen bent met een washandje kan je handdoek enkele dagen mee maar gebruik wel die van jezelf....
 
Duurzame uitgaven zijn toch mijn schoenen die lang meegaan door goed onderhoud. Ik kan niet met mindere kwaliteit en ben zo tegen de 200 euro kwijt per paar. Het maakt het verschil van kunnen lopen of niet meer.... Mijn chieke zwarte laarsjes zijn nu 25 jaar oud en tweemaal verzoold. Het waren duurzame laarsjes en ik krijg de ritsen niet meer dicht omdat mijn voeten en benen teveel vocht vasthouden. Een naadje is uitgescheurd en ze zijn nog niet op als ik dat naadje laat naaien. Met een dun panty sokje kan ik ze nog aan zonder steunzool als ik een koordje door het rits oogje haal en uit volle macht trek... Ik gooi ze nog niet weg want je weet maar nooit... Er kwam een nieuw chiek antraciet/zwart schoentje dat beter past en zal ik wel de rest van mijn leven mee doen....Samen met de sportieve zomerschoen voor komend jaar toch samen 360 euro... Als je bedenkt dat ik 60 euro maandvoorschot energie betaal en 280 euro eigen bijdrage zorgverzekering terug kreeg kan bruin het wel trekken... Consuminderen is bewuste keuzes maken en daar ga ik voor.........Jij ook?
 
Annemiek