maandag 18 maart 2019

Mijmering 21 Groente op je lente terras, bloemkoolbodem pizza en plastic weren...

Beste mensen,

Waar je ook bent, wat je overkomt en wie je ook tegen komt op je levenspad
Het moet zo zijn en is voor jou bedoeld op dat moment....
dus doe er je voordeel mee....


Annemiek.
21 Consumindermijmering 2019
 
Tip.
Plastic weren!!
Misschien denk je er niet zo aan  en breng ik je op een idee? Naar de markt ga ik behoorlijk vroeg als lopend met de fiets aan de hand op het marktplein nog te doen is. Alle groente en fruit dat ik koop gaat vanaf de weegschaal zo in de fietsentas, niets geen plastic zakjes... Ik koop natuurlijk eerst de harde soorten zoals wortel en bovenop de zachtere soort.
 
Nog mooier is het plastic bakje dat in de andere fietsentas past ( zoek en je vind). Het bakje werd overhandigd aan de mevrouw achter de plantjeskraam en zonder gebroken stengeltjes vervoerde ik daarin 8 glaskoolraap plantjes 8 krulpeterselie en 8 pluk sla plantjes.... De plantjes brengen de eerste oogst en natuurlijk zijn ze duurder dan zelf gezaaid maar zo leuk om daarmee de lente al binnen te halen.....
 
Tip 2
Als je tijm en salie oregano rozemarijn of welke vaste kruidenplant ook wil kopen kan dat vanaf NU. Bieslook en laurier... daslook kan ook al en lavendel niet te vergeten.... Je kijkt je ogen uit vooral naar de prijs... Drie voor 10 euro en dat is veel zal je zeggen...maar ze komen elk jaar groter en nog meer terug. Dat duur valt dus mee en als je stekjes kan krijgen bij moestuinders is dat natuurlijk beter..... Ik teel elk jaar zaad en trek zelf de plantjes die ik weer weggeef aan mensen die echt willen leren in de consuminderhuizen.......Eenjarige kruiden zoals peterselie en selderij kan je voor de winter ingraven in de luwte van je kruidentuintje en als ze de vorst overleven schieten ze door in het tweede jaar. Ze krijgen bloemen en zaden die je weer kan zaaien in maart het jaar erop in bakjes op de vensterbank..... Moeder natuur geeft zoveel weg aan wie het maar zien wil....... Je wordt zo blij van al die groei en bloei....
 
Tip 3
Je kan pluksla in potten zetten in schoenen of in pannen wat je maar wil. Ik zet ze in een verzameling geëmailleerde wolkjes pannen op een rek bij elkaar en noem het mijn pannenrek. Plantjes in potten kost natuurlijk potgrond maar heel weinig als je het doet op consuminder wijze:
 
1. neem potten met een afwateringsgat . Je kan op het gat eerst een stuk hergebruik filterzakje leggen als je wil of enkele bladeren, daarna potscherven of zelfs servies scherven en die heb ik genoeg. Dit is om wegspoelen aarde te voorkomen.....
2. Op de scherven aarde uit de tuin kieperen als vulmiddel tot 80% van de pot.... Daarop goede potgrond. Sla heeft maar een klein wortelkluitje en dat beetje goede potgrond is GENOEG.
 
3. Neem liever potgrond van een goed merk zoals POKON en geen reclame zooi van de bouwmarkten. Daar zit heel vaak schimmel in dus verzuurde grond en de paddenstoelen groeien weldra op naast je plantjes....
4. Plantjes in mandjes waar een plastic voering inzit met een breinaald de voering onderin wel zes keer doorprikken zodat het water weg kan. Plantjes in pannen of dichte pot of emmer, eerst in een binnen/pot zetten. Binnen potten zijn terracotta of plastic hergebruik potten. De plastic potten kan je afknippen op maat tot de pan/rand..... In de binnen pot moet natuurlijk een afwateringsgat zitten en als het lang regent giet je de pan “overpot” leeg om schimmel in de aarde te voorkomen. Bij dagenlange regen zet ik de binnen pot wel eens op de omgekeerde buiten oftewel overpot.
 
5. Met een bollenpoter ( zie foto) maak je mooie grote gaten waarin de wortelkluitblokjes van gekochte plantjes ruim inpassen. De lange wortels mooi diep onderin het gat laten zakken. Gestropte wortels of dubbel gewrongen wortels sterven af. Sluit het gat, druk aan en vul eventueel nog wat potgrond bij.
6. Bovenop leg ik een laagje mos of gedroogd gemaaid gras al hoeft dit niet. Dit spul houdt vocht vast en voorkomt dat de zomerzon de aarde snel uitdroogt. Bovendien krijg je door al die mos bedekking een eenheid waardoor verschillende soorten potten en manden geen rommeltje lijkt.
 
7. Door een groepje eenjarige kruiden in pot en pluk/sla bij elkaar te zetten al of niet op een rek creëer je een sla hoekje... Pluksla heet zo omdat je de plant laat staan en een buitenste blad of bladeren plukt waardoor de binnenste weer groeiruimte krijgen. Heerlijk op brood of een slaschoteltje...per blad te oogsten. Snij of knip sla kan je zelf zaaien op een richeltje een cm diep. De volgroeide losse blaadjes tien cm boven groeipunt knippen en ze groeien vanzelf weer op tot wel zes keer toe... Geen grotere oogst dan van een rijtje knip sla. Eenmaal in het voorjaar en eenmaal in de zomer zaaien en je hebt het hele seizoen sla........
 
Tip 4
Theo heeft me geholpen met foto’s van mijn PC op een externe schijf te zetten. Voor wat hoort wat en heb ik linzensoep gemaakt waar hij van houd en besloot ik halverwege nog een pizza met bloemkoolbodem te maken... Fluitje van een cent dus kijk mee.....
 
Pizza met groentebodem.
Ingrediënten voor de bodem
Halve of kwart bloemkool (ligt aan de grootte) raspen.
Ik had rauwe geraspte bloemkool in doosjes ingevroren
wat wel zo gemakkelijk is.
3 eieren
peper/zout.
 
Ingrediënten voor de vulling:
1 paprika
beetje tomatensaus
2 ingevroren tomaten (hoeft niet)
klein gesneden ui
geraspte kaas (zelf raspen zodat je weet wat je eet)
verse tijm of gedroogde oregano of herbe de Provence
peper/zout
eventueel wat champignons (had ik niet)
 
Werkwijze:
De oven voorverwarmen op 180 graden.
De bloemkool raspen en dat kan met de grove handrasp. Ik had bij een aanbieding bloemkolen vele doosjes rauwe bloemkoolrasp ingevroren en die werd snel ontdooid door op een geëmailleerd bord te leggen dat ik als “deksel” op de sudderende soeppan heb gelegd. Dergelijk bord geleid snel warmte en de bloemkool ontdooide binnen tien minuut. (brood ontdooien trouwens binnen 5 minuut) De eieren werden losgeklopt en peper/zout toegevoegd. Met de hand alles mengen en op een pizzaplaat uitsmeren met een pannenkoekmes of achterkant grote lepel.
 
De pizzaplaat heb ik eerst belegd met een stuk duurzame folie maar kan ook bakpapier zijn of gewoon de plaat invetten met olie, al plakt de bodem dan wel snel aan de plaat. De bloemkoolbodem in de oven en na 30 minuut even kijken of de bodem droog is en op te pakken met een pannenkoekmes maar niet bruin. De bodem moet immers nog een keer in de oven met de vulling erop.
 
Ronde twee de groente alvast wassen snipperen enz. terwijl de bodem in de oven staat..... De bodem uit de oven direct ruim besmeren met tomatensaus. Ik heb daar nog heel dun gesneden diepvries tomaten opgelegd. Daarop gesnipperde ui en paprikastukjes. Geraspte kaas en de kruiden plus peper/zout naar smaak. Tot slot nog ruim geraspte kaas en de pizza in de oven tot de groente gaar zijn en de kaas gesmolten.... Eigenlijk gemakkelijk zelf te maken die groentebodems. Je kan zeker ook broccoli gebruiken en eerdaags ga ik eens pastinaak proberen die nog in de tuin staat.... Bloemkoolbodems kant-en-klaar weet je niet wat daar nog inzit en te duur. Geraspte bloemkool in kant-en-klare potten zijn duur en je weet niet wat de toevoegingen zijn.... Zelf/doen is nog altijd het beste en weet je wat je eet...
Tipje tot slot: De diepvries tomaten kregen een badje in de kokende soep die toch net op stond. Na een minuut eruit gevist vielen de velletjes er zo van de half ontdooide tomaat af en kon de tomaat in super dunne schijfjes gesneden....
 
Mijn leventje...
Mijn Floor en ikke hebben de hele zondag buiten gespeeld. Nou ja ik met plantjes en Floor heeft gekeken en de zon gezocht...
De wind was fel maar deerde ons niet goed ingepakt als we waren want Floor heeft nog haar wintervacht.... Mijn “wintervacht” was een oude jas en handschoenen aan en kwam weldra de rust over ons en nieuwe energie. De bekende lente blijheid die juicht als de eerste plantjes in de potten gaan op het pannenrek. De foto’s kunnen de werkelijkheid niet vatten merk ik en dat zal wel komen omdat ik het gevoel niet kan weergeven. Elke dag een stukje groeit nu mijn moestuintje 2019. De zaden worden weer eens bekeken en planningen gemaakt... wanneer de pootaardappels in de grond gaan en dat is dit jaar na Sint Joep de naamdag van de woensdagvriend. (Johan) Het is niet anders en daar kunnen we mee leven...”Gooi maar een jute zak over de pootaardappels kind” zei de woensdagvriend nog... Ik zeg dan braaf ja al heb ik al zoiets gedaan maar met een grote papieren zak. Ze mogen niet te ver doorschieten...die pommetjes.
 
Mijn gedachten dwalen door de tijd als ik in de tuin aan de slag ben en zie ik het kind in mij de tuin omspitten en regenwormen verzamelen om aan de kippen te voeren toen ik 8 jaar was. Een traktatie voor de beestjes al zou ik dit nu nooit meer doen. Regenwormen hoeven niet dood en zijn vlijtige grond om ploegers. Slakken breng ik in een emmertje met de fiets naar de bosrand hopende dat ze de weg naar mijn tuin niet meer terug vinden. Misschien moet ik de volgende keer een extra rondje omfietsen? Heel soms strooi ik korrels als ik de wanhoop  nabij ben en de slakken bijna niets voor me overlaten. Mea Culpa... Voorheen in mijn moestuin aan de bosrand kwam een familie woelrat met vele kleintjes achter pa en ma aan uit een gangenstelsel dat ik per ongeluk had bloot gelegd. Ik heb het spitten voor die dag gestaakt...en ben jankend naar huis gegaan helemaal van streek over de ongewenste uithuiszetting van de grote familie... Zoiets vergeet je nooit meer....  

De konijnen uit het bos die mijn groente plunderden heb ik al lang vergeven maar zeker niet de mevrouw die de pastinaak liet bloeien en zaad vormen waarna de wind alle zaad zorgvuldig over vele percelen inzaaide... Ze was een beetje zweverig die mevrouw en ik had haar het liefst tegen haar zweverige kop gehenst. Jarenlang hebben we de hardnekkig opkomende plantjes moeten verwijderen die in de wortelkluiten van mijn bramenhaag zaten en God weet waar nog..... Toen ik voorzitter was van die volkstuin (omdat niemand het wilde zijn en ik de volkstuin wilde redden ik zot) wilde een meneer een ander perceel nadat hij het eerste flink had verwaarloosd. Hij dacht natuurlijk mij wel plat te praten....Daar kwam hij niet mee door en heeft hij uit wraak mijn perceel vol grind gestort. Dat was de druppel en heb ik de pijp aan Maarten gegeven nou ja... ik heb eerst een meneer lekker gemaakt het voorzitterschap van me over te nemen... zo’n type dat belangrijk wil zijn en kon daardoor de volkstuin nog blijven bestaan. Die bestaat trouwens nog steeds maar ik ben er nooit meer geweest.... al ligt hij twee straten verder....Er liggen teveel mindere herinneringen en hou ik mijn glas liever halfvol...
 
Annemiek