dinsdag 23 april 2019

Mijmering 31 Asperges A1 kwaliteit voor 75 cent en een pot bekleden voor nop....

Beste mensen,

Elk mens is op zoek naar geluk en vrede
we zoeken vaak geluk buiten onszelf
in relaties bezittingen prestaties bijzondere ( gekochte) ervaringen.
De ontdekking dat geluk en vrede diep in onszelf zit in stilte
en altijd gratis toegankelijk is de beste ontdekking die een mens kan maken...

Annemiek.
 
 
31 Consumindermijmering 2019.
 
Tip.
Voor een duppie op de eerste rij zit de consumindermens. Het is een kwestie van de grote horde niet achterna lopen en nadenken. Ik kan daar geweldig vrolijk van worden... De eerste asperges A1 kwaliteit ( betekend allemaal recht en van dezelfde slanke maat) in een driesterren restaurant kost een vermogen. Natuurlijk kost de entourage en de kok een hele duit en het gezelschap niet te vergeten. Het liefst in avondkleding waar ook heel wat aan vooraf ging. Helemaal geweldig als je dit wil en betalen kan....je er meerwaarde aan ontleent want het kost nogal wat.... en stelt naar mijn mening niets voor. Allemaal klatergoud.
 
Diezelfde A1 asperges geserveerd zoals het hoort met hard gekookte goed leven eitjes, warme gesmolten roomboter met een plukje peterselie uit de tuin ligt bij mij mooi gedecoreerd op een boerenbont schaal... voor pak ‘m beet 75 cent. Mijn lievelingsgezelschap was Floor de poes en de entourage de warme zomeravond op het hofje met de geur van bloeiende seringen. We waren in avondkleding Floor en ikke. Zij haar zijden zomermanteltje aan en ik mijn bestofte tuinkloffie. We keken uit op het hofje daar onder de seringenboom terwijl de avond viel en het werk voor die dag gedaan.....een glaasje Hugo met munt en dat maak je van een scheut witte wijn en een scheut vlierbloesemsiroop met water.... Een godendrankje en Floor kreeg een bodempje koffieroom waar ze zo verguld mee is... Het was onbetaalbaar mooi deze rijkdom van eenvoudig leven onder de seringenboom.....Daar kon geen driesterren restaurant tegen op.
 
Asperges koop je ongesorteerd op de markt als het seizoen al even op gang is. Ze worden steeds goedkoper en momenteel is de prijs 1,25 de kilo. Sorteren deed ik zelf... De dikke en kromme werden soepasperges en met de gewassen schillen van alle asperges ingevroren. Die vind ik later wel weer. Waarom die schillen? Die geven ook smaak aan de soep en worden met de asperges gaar gekookt en de soep gezeefd... maar nu even niet.
 
Terug naar de A1 kwaliteit die met twee eitjes in water met iets zout aan de kook werden gebracht...... Acht minuut na kookpunt de eieren eruit scheppen met de schuimspaan. Acht minuten later zijn de asperges gaar en met de schuimspaan uit de pan in de vergiet tillen. Voorzichtig aan... om de kopkes niet te beschadigen. Het kokende water (met zout) over het stoepje gieten waar onkruid staat. Inmiddels heb je een klont roomboter gesmolten (niet bruin) en liggen de asperges al op een mooie schaal. De eitjes pellen en halveren en wat peterselie uit de tuin als decoratie. De warme roomboter over asperges en eitjes gieten en DIRECT aan tafel.....
 
zoals je zag op de foto gooi ik waswater van de asperges niet zomaar weg en kwam bij de hortensia. Kokend water op het stoepje om onkruid te doden. Natuurlijk had ik het kookwater ook kunnen bewaren voor de asperge soep maar was me even teveel gedoe. Komen we terug op hoe het begon... Asperges schil je gewoon met een schilmesje want de schillen zijn niet overal even dik. Je begint met een kontje van 3 cm af te snijden onderaan de asperge en schilt naar de kop steeds dunner. Het wijst zich vanzelf....
 
Je voelt en ziet waar nog schil zit. Een asperges schiller (soort knijper) schilt meer weg dan je lief is en de gekochte al geschilde asperges van hetzelfde laken een pak. Ze kosten ook nog meer de kilo want er waren mensenhanden mee aan de slag. De commercie verdiend er grof aan. Ik zie wel eens pakjes asperge saus die nog duurder is dan de asperges en als je werkelijk zo’n romig sausje wil dan maak je dat zelf met een klontje boter smelten van 100 gram en mengen met 100 gram bloem. Daar een scheutje kookvocht, snuf zout en melk bij en goed roeren met de garde tot de juiste dikte. Wat geraspte kaas en fijn geknipte bieslook toevoegen maar hoeft niet.... Naar mijn mening is gesmolten roomboter het lekkerst...
 
Tip 2
Ik kwam een pot tekort voor de door gehouden geraniums. Er was nog een plastic pot en ik heb al eens zo’n potten met hooi bekleed. Dat had ik ook nog tot mijn oog viel op de gedroogde iris bladeren die ik altijd bewaar. Je kan ze als afdekmiddel gebruiken in de inkuil van groente of als vulling in Floortjes mandje in haar zomerhuisje. Waarom dan niet om een pot te bekleden...
 
Met een rol wikkeldraad werden de gedroogde bladeren om de pot gewikkeld en tot slot wat erboven en onder uitstak afgeknipt... Daar hoort een grof gewikkelde krans op en ik had nog wat snoeihout van de wilde wingerd dat daarvoor werd gebruikt....  Het resultaat was een grove natuur pot die heel veel mooier oogt dan een plastic pot zou hebben gedaan. Voor 80% met tuinaarde gevuld werden de geraniums erin gezet met potgrond en met een laag gedroogd mos als afwerkdekje.... De geraniums zien er zo verpietert uit zal je denken? Dat komt helemaal goed over vier weken staan ze met groen blad en veel krachtiger in de potten...
 
Mijn leventje...
Natuurlijk kon ook ik geen asperges schillen bij mijn geboorte... Vroeger thuis in Brabant kwam dergelijke kost nooit op tafel. Toen ik later een Limburger trouwde in het zuiden, kwam het zuurvlees en de asperges in beeld en leergierig als ik ben heb ik heel veel geleerd van de gastvrije Limburgse bourgondische gewoonten. De vlaaien bakken en de taarten van het vele fruit. Later heb ik een zijsprong gemaakt en kwam daar nog een deel van de Arabische keuken bij toen ik trouwde met een Noord Afrikaan. Voordat de asperges weer in beeld kwamen was ik aan de derde echtgenoot toe. 
 
Echtgenoot drie woonde dichterbij de asperges velden en kwam dit witte goud in beeld. Ik had in die tijd mijn zoon en een stiefzoon en voor dit compleet gezin had ik anderhalve kilo asperges gekocht en een asperge mesje. Het mesje werkte voor geen meter of ik deed het verkeerd en er werd een beetje afgeschaafd van de schil... De asperges moesten in een hoge speciale pan (flauwe kul) die steeds overkookte en het had nogal voeten in aarde voordat de asperges ongeschonden uit die pan waren. Nu weet ik dat asperges koken ook in een langwerpige braadpan of wild pan kan. In ieder geval kregen meneer echtgenoot en de twee zonen botermalse in de schil gekookte asperges op hun bord die moeizaam met schil opgegeten werden.
 
Niemand durfde iets te zeggen omdat ook ik de schillen mee op at alsof het zo hoorde, al stikte ik erin, want ik wilde me niet laten kennen. Je slikte maar en kreeg de schillen niet door gebeten terwijl de asperges botermals waren. Een schaar zou iets zijn geweest.... De dag erna kwamen de gezinsleden met zorgelijke gezichten van de plee waar ze de slierten schil die niet vergaan waren met de ontlasting probeerden uit te drukken en kwijt te worden. Soms moest je zelfs helpen door een sliert er met je vingers uit te trekken.... We hebben toen een hele tijd geen asperges meer gegeten tot ik ze gewoon met een schilmesje schilde en dat was helemaal goed.........
 
Annemiek