maandag 8 april 2019

Mijmering 27 Pasta salade en achterstallig onderhoud weg... zonder moeite in enkele uurtjes...

Beste mensen,

Als je rustig en ontspannen bent is zelfs de regen een zegen.
Geniet van de geur en het verfrissende gevoel,
accepteer de dingen zoals ze zijn en dat scheelt veel ergernis en energie....
Het is je eigen manier van denken, die de kwaliteit van het leven bepaalt...

Annemiek.
27 Consumindermijmering 2019.
 
Tip.
De eerste lange fietstocht na de winter werd een korte... nou ja... Munstergeleen was het doel en het werd Schinveld en besloot ik op mijn geliefde terrasje appel strudel met cappuccino te bestellen om de eerste fietstocht te vieren. De nieuwe autoweg bleek onoverkomelijk en heb ik even niet lang gezocht en ben de hei in gefietst over een smal verhard weggetje waar je mag fietsen. Vervolgens ben ik verdwaald en dat boeide me niet zo, omdat de hei zo mooi was en is en ik compleet wegdroomde op de fiets. Stukken weggetje waren compleet weggeslagen door de laatste regenstromen neem ik aan en die strudel lag toch wel zwaar op mijn maag. Uiteindelijk ben ik ergens bij een zandafgraving uitgekomen en een kapelletje herkennende wist ik weer waar ik was. Ik had zo bij Gerry Joepsen koffie kunnen gaan drinken maar stel je voor dat die appel strudel had. Uiteindelijk ben ik thuis gekomen na de moltberg en zadelpijn en stond 38 km op de teller. Ik kon nog net de flyer op de hof zetten en de munt fles zeker stellen en handschoentjes uit. In de sta-op-stoel onder een dekentje glijden en voor die eerste rit was het genoeg....
 
Niet zoveel zal je zeggen en menigeen loopt die 38 km in een uurtje of anderhalf. Voor een stijve trien als ikke toch goed genoeg. De glazen fles (goed van binnen uit wasbaar) met een paar muntblaadjes in koud water in de fietstas is beslist noodzakelijk en kost niets..... Munt is een plant die na elke winter terug komt in je tuin, of... je tuin overneemt. Om dat te voorkomen graaf je een bodemloze grote pot diep in de aarde ( de rand tot aard hoogte) en zet je de plant erin. De wortelkluit kan geen kant uit en dat is goed als je meer groen in je tuin wilt hebben dan alleen munt...
 
De accu van de flyer opladen doe ik alleen in het weekend... Dal tarief...
 
Tip 2
Op maandagmorgen start ik om negen uur steevast met de wekelijkse huishoudelijke beurt van mijn huis. Deze week sla ik die over en stofzuig wel hier en daar. Ik wil de maandagochtend schoonmaak tijd deze keer gebruiken om achterstallig onderhoud weg te werken en dat is heel erg nodig. De badkamer heb ik vanaf begin griep met de Franse slag gedaan en dat is te merken... Omdat ik de fijne motoriek nu ongeveer kwijt ben (Parkinson) zet ik grof materiaal en de tijd in om mijn doel te bereiken. Met het bezempje met korte steel (maar niet te kort) heb ik de tegelwanden en het bad met pure SUNSODA ingezet. De randen en richels en de tijd zijn werk laten doen... Daarna de douche en de vloer ingezet met SUNSODA plus de buizen en dat kost amper tijd en moeite met de grote borstel van het bezempje. I
 
Daarna terug naar het bad en nog even erdoor geborsteld en afgespoeld met de douchekop met warm water.... De tijd en de zwaartekracht aan het werk en kon de douche en de vloer aangepakt die inmiddels genoeg weekten. De tegels van de douche bleven stroef en moest nog een keertje en dat was niet verwonderlijk...  Afspoelen en de tijd en de zwaartekracht hun werk laten doen terwijl het bad en de telwanden daarboven met een oude handdoek werd gedroogd. Blonk als een spiegel.... SUNSODA is een ontvetter van ongeveer 8 PH waarde en dat is hoger dan allesreiniger dus eigenlijk een turboreiniger en als je ermee schoongemaakt hebt en er blijven vlekken dat is dat vuil in kalk en daarvoor gebruik je de schoonmaakazijn nou ja pure azijn is prima. Even inzetten en wachten en de vlekken verdwijnen snel en met weinig moeite.
 
Er zijn mensen die alleen met schoonmaakazijn schoonmaken en dat is het foute middel voor vet vuil... zoals huidvet en zeepresten, keukenvuil enz. Schoonmaakazijn is ook te agressief voor je mooie spul en zou ik alleen gebruiken voor vuil in kalk. Toch bezig werd het rooster van de douche geschrobd met een oude tandenborstel en rond de kraan van de wasbak de kalk verwijdert met azijn. De kraan is al meer dan 25 jaar oud en glimt even hard als de nieuwe kraan van het bad.
 
De kop van de douche werd in het azijn emmertje gezet om de gaatjes weer open te maken en de gele kleur van de kop tot wit om te zetten. Deze keer veel azijn gebruikt werd het emmertje bijgevuld en gaat de inhoud weer jaren mee in hergebruik. Regenwater werd aan de kook gebracht en de leidingen van bad douche en wasbak met soda en kokend water ontvet. Gewoon laten weken na een flinke scheut kokend water en een bult soda.... De wasmachine verplaatst kwam het bezempje weer van pas en denkt geen haar op mijn hoofd nog aan bukken en sponsjes in richeltjes. Bij het bezempje aan steel past tegenwoordig een klein model vloertrekker aan korte steel. Geweldige truuk als de fijne motorriek verdwijnt of je rug het niet meer doet.....of je langer plezier van je rug wil hebben en wie wil dat niet...... 
 
Tip 3
De ramen hebben ook achterstand onderhoud en werden voor de Kerst voor het laatst gewassen. Wetende dat binnenkort de regen komt kan ik de regentonnen regenwater wel aanspreken. Lekker kliederen met veel water.... zoals in mijn kindertijd de vrouwen deden met de ramen en het stoepje... Een halve emmer regenwater met wat afwasmiddel en het bezempje waarmee de ramen en de kozijnen werden ingesopt. Jawel... de tijd werd weer ingezet en het volgende raam ingezet. Raam een nog even na borstelen in randen en richels en kannen vol regenwater tegen de ramen gegooid...
Het sop droop eraf en de tijd en de zwaartekracht deed zijn werk.... Met de vloertrekker ( de kleine die bij het bezempje hoort) heb ik de ramen droog getrokken en een oude theedoek erom om op te blinken en de kozijnen te drogen. Wie heeft het nog over fijne motoriek als de grove het perfect en beter en sneller doet... Wat aan vlekken bleef waren de druipers van de regen op de kozijnen die met wat auto/was en een vochtige doek werden verwijdert evenals de schoenstrepen en nog een zwarte streep op de deur. Zwarte strepen op wit meubilair krijg je ook met auto/was weg en op koelkasten of ander witgoed...zonder de lak te beschadigen van te hard schuren, het is maar dat je het weet.....
 
Tip 4
Inmiddels trots op mezelf moesten de ramen op de eerste verdieping nog een beurt krijgen maar ik vond het wel genoeg gepoets voor een dag. Een pasta salade werd snel gemaakt voor twee dagen en voor de pasta kan je ook gekookte koude aardappel nemen...
 
Ingrediënten:
2 bekers pasta maakt niet uit welke
yoghurt dressing van Calvé
drie flinke stengels bleekselderij
peper/zout
kruiden zoals tijm stengels bieslook of knoflook stengels
slablaadjes en ik nam pluksla en bloedzuring
als eetbare decoratie peterselie en bernagie blommen oftewel komkommerkruid bloemen.
3 eieren
klein blikje perziken
1 tomaat.
 
Werkwijze:
De eieren en de pasta samen in kokend water 8 minuut koken. Per ongeluk zette ik ze in koud water op en het ging goed. De gare pasta koud afgespoeld werd in stukjes geknipt in de vergiet met de keukenschaar. (zo werk je resten pasta weg) Twee van de gepelde eieren in stukjes snijden en met de pasta en een flinke scheut yoghurtdressing mengen. Peper zout en verse kruiden toevoegen en eventueel nog wat dressing. Op het bord de sla en ei plus een halve tomaat decoreren. De pasta salade erbij en bovenop twee halve perziken. Misschien wat dressing op het ei en de peterselie plus bernagie blommen. Plaatje nietwaar? Voor morgen nog genoeg voor twee personen of twee maaltijden en in de pasta salade/kom kwamen de rest perziken en de halve tomaat met een dekseltje van een bord erop.....
 
Mijn leventje....Tijdens het verdwalen op de hei vielen me de bijzondere acties in die ik wel eens uitvreet bij wegomleidingen. Wetende dat ik verdwaal als ik de pijlen en dus andere wegen insla kruip ik met fiets en al in boorputten en gaten. De dranghekken zet ik daarvoor aan de kant en voordat de verbijsterde wegwerkers in actie komen ben ik alweer het gat uit en doe of ik weggelopen ben uit een of andere inrichting. Onlangs deed ik het weer onderweg naar Consuminderhuis Molenberg waar een tunneltje niet te nemen was....
 
Soms moet ik zelfs achter de vuilniswagen aan als ik vermoed dat de grote container niet aan de straat is gezet en zet er een snel spurtje in. voorbij de vuilniswagen ben ik midden op de weg gaan staan en heb gevraagd of ze al bij de stichting waren geweest... Jawel en stond de container niet buiten... Of ze alsjeblief iets terug wilden zetten en dat ik ze nondedomme mores zou leren... De mannen vinden dit zo vermakelijk dat ze precies deden wat ik vroeg en kon gelukkig de container alsnog geleegd. Tijdens een lange fietstocht danig moe zag ik bij de clauscentrale in Maasbracht de weg doodlopen in meters ver dikke leidingen in modder. Jawel ik heb ze genomen op mijn gemakje want er was niemand in de buurt. Ik moest naar huis voor het donker werd en ik wist geen andere weg.....
 
Er was een keertje dat ik naar Eindhoven wilde fietsen langs de Maas er niet aan denkende dat de Maas meandert door het land. Als ik de Maas maar bleef volgen kwam ik vanzelf in Brabant volgens mij. Na 98 km was ik niet veel verder dan Roermond gekomen en ben ergens blijven overnachten en met goede raad een dagdeel naar een kanaal gezocht dat een slootje bleek te zijn en in de Peel aangekomen een tuinderij inreed omdat volgens aanwijzingen rechts en direct links moest zijn... niet wetende dat ik de openbare weg verliet en de tuinderij inreed.  Ik dacht nog... wat een mooie bijzondere planten naast het fietspad... Tot ik zag dat er prijskaartjes bij stonden... Ik kan er boeken vol van schrijven van al die zotheid en als ik aan het vertellen sla denken de mensen dat ik alles uit mijn duim zuig... Het is echt de waarheid en ik weet ook niet waarom ik altijd de pineut ben.....al zit ik er echt niet mee....
 
Annemiek.