donderdag 25 april 2019

Mijmering 32 Honderden pompoenen en zoveel als je wilt courgets en Italiaanse bietjes voor niets....en bezoek van Louise.

Beste mensen,

Koop nooit wat je kan gebruiken, maar wat je niet kan missen,
en wat je missen kan geef je door...

Louise en Annemiek.
 
32 Consumindermijmering 2019.
 
Tip.
De trouwe lezers weten beslist nog van de grote pompoen oogst in de herfst van 2018. Ik heb toen alle 400 stuks kunnen uitdelen. Natuurlijk aan mensen die in onze kookworkshops leerden pompoenen te verwerken. Van elke soort heb ik eentje bewaard in mijn huis en af en toe gekeerd om doorligplekken te voorkomen. Met een mens die lang moet liggen doe je dat immers ook nietwaar... Als een plekje op de pompoen kwam ging ik over tot zaden oogsten... De pompoen middendoor snijden de
zaden eruit en wassen. Alle draden eraf trekken en de zaden op een krant leggen om te drogen op de tegelvloer half onder mijn kastje in de woonkamer. Op de krant schreef ik welke kleur soort en jaar het was.
 
De kranten werden vervolgens hoog op de woonkamer kast gelegd waar geen mens ze ziet. Er liep al eens een spinnetje overheen in de donkere maanden of een stofdraad weefde een baantje. In de maand maart kwamen al die kranten van de kast en werd gestoft en geragd en kozen de spinnetjes het hazenpad. De zaden verdwenen per soort in een potje met een briefje erbij wat het was eh is. De zaden werden gezaaid in toilet rolletjes in potgrond in een bakje, soort bij soort. Je zag ze afgelopen week nog in een mijmering voorbij komen.
 
Toen waren ze in tien dagen opgekomen onder een glasplaatje en net op tijd was ik erbij om al die groene blaadjes te bevrijden. Glasplaatjes eraf en naar licht en zonneschijn groeiden de baby'tjes als kool. Tijdens de warme dagen afgelopen week werden de kleintjes razendsnel kleuters en stoomden door tot pubers.

Je kent het wel smal en mager met eigenlijk al te lange benen eh stengels. Ze waren niet meer te temperen en moest ik wel overgaan tot verpotten. Ze wilden op kamers en wel snel!
 
Gisterenavond voor de nodige regenbui heb ik 96 stuks in hun eigen kamertje eh pot gezet en wat was ik blij met Gerda die 100 potjes vond in de kelder van het consuminderhuis en potgrond haalde. Uiteindelijk kwam alles samen op mijn hofje inclusief de plantjes door Cor meegenomen. Dan hoef ik maar te zitten en de handen te laten wapperen. De pubers die op kamers wilden kregen een plekje in ieder haar/zijn eigen home nog een beetje bij elkaar in de luwte. Terwijl de eerste regendruppels vielen werd de boel opgeruimd en hebben vannacht de puber pompoenplanten  dapper hun kopjes opgericht in de regendruppels. Net genoeg water als nodig.
 
De wind begon direct met afharden en dat wordt doorgezet komende dagen met wat lagere temperaturen. Ze blijven in de luwte staan om langzaam te wennen aan het leven van wind en regen en het klimaat waarin hun voorouders ter wereld kwamen en groeiden, bloeiden en oogst brachten.

Het achtste jaar al gratis en voor niets omdat ik acht jaar geleden pompoenpitten bewaarde en weer inzaaide het jaar erop.....en steeds weer.
 
Tip 2
De inkuil werd geruimd en vond ik nog een paar chioggia knollen. Ze waren door de warmte aan het uitlopen en werden in een pootgat in de aarde gezet met het pruikje uitgelopen stengels boven de aarde. en de al aanwezige wortels diep in het pootgat. Flink water geven en krijgen ze meer wortels en stengels en blad. Ze schieten door dit tweede jaar en krijgen bloemen en zaden die gedroogd voor nageslacht zorgen. Dat gaat al jaren zo en de zaden gewonnen in 2018 zijn al piepkleine plantjes die nu in de regen staan te jodelen. Ook helemaal voor nop.
 
Tip 3
Een kruiwagen mest afgelopen jaar in een regenton brengt voedzaam water dat bij jonge planten wordt gegoten als voedsel ondersteuning bij het groeien. De drie tomatenplanten van de markt staan er al goed bij. Ze werden in een pootgat gezet in het voedzame mestwater en zijn al gewend aan regen en wind zag ik. Natuurlijk is het een gok die vroege aanplant van warmte minnende groente. De meest veilige tijd is na de ijsheiligen half mei. Mijn hofje is beschut en ik hou van spannend. Als de vorst inslaat heb ik altijd nog stokken met flanellen lakentjes die tentjes vormen over de planten. Twee paprika planten en een peper staan aan de overkant in de border en we volgen het weerbericht Floor en ikke...
 
Tip 4 en mijn leventje....
Dan was er nog die oude mand die nog een jaartje mee mag doen. Ze werd bekleed met een stuk potgrondzak en kwam daar na wat aarde uit de tuin wat potgrond in als toplaag. Vijf gerbera plantjes kregen daar een plekje in die gisteren opeens wat raar erbij stonden en viel me al schrijvende in waarom... Ik had vergeten gaatjes in de plastic zak te maken en stonden ze inmiddels met de voeten in het water door de regenbuien.  Snel naar buiten om te redden en heb ik tussen de mazen onderin de mand van buiten naar binnen met een breinaald gaten gestoken waar het water nu uitstroomt. De pubers stonden ook al te gillen en soms kan je beter net doen of je niets hoort....Ze wilden immers op eigen benen? Planten.... het zijn net mensen
 
Louise Eschauzier kwam een bezoekje brengen en deze keer kwam haar buurvrouw mee. Gewoon “even” met een auto vol goede gaven van Rotterdam op en neer. Ze schoven gewoon aan bij de kniptafel waar matrassen tot vlokken werden geknipt. Dit mens stond toen nog op de mesthoop die net binnen was gekomen in de moestuin van het moederhuis. Mooie grote drollen en ik heb een paar perfect gedraaide drollen in een plastic doosje gelegd waar chocolade donuts opstond. Zag er perfect uit moet ik zeggen en kreeg Jozé cadeau voor bij haar salie plant en de lavas.
 
Terug naar Louise....Louise past gewoon in ons huis van consuminderen en leverde al vele tips en lapjes en alle soorten handwerk beschrijvingen inclusief oppimp en reparatie tipjes inclusief het materiaal wat de mens soms gewoon wegdoet omdat ze niet beter weten.... Gezelligheid ten top met Louise aan tafel en de heerlijke koffie van Vasanthy.  Er waren oranje bollen die de super wegdeed omdat ze tot vandaag goed waren. Nou jaaaaa zeg. Het waren er zoveel dat iedereen een doosje mee naar huis kon nemen en voor de crisis broodlijn mensen nog veel meer. Alle gebak dat normaal weggegooid zou worden vond afgelopen dagen hun weg naar onze vriezers. Zo kunnen we de hele week alle mensen op de voedsellijnen van gebak voorzien.... Er was wel meer over van de Paasdagen. Soeppakketten van verse groente en zuivel en broodbeleg en zo heel veel meer dat we ruim konden uitdelen. Al die blije lachende mensen maken me zo gelukkig en niet alleen mij.... maar ons hele team....
 
Annemiek