donderdag 22 november 2018

Mijmering 105 Amandel en gevulde speculaas plus Rubens pepernoten...

Beste mensen,

Donkere dagen eind november,
regenvlagen wind en mist...
Als Sint richting consuminderhuis gaat komen
omdat zelfgebakken het lekkerste is....

Annemiek.
 
105 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Niets lekkerder dan zelf speculaas bakken en dat is gemakkelijker dan je denkt. Geen speculaasplanken waar de speculaasjes met molentje zonder wieken uitkomen. Gewoon een plaat speculaas met amandel erop strooien. gevulde speculaas in brokken en pepernoten met een maatje meer die daardoor koekjes worden....
Ik maakte ze allemaal tegelijk...het belangrijkste...ik gaf ze weg omdat ik geen maat ken met zelfgebakken koeken taarten vlaaien en en...
Ingrediënten: (ik nam het dubbele van alle ingrediënten omdat ik en gevulde en gewone speculaas wilde bakken inclusief de Rubens pepernoten...

Ingrediënten:
175 gram boter of half boter en margarine
250 gram donkere basterdsuiker
350 gram bloem en meer
2 eetlepels melk
1 theelepel bakpoeder
snuf zout
klein ei
plus ei om het deeg in te smeren
plus ei voor amandelspijs
15 gram speculaaskruiden.
pakje amandelspijs
 
Werkwijze:
De boter/margarine op kamertemperatuur en de oven voorverwarmen op 175 graden. Als je gevulde speculaas maakt... Bewerk de amandelspijs... door het blokje met je vingers in stukjes te breken en te mengen met een los geklopt klein eitje.
 
Verdere werkwijze:
Boter 1 ei, de basterdsuiker, bakpoeder, zout speculaaskruiden, melk en ongeveer de helft van de bloem in een deeg/kom kieperen. Met twee messen de boter in kleine stukjes snijden en met je hand kneden tot het deeg samenhangend wordt door steeds iets bloem toe te voegen. Uit de kom nog eens goed door kneden en tot een bal vormen. Niet iedereen heeft zo’n grote handen als ik dus het deeg halveren en per deel na/kneden is gemakkelijker. Met mijn grote bol van dubbele ingrediënten was dat beslist noodzakelijk....
 
Als het deeg niet meer aan je handen plakt kan het uitrollen beginnen. Zoals je ziet op de foto’s het deeg dun uitrollen in ruim de maat van de vorm. Steeds het werkvlak met bloem bestuiven en de plak deeg bovenop met bloem, om te voorkomen dat het deeg aan de deegrol plakt. De deeg lap dubbelvouwen, in de vorm leggen... open klappen en ja... het deeg breekt. De scheuren oplappen en het overtollig deeg afsnijden met een mes. Amandelspijs gelijkmatig erover het deeg verdelen en een tweede plak rollen voor daar bovenop. De bovenkant met losgeklopt ei insmeren en dat doe je met je hand... bestrooien met amandelschaafsel en in de oven...
 
Voor gewone speculaas is een plak deeg voldoende. Insmeren met los geklopt ei en bestrooien met amandelschaafsel en in de oven. De rest deeg die over is kan je tot pepernoten rollen tussen je handen alsof je soepballetjes rolt. De pepernoten op een bakblik leggen en in de oven.... Ik maakte Rubens pepernoten en drukte ze ietsje platter. Bij het restje ei ging een scheutje melk en werden de pepernoten daarmee ingesmeerd (met je vingers) en in de amandelschaafsel gedrukt. Je kan de Rubens pepernoten na het afbakken als koekje bij de koffie serveren....
 
Tip: Waar de deeg lap wat dun uitvalt plak je een laagje erop van de afsnijdingen die over zijn. In een klein bakblik alle “oplappingen” een beetje recht rollen doe je met een rond kruidenpotje of zo...
 
De boter is haast onbetaalbaar geworden en dat is de reden dat ik half boter en half blue band neem. Zelfs een kwart roomboter is al voldoende om toch roombotersmaak te krijgen. De commercie zet op verpakkingen “met roomboter bereid” als een tiende deel roomboter was of nog minder. De vorm insmeren met roomboter uit de botervloot is immers ook “met roomboter bereid.”
Te weinig speculaaskruiden? een snuf nootmuskaat en 4 snufjes kaneel erbij....
Je weet dat je amandelspijs zelf kan maken van amandelen? Lekkerder maar wel meer werk.
 
Ingrediënten voor 500 gram amandelspijs.
 
250 gram amandelen
250 gram fijne kristalsuiker
schil van een kleine afgeboende citroen
beetje water ongeveer 50 gram
 
Werkwijze:
Maal de amandelen en suiker  in een moulinex of oude koffiemolen tot poeder. Meng de citroenrasp erbij en ietsje water tot je een gladde maar stevige pasta hebt. In aluminiumfolie rollen en in de koelkast laten rijpen oftewel de smaakjes door elkaar laten trekken...minimaal een dag. Net voor gebruik een klein losgeklopt ei door de spijs mengen.
 
Als je in de buurt van de Duitse grens woont... in Duitsland is amandelschaafsel en amandelen plus alle soorten bak benodigdheden veel goedkoper.
Duurzame bak folie betekend hergebruik en leg ik soms op en over elkaar... hoe het uitkomt, in de vorm. Even met een vochtig doekje afvegen na gebruik en weer op het stapeltje bij de bakblikken... Zelfs bakpapier kan je meermalen gebruiken bij voorzichtige behandeling...
 
Speculaas uit de oven DIRECT in vierkanten snijden nu het gebak nog zacht is. Idem gevulde speculaas die iets langere baktijd nodig heeft. De pepernoten zijn het eerste gaar. De baktijd is ongeveer tussen 30 en 50 minuut. Gewoon controleren. Je kan zomaar een klein vierkantje proberen en de speculaas toch nog even in de oven zetten. Bij het snijden kan je een dunne reep afsnijden om mooie rechte brokken speculaas te krijgen. Die stuksels eet je het eerste op bij een bakje koffie.... Te lang in de oven betekend droog en hard. Vergis je niet in bruin kleuren want de deeg is al bruin. Een betere graadmeter is de amandelschaafsel die net ietsje lichtbruin kleurt...dan is het goed. Oefening baart kunst.
 
Mijn leventje....
Mijn Floor kijkt mee vanuit haar mandjes naar wat ik allemaal doe. Ze heeft er een hele hoop omdat elke mand die ik ergens neerzet door haar wordt ingenomen. Dozen neemt ze gewoon erbij....Het mandje uit haar babytijd is het meest toegetakeld...daar heeft ze een oor vanaf gebeten. Misschien met het wisselen van de tandjes...of wisselen poezen niet? In de grote mand ligt het paarse dekje van een mijmering/fan die ze speciaal voor Floor maakte. Ze krijgt wel eens een zakje poezen snoepjes per post van een fan, maar die eet ze niet. Ze is niet verwend met snoep... nou jaaa. Melk krijgt ze ook niet meer nadat een wijze mevrouw ons leerde dat van melk poezen maagjes van streek raken. Geef haar maar Whiskas brokken met die gele ertussendoor die ze als eerste eet, want lekker moet het eerst op bij Floor. Dat heeft ze niet van mij want het flintertje spek wat de kinderen van Deursen op de stamppot kregen bewaarde ik tot het laatst. Bovenop een torentje stamppot lag het daar mooi te wezen. Toen wist ik nog niet dat spek beestjes waren... of wist niet hoe het anders kon.
Nu bewaar ik de mooiste reepjes boterham voor het laatst. Geknipte reepjes boterham is een noodzaak geworden nadat de tandtechneut een overbite prothese voor me maakte. Het onder gebit past niet op het boven gebit en heb ik een soortement “centenbakje.” Zoiets kan je ook alleen maar in Landgraaf gebeuren. Regelmatig bedenk ik scenario's hoe ik de man ga afstraffen en ik ben er nog niet uit..... Ken je dat? Opgekropte woede daalt neer als je deeg bewerkt met je handen. In het consuminderhuis tijdens bak workshops gooi ik regelmatig het deeg met een klap tegen de muur en beuk erop los. De workshoppers nodig ik uit om ook wat moorden te plegen op het aanrecht... Je hoeft er niet voor in de bak en het lucht zo heerlijk op...
 
Annemiek