dinsdag 20 november 2018

Mijmering 104 Een kapstok werd wandrek en hoe maak je ook alweer stijfsel...

Beste mensen,

Geluk is samen een klus klaren
een lief mens die een lunchje maakt
en je zegeningen tellen....

Annemiek.
 
104 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Doen met wat er is bracht een gemoedelijke gezellige fantastische woonkeuken tot stand in consuminderhuis Molenberg. Kijk je mee? Mijn bedoeling was een woonkeuken in de stijl van vervlogen tijden. Een combinatie van Brabant met een Limburgs tintje en zie hoe gezellig het is geworden. Het begon allemaal met een balletje opgooien naar de directeur  van Wonen Zuid Marc Schroten. De woningstichting die het pand consuminderhuis Molenberg aan ons sponsort. Alles van het pand is geweldig maar de keuken veel te klein waardoor tijdens de kookworkshops de mensen in toerbeurt op een rijtje stonden. Niet te doen en zie... 3.25 meter muur ging eruit door Firma Wierts gerealiseerd in opdracht van Marc met het grote inlevingsvermogen. Firma Wierts met name de werkvoorbereider Dave van Ewijk maakte tijd en kon het zomaar gebeuren dat Dave me belde om acht uur in de ochtend. “Gooi die toko open Annemiek!” Op dat moment had hij even twee “mannetjes” over die nog iets aan de laatste afwerking konden doen...

Afgelopen vrijdag was de doorgang klaar en werd tussendoor al schoongemaakt. Maandag was de inrichting waarvoor ik de spullen al in huis had....Nog net niet in de deuropening van de nieuwe woonkeuken.
Ik hou van spijkers met koppen slaan.... De komende weken (te beginnen komende vrijdag) tot einde jaar zullen wekelijks kookworkshops in de woonkeuken plaatsvinden. Nog veel te leren over ragout en Kerststollen, broodjes en taartjes bijna voor nop dus vooral van niets iets maken....Motivatie genoeg bij de mensen.
 
Een “antieke” buffetkast kwam van consuminderhuis Landgraaf inclusief ingemaakte Amsterdamse uien van voor de oorlog plus “Boerenjongens” waar ik af moet blijven. Overal waar gaten in de muur zaten werd iets opgehangen. Een spiegel en een mattenklopper en vooral een consooltje met "Moder Godske." Die kregen we van George de meneer met de witte baard. Het beeldje werd met dubbelzijdig plakband aan het consooltje geplakt en zwaar verankert aan de muur want ze is het pronkstuk...
 
Tip 2
Een kapstok werd in de lengte opgehangen en de haken gedraaid waaraan een keukensetje kwam te hangen uit de tijd van “Methusalem” oftewel het jaar "toebak." Op de foto een beetje moeilijk te zien maar komt nog. In ieder geval een goed idee als je een uit vroeger tijden rekje zoekt. De spullen die we eraan ophingen?  Een onduleertang (antieke krultang) en opscheplepels en een kurketrekker waar geen fles meer mee te openen is. Ik zal nog wat zooi meebrengen van mij thuis.... Er komen ook nog pannetjes aan denk ik wel...ik werk daar nog aan....
 
Tip 3
Louki en Lily die van Rotterdam en Zwolle naar ons Consuminderhuis reisden brachten wederom geweldige spullen mee. Mooie stalen o.a. die tot verschillende kussentjes worden verwerkt in patchworkvorm. Dezelfde stof onderkant en linten voor op de acht rotan eetkamer stoelen. We hebben nog resten stof van de ingekorte overgordijnen voor die achterkanten. Fieke onze naai ster heeft werk genoeg.... De kweeperenjam staat mooi te wezen in de grote broodkast in afwachting van kerst. De genicotineerde (nieuw woord) broodkast werd van zijn grijze laag ontdaan en
geeft plaats aan alle servies bestek en glaswerk om de tafel te dekken voor 12 kookworkshoppers. Dat is echt de max. De kast kregen we van een overleden mevrouw die misschien wel in de hemel mag roken. Onder een afdakje of zo. Ze hield wel van humor en ze vertelde altijd dat haar zonen baren net was als pannenkoeken bakken. De eerste mislukt altijd....
 
We hebben plaats voor acht mensen aan de grote tafel en nog vier aan de glastafel en je snapt het al... De glastafel is om aan te knoeien en de eetkamertafel wordt goed met olie ingesmeerd. Vocht en troepjes trekken dan minder snel in.
 
De eetkamertafel kwam uit de pauzehoek waar nu smallere tafels staan voor meer doorloopruimte. De bekraste glastafel staat al een tijd bij ons omdat niemand hem wil en is geweldig als groente verwerk tafel. Je kan er zo met de vaatdoek op...De betonreep tussen keuken en eetkamer, waar de muur stond werd weg gefisterenult (weer nieuw woord) door twee dezelfde lopers tegen elkaar te leggen, op maat te snijden en vast te plakken met dubbelzijdig plakband. De aardappels op vork “kunstwerk” van primitieve nijvere huisvlijt moest aan de muur boven het fornuis en in het keukenblok verdeelde Monique alle mogelijke keukengereedschap met uitzondering van apparaten met een snoertje en een stekker want die horen niet bij eenvoudig leven en geen cent te makken. Nou ja.... de staafmixer mag blijven en de handmixer. Nog steeds te weinig kastruimte om overzichtelijk zaken op te bergen voor mensen die hun hoofd vol hebben...en zie....
 
Mijn tuin kast waar schoppen en rieken snoeischaren en en werden opgeslagen werd aangerukt... Hij paste helemaal bij de keuken,1982 stond er achterop, toen maakten ze nog stevige kasten... De keukendeur hoeft niet meer gebruikt en kwam de kast daar tegenaan. George kwam met zijn edele delen in de knel en Hansi verrekte een spier... misschien wel gescheurd want zijn schreeuw ging door merg en been. Monique ontvelde een vinger en ik zette een paar vingers van Jelena klem toen we een kastdeur inhingen. ik ging nog op iemands voeten staan en werd het tijd dat we stopten. Ha.... in de tuin kast hing nog een rek dat afgeschroefd werd en op het damestoilet dienst kan doen voor gastendoekjes......
 
We hebben nog koffie gedronken en ik moest even zomaar iemand van pure blijheid omhelzen en dat werd Jozé. De sfeer van de woonkeuken klopt helemaal.... Hansi kreeg mijn stok mee om op te leunen en moet met rust gelaten worden. Hier en daar een pleister voor de andere mensen met verwondingen en George zijn klem gezeten edele delen verzorgt hij zelf. Ik heb een traantje weg gepingd toen ik de voorheen “tuin kast” met levensmiddelen vulde van pure blijdschap voor zoveel hulp... Vanaf Wonen zuid via Marc en Tijs naar Wierts en Dave tot de pracht vaste kern van onze vrijwilligers en de laatste eh...pleister.
Het aanrecht is nu kneedblad/werkblad op mijn hoogte en er is heel veel werkruimte waar eerst een muur stond. Nu nog die vreselijke afwasmachine vervangen voor een inbouwoven dus als iemand eentje weg doet hou ik me aanbevolen. Of een ruil misschien? De afwasmachine zat al in de keuken en zou ik nooit hebben geplaatst... De mooiste gesprekken verlopen tijdens afwas en afdroog tijd, als je elkaar niet perse noodzakelijk in de ogen hoeft te kijken.....
Jelena kwam ons verwennen met een lunchje en oh hoe heerlijk was dat. Rucola sla en drie soorten kaas plus ei en tomaatjes. Ze maakte yoghurtdressing zelf van yoghurt wat room kruidenazijn en peper/zout. De honing/mosterd dressing was veel honing met wat mosterd appelazijn en zout. Ze nam de gehaakte tafelloper mee naar huis. Wassen en stijven en strijken... Stijfsel hebben we allemaal in huis vertelde Jelena... Ongeveer vijf liter water net niet aan de kook brengen en mengen met een papje van een theelepel bloem opgelost in een eetlepel water. Hoe meer bloem hoe dikker de stijfsel. Het stukje linnengoed of kledingstuk in de iets afgekoelde stijfsel heen en weer bewegen, even laten staan en uitwringen. ophangen en bijna droog laten worden. Eventueel oprekken en klam droogstrijken. Ha.... ik ga in het weekend al mijn kanten kleedjes stijven.... jij ook? Of dat bloesje dat net weer iets meer lijkt met stijfsel erin.... Het was nog een hele toer om het licht uit te krijgen want de tuin eh levensmiddelenkast was voor de lichtschakelaar gezet.... Heeft George even provisorisch een gat in de achterwand gemaakt op de gok. Die gok was verkeerd en nou ja... donderdag wordt alles vakkundig verholpen want George wil niet aan dergelijke klussen zijn naam verbinden....
 
Mijn leventje...
Thuis gekomen heb ik een soepje warm gemaakt en een stokoud keihard stokbroodje in de soep gedoopt. was nog van zaterdag en helemaal niets mis mee. Floor was niet lekker en had amper iets gegeten wat niet haar stijl is. Ik heb nog een lekker plekje voor haar gemaakt op het logeerbed met kussentjes waartussen het arme ziekje  slapen kon. In de vroege morgen bleek dat ze op de trap had overgegeven waar ik intrapte en vanuit de eetkamertafel aan twee kanten naar beneden had gekotst. Eenmaal richting vensterbank en eenmaal langs de spijltjes van de stoel. Ik heb er maar niets van gezegd en de zooi geruimd. Er zal wel iets op haar maag hebben gelegen. Een muis of zo..... Ze dronk veel melk en slaapt zich beter. Ze zat alweer op de kast, moet binnen blijven en vandaag wordt er niet meer gesport.....
 
Annemiek