zaterdag 10 november 2018

Mijmering 101 Bacterien feestjes in handdoeken, je eigen bacterieflora en Leidsche stamppot




Beste mensen,


Ik heb intens de liefde lief gehad
de zon de dieren en de mensen
in mijn levens herfst aanbeland
heb ik daardoor niets meer te wensen....

Annemiek.


101 Consumindermijmering 2018.
   
Tip
Verbouwing in Consuminderhuis Molenberg. Wonen Zuid de eigenaar van het pand... maakt onze droom werkelijkheid door de muur tussen keuken en eetkamer voor een groot deel te laten slopen door bouwbedrijf Wierts. Het resultaat is een woonkeuken waar we kook en bak workshops kunnen houden. In mijn gedachten weet ik natuurlijk al hoe het worden zal. Een grote licht eikenhouten broodkast staat al klaar om verplaatst en ingeruimd te worden met serviesgoed glaswerk bestek keukenspul enz. Er komt een bont vloerkleed op de grond en zeker 12 stoelen rond twee aaneen geschoven tafels waaraan gewerkt kan worden. Wat de tip is? Een van de twee eetkamertafels is van glas, gemakkelijk te reinigen na schillen raspen schrappen en kliederen met vocht waarbij de messen het glas niet of amper raken. Glas is onvriendelijk voor messen, het materiaal is te hard. Houten planken zijn beter voor een mes. Als ze regelmatig in de olie worden gezet is het hout geïmpregneerd waardoor de bacteriën minder gemakkelijk indringen. Apart afwassen met een sopje en afspoelen. De houten plank met zout azijn of citroen inwrijven en een kwartiertje laten intrekken. Vlekken en geurtjes verdwijnen...  
 
De woonkeuken moet nog gestuukt worden en 12 mensen plus dit mens wilden toch een kookworkshop houden. Het was improviseren en het leek erop of ik op een marktplein les stond te geven. Het werd Leidsche stamppot en ik nam alles mee van thuis omdat we even nergens meer aan kunnen in het door plastic afgeschermd keukenblok.. In mijn fietsentas ging de stamper en mijn pan van Herman den Blijker mee. Een zak zout, wat peper en boter, plus een pak melk. Uien en aardappels uit de schuur en ben ik nog in de “goei kleren” een aantal pastinaken gaan oogsten uit de moestuin. Gepakt en gezakt naar Heerlen Molenberg waar onderweg Monique de coördinator zich bij de karavaan aansloot.
 
Tip 2
In het praatje vooraf werd uitgelegd waar de groente vandaan kwamen en het verzet van Leiden 2 oktober 1574 kwam aan de orde. Cornelis Joppenzoon vond in een door de Spaanse soldaten verlaten kampplaats een hutsepot. Een prachtverhaal vind ik zelf maar mijn toehoorders waren niet geïnteresseerd. Het leek me verstandig op een ander “boeiender” onderwerp over te gaan. Gezien de komende woonkeuken, kwam snijplanken vaatdoekjes en hygiëne aan de orde. Ik sla daarin wel eens door maar ze vergeten het daardoor nooooooooit meer.
 
De schuursponsjes bacteriën haarden kwamen aan de orde  die op menig aanrecht liggen te stinken, na enige tijd weg worden gegooid maar nooit gewassen. De vaatdoekjes worden soms wel apart gehouden roze voor toilet en blauw voor de rest, doch niet elke dag verwisseld. Het helpt ook geen moer met daarnaast die slijmende sponsjes. Je moet er eens aan ruiken... Er kwamen opeens vragen... op welke temperatuur dit spul te wassen. Op 60 graden dood elke bacterie en voor vaatdoekjes en schuursponsjes perfect maar ook voor handdoeken en ondergoed met remsporen van mensen die zich niet goed wassen. Badhanddoeken warm en vochtig bevat voeding van dode huidcellen waar je zelf de bacteriën toevoegt. Ik raakte helemaal op dreef:
 
Vocht uit je hele lichaam van speeksel, wondjes... vocht uit je urinebuis en eventuele troep achter de voorhuid (bij niet besneden mannen) plus je endeldarm. De E-coli bacterie... je kan er goed ziek van worden. Diarree ,misselijk, braken koorts... al van een kleine hoeveelheid van de bacterie. Daarna kwam het goede nieuws...
 
Je wordt niet ziek van je eigen bacteriënflora dus ieder zijn eigen handdoek gewassen op 60 graden is prima en kan je wel drie keer gebruiken als je jezelf goed wast. Samen gebruik is af te raden al hou je nog zoveel van die ander. Hang handdoeken voor hergebruik uit in droge luchtige ruimtes waar ze snel drogen want gehangen aan een haakje in vochtige badkamers vieren de bacteriën een feestje van vermenigvuldiging. Kastdroge handdoeken idem...ze zijn te vochtig.  Handdoeken moeten kurkdroog zijn en zon dood de restbacterie die achterbleef, dus buiten drogen is aan te raden. In hotels worden handdoeken soms op 40 graden gewassen, waarna uit de droger,  kast droog en nog warm... geseald in plastic, Het ideale klimaat voor bacteriën feestjes. Uit de plastic en uithangen helpt....en stopt in ieder geval het groei feestje. En zie....opeens had ik alle aandacht van de mensen en geloof maar dat het bleef hangen na al die lichaamsopeningen beeldend beschreven te hebben...Ik ben maar niet verder gegaan met bacteriën beschrijven in plooien van lijven van Rubensvrouwen en mannen. Dat komt misschien ooit nog eens... maar nu even niet.
 
Tip 3
De jungle die moestuin moet worden aan de zijkant van consuminderhuis Molenberg werd aangepakt onder leiding van Barry. De wilde braamstruiken en de zichzelf gezaaide struiken. Stenen en troep die over de muur waren gegooid. Kapot spul en liever niet te benoemen weetikveel werden verwijdert. Zolang de vorst wegblijft kunnen wortelkluiten uit de grond gehaald worden en de mannen hebben handschoenen aan en schoenen met stalen neuzen. De aarde zal cm voor cm moeten worden omgespit en van wortels ontdaan. Ik zal daar buiten openingstijden regelmatig te vinden zijn. Wat je nu doet hoeft in het voorjaar niet meer dus spit je onkruidtuin om en leg NU een moestuin aan om dichterbij jezelf en de aarde te komen....
 
Tip 4
 
Recept van leidsche stamppot.
 
Ingrediënten:
Evenveel aardappel
pastinaken
winterwortel
enkele uien.
klontje boter
eventueel scheutje melk
peper/zout
 
De groente en aardappel werden geschrabd en geschild.  In hele vorm gewassen want bij wassen klein gesneden groente verdwijnen veel van de vitamines...Alles klein gesneden in de pan inclusief de uien in grove stukken...met iets zout en een beker vol water. Aan kookpunt brengen en op laag gas garen met de deksel erop. Af en toe kijken of er iets water bij moet om aanbranden te voorkomen. Als de groente/aardappel beetgaar is kan de stamper erdoor. De smaak controleren en boter peper, nootmuskaat naar smaak toevoegen. Heb je geen pastinaak neem dan een hele knolselderij en zet het kapje met het groen plukje in een
bloempot met aarde op je vensterbank....
 
Mijn leventje...
Het was een wirwar van mensen in het huis de bouwvakkers en de kook workshoppers. De vrijwilligers en de mensen die kleding kwamen uitzoeken. De handwerk workshop liep daar ook nog naast en Thea had haar muts af waar ze heel erg trots op is. Gewoon met punniken gemaakt. Ze werkt nu aan een Kerstmuts. Er was een meneer die van een doorgezakte matras repen sneed en snippers knipte voor vulling in hoofdkussens.
 
De mensen in minima uit de straat met de grote gezinnen namen naast kleding ook pompoenen mee om couscous of soep van te maken. Even gratis voedsel waar iedereen zo blij van werd. De gever en de krijger en ik vertelde dat een grote pompoen gedeeld in de vriezer kan of gedeeld met buurvrouw of familie en je iedereen weer eens kon uitnodigen. De verschillende smaken kwamen aan de orde en hoe het ze werd gegund en ze op een pracht heuvel waren geteeld.  Enne dat de volgende week nog eens gehaald kon worden.... tot ze op zijn. Er waren besprekingen in de middag en het moederhuis met Jozé aan het roer met haar mensen die ons zo voortreffelijk steunen werd overbelast zonder dat ik het wilde... Mea Culpa mensen... Hoe dat zo kwam?
 
Er was een gezin dat al maanden sliep op kale matrassen zonder hoeslakens onder dekbedden zonder overtrekken. Anderhalve badhanddoek (oh die bacteriën) en een theedoek. Dat moest direct in orde gemaakt en gebracht want vier bananendozen bed en linnengoed neem je niet mee op de fiets. Er waren voor de kinderen geen sjaals handschoenen en mutsen en die moesten ook direct mee want de winter komt en ze waren al allemaal ziek en net herstellende. De vrijdagmiddag logistiek werd daardoor te zwaar belast inclusief Kevin en dat wil ik eigenlijk niet. Er moest zoveel tussendoor en nog eventjes erbij. Jozé zat tegen 17.00 uur nog op een mevrouw zonder voedsel te wachten en ook dat kwam goed maar ze waren OP... de mensen van het moederhuis en Monique van Molenberg die nog een zieke mevrouw in de wacht had die zienderogen opknapte na een goed gesprek... Viel me opeens in dat de was nog op het wasrek hing in het fietsenhok en alleen maar klam zou worden. Is die arme Monique weer achterom gegaan waar alles al gesloten was en heeft het wasrek binnen gezet waarin de handdoeken ruim uitgehangen geen feestje voor bacteriën gehouden kon worden... Ze zullen me in stilte wel eens vervloeken denk ik wel eens de coördinators en de vaste kern. Ik zal echt beter met onze pracht top mensen moeten omgaan...

De tocht naar huis heuvel op dankte ik mijn flyer en heb thuis nog een omelet op een boterham gemaakt... Floor en ikke op de bank. Ik in de wollenwinterwoonmantel en Floor in haar winterjasje...de verwarming op 18... wat een weelde en zijn we tegen half elf in slaap gevallen.  De woensdagvriend Johan die elke avond belt moest de telefoon tweemaal over laten gaan om ons wakker te maken en naar bed te sturen.... Tja....misschien moest ik met mezelf ook wel wat beter omgaan, maar dat is niet wat ik wil...
 
Annemiek