maandag 12 november 2018

Mijmeringen 102 November wintervoorraad voor de vogels en de mens... en zakjes van tule.....

Beste mensen,

Bidden is niet enkel knielen
maar in stilte weten
en zichzelf vergeten
om te zijn voor elkaar...
al is het maar...
in gedachten...

Annemiek.
 
102 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Half november en ik heb van mijn wekelijkse huishoudgeld voor 18,20 euro verzorgende producten gekocht bij het KRUIDVAT. Er is veel in de reclame en hoef ik de rest van het jaar niets meer te kopen op verzorgingsgebied. Meestal geef ik rond de 20 euro per week aan huishoudgeld uit en dat betekend deze week uit de tuin eten. Er is kaas en brood voor een week en vandaag ging een kleine pompoen eraan. Pompoen pannenkoekjes voor de lunch en pompoensoep als warme maaltijd. Een hard bruin broodje ligt er nog voor bij de soep en een appeltje na.... het is genoeg.... 
 
Tip 2
Morgen een linzensoep en griesmeelpudding met bramen uit eigen tuin ( liggen in de vriezer) Doen met wat er is... Pasta met champignons en snijbiet en Leidsche stamppot met een vegaburger (vriezer) en schiet de week al op.... Zuurkool was ook heel erg lekker vorige week en gebakken aardappels of aardperen met erwten en worteltjes van eigen tuin ( in de vriezer) en appelmoes met schijven knolselderij gebakken en bestrooid met geraspte kaas erbij. Een pizza kan ook nog... zelfgemaakt... van de rest champignons die overblijft en de paprika en de kaas en er is nog ui.... Dat zijn al met boeren omelet, zeven menu tips en alles is in huis of tuin. Zijn die verzorgende producten mooi van het huishoudgeld betaald. Merk je niets van...
 
Tip 3
De pompoen waarin de viooltjes zitten is aan het schimmelen en de soeppompoen is even groot. Kan die schimmelige mooi vervangen worden. Met pen werden streepjes gezet waar de deksel van de pompoen gesneden moet worden en de snede aanzet werd met het elektrisch mes gedaan. Met een kartelmes lukt het ook... zeker als je een man in de buurt hebt.
 
Vervolgens zet je het mes haaks op de pompoen en snijd je de deksel eraf. Het mes mooi recht houden om een recht snijvlak te krijgen...
 
De zaden verwijderen en afspoelen in een vergiet. Leg maar op een krant te drogen en schrijf de soort/kleur en jaar op de krant. Als de zaden na enkele dagen droog zijn stapel ik ze op de hoge kast bij de andere zaden op kranten. In maart worden ze gezaaid binnenshuis in bakjes. Met een aardappelschilmes de pompoenwand insnijden en de stukken in een pan. Met een lepel met scherpe rand ( nee zus niet van jouw goei bestek) kan de pompoen flink uitgekrabd worden evenals de “deksel” en dat gaat prima. Het lijken wel vlokken. Een deel ervan werd in een kommetje gemengd met een ei snuf zout en zelfrijzend bakmeel. Met een vork gemengd en nog wat bakmeel erbij tot de prut samenhangend is. Er hoefde niet eens melk bij. Er werden hoopjes van gemaakt in een koekenpan met iets zonnebloemolie... Pompoen pannenkoekjes. De rest pompoen kwam in een pan met klein gesneden winterwortel die met de kaasschaaf van schil waren ontdaan. Liter water erbij en twee groente bouillontabletten.... Aan de kook laten komen en 20 minuut op laag gas sudderen. De blender erdoor en op smaak maken met eventueel peper of nog iets zout....
 
De lege pompoen werd gevuld met de viooltjes en in een wip gebeurd. Beetje mos bij duwen en voilĂ ... Als deze pompoen weer beschimmeld is gaan de violen in een bakje of mandje.... Hij zal december wel halen.... en 2019 verwelkomen.
 
Tip 4
Bij de aankoop van enkele tomaten appels of peren wil ik geen plastic verpakking. Niet in de super en evenmin op de markt. Bij de super weeg ik alles los en plak de sticker op een tasje en soms zijn dat twee of drie stickers naargelang erin zit. Toch is het fijn om meer zakjes te hebben en toen een stuk vitrage in mijn handen viel was ik gered. Vele zakjes werden gemaakt en ze liggen in de lade in de gang samen met de “misschientjes” (hergebruik tasjes) en de papieren zakken waar verse harde broodjes best nog vele malen in kunnen. Als ik boodschappen ga doen zie ik vanzelf de zakjes bij de tasjes in de la en herinner me ook de eier doos die in de berging ligt voor hergebruik. Bij PLUS kan je ongesorteerde losse eieren kopen, goedkoper dan de gesorteerde en verpakte... Maak een zooi zakjes en doe mee goed zijn voor de Aarde......
 
Mijn leventje.....
De voorraden bijvullen is novemberwerk. Ik vond nog een pakje zoutloos frituurvet ( ossewit) achterin de kast en besloot alvast vetbollen te maken. Ik had gemerkt dat koolmeesjes op zoek waren op plekken waar ik altijd voerplekjes heb in wintertijd. Niet dat de temperatuur ernaar is maar de bollen hoeven maar gemaakt te zijn en in een plastic zak in de koelkast bewaard. Heel karig voer aanbieden want de vogeltjes vinden nog heel veel overal in de natuur. Ik heb een kalebas doorgesneden en uitgehold. De zaden bewaard op een krant te drogen gelegd dan kan ik komende zomer nog wat van die dingen telen in de voortuin. altijd mooi voor decoratie.
 
Zoals je ziet werd een helft op een klein potje gezet en grotendeels gevuld met zand. Met een priem heb ik onderin een gat gestoken zodat het regenwater kan afvloeien.... in het potje.  De bovenste laag boven op het zand werd vogelzaad.  Een randje besjes van de wilde wingerd en wat herfst blad en besjes rondom. De andere helft van de kalebas werd schuin afgesneden als een soort schepje waarin vet gemengd met vogelvoer kwam....
 
Voor een flink aantal vetbollen smelt je een pakje ossewit in een pannetje en laat buiten afkoelen. In ossewit frituurvet zit geen zout. Zet als het vet nog NET niet gesmolten is het gas uit.... Als het vet weer iets lobbiger wordt de nodige vogelvoer erdoor mengen tot je een dikke massa hebt. Vorm en draai direct bollen en leg ze op een bord. Niet wachten anders wordt het vet te hard.... Ze kunnen na het vormen de koelkast in en na een uur allemaal samen in een plastic zak. De netjes erom van uien netjes en mandarijnen netjes kan later wel of misschien leg je ze zo ergens neer. er komen nog ideetjes in de mijmeringen.... Zie je ook dat zelf gemaakte vetbollen van veel betere kwaliteit zijn dan de reclame zooi die veel duurder is en zwaar onder de kwaliteit van de jouwe.... De vogeltjes willen ook voor een duppie op de eerste rang zitten. Natuurlijk zet ik de lekkernijen hoog als Floortje buiten is....Dat is niet zo vaak want ze heeft de winterslaap al in haar lijf heb ik gemerkt.....
 
Annemiek
...