zondag 18 november 2018

Mijmering 103 Een ruif als vogelvoerplek, beetgare spruitjes stamppot en knoflookkaas....

Beste mensen,

Geluk is november kou en bevroren aarde..
in een tuin waar stilte heerst...

Annemiek.
 
103 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Vorst aan de grond, de bovenste laag aarde in mijn tuin is bevroren. Voor de zekerheid heb ik een stel pastinaken geoogst en onder een laag hooi in de inkuil gelegd. Als de vorst overdag doorzet gaat de aarde op slot en kan ik nergens meer aan.... De vogels kunnen binnenkort wat hulp gebruiken en het hoeft maar klaar te zijn. Een zogenaamde ruif waar voorheen een bloemenbak met geraniums instond werd voederplek. De ruif werd hoog aan de afrastering op gehangen op een stil plekje aan de zijkant van mijn huis. Floor kan er niet bij en ik heb zicht op de voederplek door het zijraam woonkamer. Dat wordt genieten... 
 
Op de bloembak kwam een stuk laminaat dat met een strook panty werd vastgebonden. De zelfgemaakte vetbollen werden in het net verpakt van sinaasappels. Een stukje wikkeldraad erom en voilà. Ik bewaar die netjes voor dat doel en heb genoeg voorraad. De kalebas met het zaad staat nu op de voerplank en een schaaltje met water waarin een terracotta bloempot is gezet.. Zo kunnen de vogels drinken en niet badderen met de dood tot gevolg.... Natuurlijk vernieuw je het water als het bevroren is.... Er kan nog een stuk appel aan de ruif... maar dat komt nog.
 
Tip 2
Vorst aan de grond en alle koolraapjes moeten nu echt afgesneden en verwerkt. Een deel kan in puree waardoor minder aardappels gebruikt worden en dus minder koolhydraten. Deze smaak puree past heel goed bij spruitjes. Ik nam twee delen schoongemaakte glaskoolraap en een deel aardappel. De knollen werden geschild en geheel gewassen. Daarna in grove stukken gesneden en samen in een pan met een beker water op hoog gas aan de kook gebracht. Daarna op laag gas garen.
 
Ondertussen de nodige spruitjes schoonmaken en met een halve beker water en iets zout aan de kook brengen. Vanaf kookpunt 8 minuut op laag gas garen... gas uit en zo nodig afgieten. De spruiten zijn nu beetgaar. De koolraap/aardappel zo nodig afgieten en met een klontje boter en nootmuskaat met de mixer tot puree mixen. Als vocht zou je iets van het kookvocht van de spruitjes kunnen gebruiken of melk. Maak een luchtige puree en kieper de spruiten bovenop. Met een stamper kort tot een grove stamppot verwerken. Stukken spruit moeten zichtbaar blijven. Spruitjes kort gekookt hebben geen zware  kool kooklucht en smaken heel anders dan de overgare broeders. Probeer maar eens.
 
Tip 3
Als de knoflooktenen in de tuin lange stengels hebben... maak ik knoflookkaas. Die is veel lekkerder dan van tenen knoflook gemaakt.... Hoe je aan stengels komt? Tenen knoflook in de aarde drukken als de winter even vorstvrij is. Het kan zeker nog... Volle yoghurt leent zich het beste voor knoflookkaas en is bij PLUS ook nog in de reclame 1 euro per liter pak. Je kan ook Griekse yoghurt gebruiken maar geen halfvol of magere yoghurt. Een half pak heb ik laten uitlekken in een filterzakje tot de gewenste dikte. Peper/zout erbij en heel veel fijn geknipte knoflookstengels.
De zachte knoflooksmaak is hemels........ mooi winter cadeautje van moeder Aarde. In de koelkast bewaren in een kommetje met deksel erop. De smaakjes trekken lekker door. Heerlijk op een cracker bij een glas wijn of op geroosterd brood bij de lunch...
 
Tip 4
Je kan de tuin mooi aangeharkt zogenaamd winterklaar maken. Ik doe daar niet aan en laat blad en restanten van vaste planten staan. Het zijn prachtige wintersilhouetten als het sneeuwt of rijp in de stengels glinstert. De inhoud van de compostbak kan als afdeklaag op de moestuin ook al is de structuur nog grof en half gecomposteerd. De wind regen en vorst zal alles verfijnen en kan in het voorjaar mee onder gewerkt worden.
 
Hopelijk heb je de buitenkraan afgesloten en afgedekt en alle tuin gereedschap kan schoon gemaakt en opgeborgen in de schuur. In de regenton komt een bussel bijeen gebonden snoeihout zodat het regenwater in de ton niet bevriest. Deze winter zal ik bij gladheid scherp zand strooien op mijn hofje. Zonder strooizout kan het niet maar minderen kan altijd nietwaar. Het zand heb ik nog over van het stoepje leggen en komt daarvoor goed van pas...
 
Mijn leventje...
Floor en ikke hebben het sporten uitgevonden. Als Floor laat in de avond op mijn schoot ligt zie ik haar opeens denken... Oh ja er was nog iets... Ze gaat op haar rug liggen met de pootjes omhoog en zet ik een vingertop op elk pootkussentje. Met haar nagels omklemd ze mijn vinger. De pootjes bewegend van hoog naar laag in cadans prijs ik haar met haar sport prestatie. De uitdrukking op haar kopje probeer ik te fotograferen. Zal moeilijk gaan want ze wil nu ook dat ik tussen het sporten door haar kopje aai. Ik kom handen te kort... Floor houdt van moeilijk en van wie zou ze dat hebben?
 
Annemiek