maandag 5 november 2018

Mijmering 99 Blote billetjes in het hooi, schoonmaken in tijdmanagement en ochtend ceremonie...

Beste mensen,

Geluk is zonneschijn en vorst
Lakens aan de lijn met ijskristallen,
de geur van de wind in je schoon bed....

Annemiek. 
 
99 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Volop regenwater in de regentonnen dat te gebruiken is voor van alles...Ik maakte 10 liter SUNSODA. ...van regenwater. Zachter water geeft het niet. Het voordeel van pas gemaakte, vers van de pers, nog niet ingedikte SUNSODA? Puur ingezet met een schuursponsje op de tegelwanden in de douche en de badkamervloer is het spul vloeibaar warm superontvetter. Het wasbakje en het bad werd ook ingezet en de tijd deed het werk. Wat het meest vuil was liet ik het langste intrekken (de douche).
 
Mijn zondagochtend ritueel start met evalueren hoe de week is gegaan. Meestal doe ik dat rond zeven uur tijdens een ontbijtje op bed. Mezelf een pluim op de hoed geven als eerste en op een ander vlak onder de kont schoppen. Wat ging goed en wat veel minder.... Wat moet en kan beter. Niet jammeren over zaken die niet te veranderen zijn....
 
Dat gebeurde allemaal voor negen uur en ben ik SUNSODA gaan maken waarmee direct de zwarte fijne was werd aangezet. Programmaduur 45 minuut waarin de badkamer de wekelijkse beurt kreeg. Eerst in de week zetten met pure SUNSODA en met het bezempje in hoeken en gaten. Rondom de wasmachine ingezet en gedweild met een oude theedoek met mijn voeten wat me steeds beter
afgaat. Alles gedroogd en opgewreven met het badlaken dat al klaar lag om gewassen te worden. Als laatste het wasbakje en de douche die het langst in de week stonden. Dat is een fluitje van een cent terwijl ik mijn haren waste en een douchebeurt nam. Afdrogen en kleren aan. Mijn tanden poetste en mijn haar föhnde. Alles binnen 45 minuut en dat kan als je doorwerkt. De zwarte was kon buiten opgehangen worden en de bonte was in de wasmachine. Trots op mezelf dat ik aanpakte terwijl het bed zo lekker was....Terwijl de wasjes drogen aan de waslijn fiets ik door het heuvelland....  Tijdmanagement mevrouw/meneer... vroeg in de ochtend aanpakken waardoor je in de middag erop uit kan....
 
Tip 2
Zuurkool met witte bonen zou je blote billetjes in het hooi kunnen noemen. Je kent wellicht blote billetjes in het gras? Zie link: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R810620/blote-billetjes-in-het-gras
 
De bonen zijn de vleesvervangers in dit gerecht en je kan de bonen op verschillende manieren verwerken. Meekoken met de aardappels en pureren. Je ziet en proeft ze niet maar ze brengen wel wat je nodig hebt. Of zichtbaar door de zuurkool.
In sommige opzichten zijn peulvruchten, dus bonen beter dan vlees. Ze bevatten geen verzadigd vet, geen zout en veel vezel. Bovendien hebben ze een lagere milieubelasting. Ze bevatten net als vlees ijzer eiwit en b-vitamines. Ze horen dan ook in de schijf van vijf bij onderdeel vlees, vis, zuivel, noten en eieren. Ik eet van dit onderdeel alles behalve vlees en heel zelden vis. Je mist niets en hoeft geen voedingssupplementen. Dat deed ik ook nooit. Niets aan de hand.... vlees en vis heb je niet nodig en als je de beestjes wil laten leven zijn er genoeg vervangers........ terug naar de blote billetjes in het hooi met puree en appelschijven... Groenten, vleesvervanger en fruit op je bordje.
 
Ingrediënten:
witte voor gekookte bonen
pakje zuurkool naturel
enkele aardappels
eventueel koolraapje als je hebt
zout nootmuskaat klontjes boter
1 appel.
 
Werkwijze:
Schil de aardappels en eventueel koolraap, was ze en snij in stukken. Met weinig water (bodempje) aan de kook brengen met wat zout. De zuurkool niet wassen en opzetten met een snuf zout en een kopje water in een ander pannetje dan de aardappels. Zuurkool en aardappels nooit samen koken ook niet met stamppot. De aardappels worden niet gaar....
 
Uit de vriezer heb ik een bakje voor gekookte witte bonen gehaald. De kooktijd van aardappels en zuurkool is ongeveer 10/15 minuut. De bonen kunnen de laatste vijf minuut meekoken waarin ze ontdooien en opwarmen. Als je met weinig water kookt wel opletten dat er niets aanbrand. Het voordeel van niet afgieten is dat de vitamines behouden blijven. Soms lukt het net niet en wordt het kooknat opgevangen zoals bij mijn aardappel/koolraap. Bij het pureren kwam een klontje boter plus versgeraspte nootmuskaat en een scheutje van het kooknat. Dat mag ook melk zijn. Bij de zuurkool en de witte bonen kwam ook een klontje boter. Een appel werd gewassen en met een appelboor het klokhuis verwijdert. De appel in vier dikke plakken snijden en de boven en onderkant eet je zo op. De appelschijven in iets olie bakken in de koekenpan. Per persoon twee appelschijven en een bergje puree plus blote billetjes in het hooi. Ik nam mosterd erbij.....

Dit volmaakte gezonde gerecht kost weinig en kan je geld overhouden om houdbare producten te kopen voor in je voorraadkast voor in december. Zet maar een kilo witte bonen in tweemaal zoveel water in de week. Na 24 uur koken tot beetgaar. Afkoelen en in kleine hoeveelheden in zakjes of bakjes invriezen. Een rijk bezit in je vriezer..... Bij de Turkse winkel zijn gedroogde bonen goedkoop.
Mijn leventje....
Afgelopen vrijdag startte ik na verschillende workshops de eerste consuminderkring in consuminderhuis Molenberg. De 48e alweer vanaf eind 2006. Twaalf jaar geleden startte de eerste kring in mijn huiskamer. Ongeveer vier kringen per jaar geven is best veel. Soms vier kringen tegelijk en ik
was er druk mee. De meeste kringen duurden een jaar... enkele drie jaar en iets korter. Sommige een half  jaar als de motivatie er niet inzat. Aan dode paarden trek ik niet. Die moet je rustig laten liggen. Er zijn mensen die vooruit willen en mensen die liever op de rug van de maatschappij liggen. Ieder zijn goed recht. .Er waren genoeg mensen die nu meer kwaliteit van leven hebben en daar gaan we voor. ... Het draaiboek werd door de jaren heen steeds aangepast. Inmiddels is grip op geld leren een makkie en grip op leven leren voor de doorzetters. Dit samen in een groepje te verwezenlijken brengt veel positieve energie.  Het gaat niet meer alleen om van de thema’s te leren maar vooral ook om de positieve sfeer te voelen van de groepsleden die samen met je onderweg zijn naar een beter leven... waarin eigenschappen van jezelf naar boven komen die je zelf niet verwachtte. Aan het einde van zo’n kring ben ik medelid en niet meer de leider. Ze hebben me ingehaald ieder op eigen wijze en binnen de persoonlijke groeiruimte die ze hebben. Daar wordt ik nu gelukkig van....Geluk heeft niets met geld te maken maar alles met jezelf ontwikkelen.  
 
Kring 44 werkt nog aan het laatste thema van hun kring... nou ja vier van de grote groep deelnemers. We raakten onderweg leden kwijt maar ik ga door met een kring zolang mensen willen leren. Het laatste thema “Laat je niet kisten door de commercie” komt van het boek van Marieke Henselmans. Met ieder een eigen werkboek brainstormen we hoe die reis zal zijn en leggen dit vast. We spreken uit dat iedereen dit werkboek zou moeten hebben. En dat is geen verkoop praatje want daar doe ik niet aan. Gewoon ingevuld naast je testament in de lade of in je verzekeringspapieren die je hopelijk niet hebt... Het boek heeft niet voor niets de titel: Laat je niet kisten door de commercie....Te bestellen bij GENOEG www.genoeg.nl Heleen van der Sanden schonk vier werkboeken en dat betekende dat mensen met beperkt leefgeld nog iets in de knip mochten houden. Bedankt Heleen van kring 44 en Annemiek.
 
Mijn Floor heeft inmiddels haar winterjasje weer aan. Ze lijkt een stuk zwaarder maar dat kan ook van de lekkere hapjes zijn gekomen. Ze is een bourgondische poes en in de nacht hoor ik haar wel eens de trap afsluipen en in de koelkast... eh het voerbakje duiken. Ze blijft dan beneden verder dutten en dat mag. Vroeg in de ochtend rond zes uur hoort ze de wekker afgaan ergens boven, vaak nog voor ik hem zelf hoor. Ik moet dan stil blijven liggen om Floor haar ceremonie te laten starten anders is ze de hele dag uit haar doen....
 
Ze sjeest de trap op en krabbelt aan mijn deur... opstaan!! Als ik niet regeer wordt het krabbelen bonken en een enkele keer springt ze naar de klink die ze soms omlaag kan trekken en per ongeluk de deur open gaat. Nou ja...per ongeluk... Ik kan dan beter opstaan en de voerbak vullen anders gaat ze bijten aan de "dingen" die boven het dekbed uitsteken. De harde brokjes bijvullen en een half zakje in een schoon bakje.
 
Naar de plee gaan is niet aan te raden want dat past niet in haar ceremonie. Ze houdt van snel ontbijt in de bak... Floor eet wisselend brokjes en zacht voer waarna ze naar buiten wil. Ondertussen heb ik mijn ontbijt gemaakt en alle ramen open gezet om te luchten. Met mijn ontbijt kruip ik weer in bed om een stukje uit een boek te lezen... Een klein uurtje later als ik verzorgt ben, gaan de ramen dicht en komt Floor weer binnen om een dut te doen... Ze kruipt meestal onder dekbedden, in woonmantels en in opgevouwen dekentjes in manden die uitnodigend openliggen zodat ze er zo in kan. als een brief in een envelopje. Alweer vergetend dat bij van Deursen levende have in een deken kan zitten pak ik wel eens een plaid uit de mand om over mijn benen te leggen tijdens werk aan de PC. Valt er zomaar een poes uit die opeens klaarwakker wordt geschud. Dat is niet leuk natuurlijk en ik probeer er echt op te letten. Onder de sprei in een pas opgemaakt bed zie je haar wel schuiven maar in een deken zie je haar niet. Soms weet ik uren niet waar ze is en roep rond etenstijd “Floor, ik heb een visje.” Dan komt ze wel.... Floor de slokop. Drie zakjes whiskas per dag en een bak droge brokjes werkt ze weg... Wellicht een familiekwaal... alleen mijn zus Gerrie heeft een goed figuur en de rest van de meiden van Deursen hebben een peermodel inclusief Floortje van Deursen Takkenbos.... Waarom die laatste naam? Mijn vader noemde me Miet van Deursen Takkenbos... Wellicht omdat ik altijd met natuurspul bezig was...
 
Annemiek.