donderdag 2 februari 2017

Mijmering 14 Limburgse knapkoek en zuurkool met witte bonen......

Beste mensen,

Vrienden zijn die zeldzame mensen die vragen hoe het met je gaat
en echt geïnteresseerd zijn in het antwoord....

Annemiek.
 
 
14 Consumindermijmering  2017.
 
Tip.
Tussen de vorst door groeit de knoflook in de potten op het hofje. Iele puntjes en blaadjes... Gewoon tenen knoflook van de super die overbleef en teveel was. Als het warmer wordt worden het lange groene pijpjes zoals stengel ui maar dan met zachte knoflooksmaak. Een weelde in de sla en de roerbak en en...eigenlijk overal in.
 
Tip 2
Limburgse knapkoek van oud recept, die zou je eens moeten maken. Deze keer geen grote maar kleinere maatjes koeken die mooi op elkaar gestapeld in een zakje cadeau gegeven kan worden.
 
Recept:
150 gram bloem
250 gram zelfrijzend bakmeel
150 gram roomboter
250 gram suiker ( ik nam 200 gram)
50 gram melk
snuf zout
1 ei.
 
Werkwijze:
 
De bloem en bakmeel mengen en ongeveer een derde even apart zetten. De rest in de deeg/kom laten en boter suiker zout ei en melk toevoegen. Met twee messen de boter klein snijden en met de hand verder kneden. De resterende bloem in gedeeltes toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. De deegbal uitrollen met de deegrol en koeken uitsteken. Ik deed dat met een vlaaivormpje maar kan ook met een deksel of stolp van een ronde botervloot. Kijk maar even met nieuwe ogen in de kast. De koeken werden op duurzame folie op een bakplaat gelegd, maar kan ook op bakpapier. Een ei los kloppen en met een kwastje de koeken insmeren en met iets suiker bestrooien. Op 180 graden bakken in een voorverwarmde oven tot lichtbruin. Af laten koelen en stapelen in koekblik of zakje.
 
Tip 2
Een mooie verpakking waarin de koeken vers blijven is een koffiebonen ( of gemalen koffie) zak. Je kan de zak binnenste buiten keren, de mooie zilver of gouden kant naar buiten. Lintje erom en kaartje eraan.......
 
Tip 3
Zuurkool stamppot met witte bonen met aardappel/aardpeer.
Ik heb weer in de voortuin staan oogsten en de voorbijganger ziet me vreemde knollen ophalen met de riek. Ik zie dat wel met een schuin oog en laat ze maar raden..... Een deel aardpeer ( topinamboer) en een deel aardappels voor de puree Schillen, wassen en in stukken gesneden in tien cm water aan de kook brengen. Op laag gas garen en nee geen zout. In de schuur in het vat zit nog zuurkool die al wat geel wordt en dat is prima. Even goed afspoelen en in een pannetje met tien cm water aan de kook brengen en dan eveneens op laag gas garen. Uit de vriezer heb ik een zakje bonen gehaald die voorgegaard zijn. Zo in bevroren toestand bij de zuurkool. Als de piepers gaar
zijn puree ervan maken als volgt: eventueel afgieten en terug in de pan met klontje boter en nootmuskaat. Met de mixer en wat melk een mooie luchtige puree maken. Op laag gas weer bij warmen en de afgegoten zuurkool/bonen door de puree scheppen. Meestal hoeft er geen zout bij omdat de zuurkool iets zout is. Er werden twee biologische appeltjes in parten gesneden een beetje klokhuis afgesneden en met schil en al gebakken in iets olie. De appeltjes bij de
zuurkool/witte bonen en wat mosterd. Een dag later opgewarmd omdat ik moest werken bij het consu huis  was de zuurkool nog lekkerder dan gisteren....

 
Natuurlijk kan je zuurkool nemen van de grootgrutter en een potje bonen al is dat al prut als je het water eraf hebt gegoten. Alleen aardappels kan ook als je geen aardperen in de voortuin hebt staan. Witte droogbonen 24 uur weken en beetgaar koken is toch wel iets om in voorraad te hebben. Afgekoeld kunnen ze in zakjes in de vriezer en zijn allemaal zakjes eiwit oftewel vleesvervanger als je geen lijkjes wil eten en de diertjes liever leven laat...om lief te hebben.

Mijn hulp vertelde me dat de eerste dag dat ze bij me kwam werken o.a. werd voorgesteld aan Kees en zijn echtgenoot. Echtpaar spin die huisden in het hoekje van de woonkamer en zeker niet in de stofzuiger mochten verdwijnen. Toen het zomer werd zijn ze vanzelf naar buiten verdwenen of zo.... En nee mijn hulp is niet gillend weg gelopen en we hebben een heel hechte band nog steeds.....
 
Tip 4
vooruit werken brengt plezier. Omdat in het weekend het weer beter wordt heb ik de afgelopen dagen mijn huis al bij gewerkt. Het achterstallige onderhoud is zo wie zo weg en door bij te houden is het te doen om mijn huis op schoon niveau te houden. Elke dag was ik eenmaal af en met het laatste sop wordt steeds een onderdeel van de keuken gedaan. Dat was gisteren het rode kannetje en de schaal met olie/azijn flessen en het boerenbont kastje. De stopflessen die op de vensterbank staan en het eierrekje. Vandaag de radiator in de keuken en de tegels boven het aanrecht tot aan de kastjes.
 
De douche werd gesopt, de wekelijkse beurt toen ik toch douchen moest en stof afgenomen boven en gestofzuigd toen er een verloren uurtje was. Beneden stof afgenomen en gestofzuigd en probeer ik zaterdag nog even de ramen te wassen. In een zucht was de schuur weer opgeruimd en omdat het zo schoon was overal kon ik opeens de lege flessen naar de glasbak brengen. Een karweitje dat maar eenmaal per jaar gebeurd omdat ik weinig fles en pot heb. Duidelijk merkbaar is de mindering inboedel en is het stoffen zo gebeurd..... Hoeraaaaaaa, ik heb weer grip op het onderhoud van mijn huis door consequent elke dag wat aan te pakken........
 
Floor de poes was vanmorgen wel erg lang aan de wandel geslagen en ik zie het arme wicht dan al aan een gesloten deur staan als ik ga werken en dat kan gewoon niet. Er is een tijd geweest dat ik voor haar voorgangster Pommetje de achterdeur open liet staan op een kier met de deegrol ertussen. Net genoeg om een kattenlijfje door te laten en leefde ze vrij en blij binnen of buiten hoe haar staartje stond. De over buurvrouw die mijn huis altijd al spannend heeft gevonden vroeg me na verloop van tijd hoe die zwarte kater heette die steeds op de vensterbank lag. Tja... na wat onderzoek bleek dat de stille minnaar van Pommetje te zijn die gewoon mee in de kost was gekomen. En ik maar bedenken waarom die Pommetje opeens zoveel at. De keukendeur open laten doe ik niet meer.... en Floor kwam vanmorgen gelukkig aan gewandeld toen ik haar driemaal had geroepen. Dat klinkt drie straten ver vertelde een andere buurvrouw eens en dat zal dan wel. In ieder geval begint de deurbel mee te galmen in de gang als ik een beetje wanhopig roep, omdat we wellicht hetzelfde octaafbereik hebben? In ieder geval heeft Floortje het gehoord......
 
Annemiek.