woensdag 15 februari 2017

Mijmering 20 Snelle taartjes en lenteklussen in de winter....

Beste mensen,

Mooie momenten kun je niet maken,
ze overkomen je als je een handje helpt....

Annemiek.
 
20 Consumindermijmering 2017.
 
Tip:
Tweemaal bezoek op een dag verwacht. Om 10 uur en in de middag. Je zou vroeg in de morgen een appeltaart bij de SUPER of de HEMA kunnen halen of bij de bakker en ben je gered........
Ik denk er niet aan en op mijn gemakje blijf ik lekker thuis en maak ik een zandtaart deegje binnen een kwartiertje en maak twee bakjes crumble........ Om negen uur in de oven en toen Monique ske kwam om tien uur rook mijn huis naar roombotergebak en de koffie liep door.......Zelf gemalen bonen koffie... drie flinke scheppen op een thermos door een filterhouder met zakje. kokend water erop en mmmmmmmmm. Echte koffie zoals Monique zegt.... Als de koffie klaar is komt de crumble uit de oven en wordt warm aangesneden en geserveerd.... Ben vergeten een foto te maken toen hij af was, maar je kan het je wel voorstellen denk ik........ De ingrediënten en werkwijze als volgt:
 
Half pakje roomboter op kamertemperatuur
75 gram suiker
snuf zout
1 ei
kopje melk
half zakje bakpoeder
minimaal 400 gram bloem.
 
Voor de vulling... pompoen confituur of light abrikozenjam goedkoop merk of enkele appels in stukjes gesneden blancheren met 2 eetlepels water eetlepel suiker en kaneel naar smaak. De appels aan kookpunt brengen en met de deksel op de pan op laag pitje 2 minuut sudderen....Heb je dat allemaal niet maak dan van een halve liter melk een custard en gebruik 10 gram meer custard dan op de gebruiksaanwijzing staat. Dan heb je banketbakkersroom. Die kan er warm in.
 
Werkwijze:
De ingrediënten voor het deeg samen in een
deeg/kom met de helft van de bloem. met twee messen de boter in kleine stukjes snijden en met de hand kneden. Steeds bloem aan het deeg toevoegen tot de deeg loslaat van je handen. Twee of een groter vuurvast bakje invetten met boter en de helft van het deeg voor de bodem gebruiken. De deeg bol dus heel dun uitrollen met de deegrol en de bodem van de bakjes bedekken plus de zijkanten. Zie foto voor de gemakkelijkste manier.... De marmelade of jam of geblancheerde appels of pudding op de bodem en de deegrandjes van de zijkanten een beetje indrukken of naar voren klappen ( zie foto). Van de rest van het deeg met twee messen kruimels snijden en dat gaat gemakkelijk met iets bloem erbij. Met de losse hand de kruimels door elkaar husselen en verdelen op de
vulling van de crumble. De crumble in een voorverwarmde oven op 180 graden tot lichtbruin. De crumble direct warm serveren kan en dan loopt de vulling een beetje uit en is heel lekker. Af laten koelen dan is de crumble stabieler en blijft in vorm. Op warme en koude crumble kan slagroom maar hebben we maar niet gedaan.........
 
Tip 2
De pracht deeg/kom van aardewerk is gewoon een deel van een flink beschadigd lampetstel nadat de kan is overleden. er is ook nog een barst in de kom en laat ik nou het formaat als geweldig ervaren als deeg/kom... Hij staat onder het aanrecht in het kastje en de afwasbak staat erin dus echt niet in de weg.  De plastic deegkommen gingen naar het consuminderhuis....... De kom is bovendien prachtig voor grote groenten hoeveelheden en om vlierbloesem in de week te zetten en en en....... Schoonheid met een verleden.... Ik werd er helemaal blij van........
 
Tip 3
Het irisblad is knisperig droog in de tuin en ik heb het met een snoeischaar gesnoeid oftewel geoogst. Onder het afdak na drogen in de zon en kan het in jute zakjes in de schuur voor op de inkuil komende winter.........of in de zomer als vulling in Floortje haar mandje op de oppottafel.......
 
Tip 4
De uitlopende knoflook in de tuin is sneller en verder dan de knoflook in pot. In de tuin staat ze al vanaf september en de heerlijke pijpjes eet ik soms als ik er langs loop. Heerlijk voor in sla en gerechten. Ik heb het blad dekje rond de plantjes een beetje  weg geschoven zodat de zon de aarde kan verwarmen.....
 
tip 5
De primula's hebben bloemknoppen en drie hartjes en na de bloei worden ze gescheurd. Dat scheuren is de plant uit de grond halen en de wortelkluit van de plant voorzichtig in drie scheuren want drie harten zijn drie plantjes. De wonderbaarlijke vermenigvuldiging... Ze houden van verhuizen en komen op een hele andere plek met z’n drie, 20 centimeter van elkaar in de tuin en ze zijn hun koffertjes al aan het pakken.... enkele dagen flink water geven....en willen ze nooit meer weg van de nieuwe stek.
 
Mijn leventje...
nu blijft het al langer licht, elke maand verder is een uur langer. ik ruim wat in de tuin en Mia de buurvrouw praat me weer bij wat afgelopen winter allemaal is gebeurd. Ze ziet er pittig uit met haar witte kort geknipte kopje en ik maak graag een praatje met haar.... Dan ben ik even vrouw uit de straat...
 
Afgelopen middag was ik rebels en dat resulteert in veel lachen. Geen dag zonder een lach...
We hebben DECATHLON als sponsor voor ons consuminderhuis en als de mega bak in het magazijn vol is mogen we hem komen leeghalen. Daarin zitten beschadigde spullen en soms spullen met een foutje. Onparen van schoenen en vraag ik me af wie nu pijn aan linker of rechter voet heeft. Ik bewaar die onparen en hoop dat de ware echtgenoot de volgende keer erbij is. Met een volle kar met drie mega zakken geweldig spul gaan we dan de winkel uit stralend en ontzettend ontroerd. Een gevoel dat bij mij tot uiting komt in kluchtjes opvoeren. Ik vraag aan Theo of hij denkt dat de kinders nu wel genoeg sportspullen hebben.... “Minstens tot de grote vakantie,”merk hij op. “Jij wilde toch acht kinderen.” De mensen kijken hun ogen uit en kunnen hun oren niet geloven.......Er was een boksbal bij waar ik al op begon te meppen terwijl Theo de bestelbus haalde en dat lijkt me nu echt iets om in het consu huis blijvend neer te zetten voor de agressievelingen. Vroeger sloeg ik op kussens of stak een gazon af bij Hanny de buurvrouw waarna ze een bloem tuintje kreeg. Frustratie ontladen heet dat....Dat was in de tijd toen ik op haar huis paste toen ze op vakantie waren. Ideetjes genoeg met al die vurigheid... Ik heb als verrassing voor een goede vriend eens de kussenovertrekken van zijn wit ( smoezelig) stoffen bankstel op kookwas gewassen met een scheutje gloor. De kussenovertrekken waren fantastisch geworden en leken nieuw. Alleen pasten ze niet meer om de kussens die ik er toch maar in heb geperst en erop ben gaan zitten waarna de naden kerfden.... Op een gegeven moment heb ik het oppassen van huizen maar achterwege gelaten om mijn vrienden te kunnen behouden.... al was de tuin van Hanny een plaatje.....
 
Annemiek