zondag 12 februari 2017

Mijmering 18 Verkorten van basisschema schoonmaak en gevulde omelet...

Beste mensen,

Wie de melodie van de stilte kent
kent ook de volheid van de leegte...

Annemiek.
 
18 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Doen met wat er is bracht op een koude gladde wegen dag... gevulde omelet op het menu. Matige nachtvorst en de moestuin op slot heeft de inkuil heerlijke groente onder handbereik. Floor vond het spannend toen het dekje van de kuil ging en de bladeren. Met de riek wat wortel en pastinaak onder de aarde uitvissen was geen probleem. Alles weer goed afgedekt en mijn vorstvrije koeling weer gesloten. In de vriezer die ik leeg ben aan het eten kwamen erwtjes en tuinboontjes van eigen moestuin en een ui uit de schuur. Gevulde omelet is vooral restverwerking van wat nog in de koeling in huis en schuur op te maken is.... kost je geen kneup...en wordt tenminste elk restje opgegeten.
 
ingrediënten:
Enkele wortels
enkele pastinaak als je die hebt
erwtjes als er die zijn
tuinboontjes idem
1 ui en eventueel knoflook
3 eieren.
 
Wat er verder nog in kan? Champignons of andere paddenstoelen. Courget, paprika, peper stukjes koolraap, stukjes knolselderij stukjes boontjes naargelang het seizoen en wat voorradig is.
 
Werkwijze:
De groenten schoonmaken eventueel schillen en in stukjes snijden. De hardere groentesoorten blancheren in een pannetje water op het gas tot beetgaar. In de wok de gesnipperde ui fruiten en eventueel knoflook toevoegen. De beetgare groenten afgieten en mee roerbakken met de ui en knoflook . De diepvries groenten toevoegen en mee roerbakken..... eventueel even de deksel op de wok en op laag gas garen als de groenten nog te hard zijn.  De eieren klutsen in een beker en een omelet bakken terwijl je de groenten warm houdt. Op een schaal de omelet half over de rand leggen de groente erop en de omelet dichtvouwen over de groente....
 
Tip 2
De koude zaterdag en nergens heen kunnen met die gladde wegen werd wederom geruimd in huis. Met nieuwe ogen kijken naar je inboedel brengt minder onderhoud en verkorten van het basisschema..... Kijk maar even mee over mijn schouder....
 
In de rommelkamer ligt onder een laken ( tegen het stof) een hoop spul waarvan ik verstandelijk gezien nog eens denk nodig te hebben.  Maar... als ik mijn gevoel volg klopt het niet. De prachtige dons dekbedden die ik van mijn geliefde zus Gerry kreeg voelen niet goed bij mij. Als ik ze zie en voel denk ik aan de vreselijke manier waarop dons wordt verkregen. Ganzen worden levend geplukt http://www.dierenprotest.nl/dier-en-protest/algemeen/25-dons-van-levend-geplukte-ganzen.html  Uit de etiketten blijkt niet waar de dons vandaan komt dus vrees ik het ergste. De dekbedden gaan naar het consuminderhuis waar misschien iemand niet vraagt naar de oorsprong van het dons. Reserve kussens? Waarvoor? weg ermee....
 
Tip 3
Je kent ze wel... plastic zakken met rits om tuinstoelkussens in te bewaren.... De ritsen scheuren steevast uit en ik kap ermee omdat ik zo wie zo plastic zoveel mogelijk wil mijden. Op het reserve matras dat onder het logeerbed ligt worden de tuinstoel kussens gelegd en komt een hoeslaken over alles heen. tegen de stof en poezenhaar en pootjes. Het matras wordt zo onder het logeerbed geschoven op de schone vloerbedekking...........
 
Tip 4
Op het logeerbed liggen in de winter twee katoenen zomer dekbedden en in de zomer twee wollen winterdekbedden met een chenille sprei ( tegen de stof)  waar de gehaakte sprei overheen ligt. Dat noemen ze opbergen zonder dat je het ziet of plaats inneemt.........
Tip 5
Alles wat op een kastje staat moet afgestoft worden en daar ben ik niet voor omdat het basisschema dan onnodig lang duurt. Hoe mooi ik frutsels en potjes in het oog in het verleden ook waardeerde.... nu niet meer. De ladekast werd op de schop genomen en met nieuwe ogen bekeken. Er werd veel weggedaan van wat ik bewaarde en nooit meer gebruik. Het bracht zoveel plaats dat ik in de bovenste lade dagelijkse verzorgingsproducten kon zetten die voorheen op het kastje stonden. Nachtcrème, dagcrème oog make up verwijder vloeistof. Voeten crème en handcrème, eu de toilette, voet verzorging spullen en nagelknippers plus panty sokjes. De tweede lade in inzetbakjes mode sierraden van nu en herinneringen sierraden. De speld van vrouw van het jaar die ik nooit gebruik maar bewaard moet worden omdat men hem aan me gaf. De derde lade ondergoed voor dagelijks gebruik en de lade daaronder reserve ondergoed en BH’s. De onderste twee lades dikke en dunnere sokken. Voilà... op de ladekast ligt nu alleen nog maar een kleedje en de chimpansee waar ik aan gehecht ben....plus een lange schoenlepel.
 
Mijn leventje....
Op de vriezer ligt niets meer want de fruttels zijn weg. Op de droger stond altijd een mand met sokken maar nu niet meer en alleen een kleedje. Toen alle oude sokken geruimd waren kon de inhoud mand in de lade. Alle dozen en manden nagegaan vond ik mijn oude schroevendraaiers set terug die al tijden kwijt was. Ik kocht een nieuwe dus weg gegooid geld. Dat krijg je ervan en zal je beslist herkennen.  Ik vond trouwens vele schaartjes in de lade van de ladekast omdat ik schijnbaar meerdere malen heb gedacht dat een schaartje boven niet weg was. Zo heb ik ook met pennen gedacht en pijnstillers en bedsokken.........Ik vond een serie overgordijn en God weet waar ik die voor bedoeld had maar ze liggen nu klaar voor het consuminderhuis. Een hele berg spullen ligt in de gang en de bestelbus kan het ophalen. Prachtige tassen die ik dacht nog eens nodig te hebben en twee badmatten die ik nooit gebruikte omdat ze zo duur waren en zo mooi. Ik gebruik dikke badhanddoeken als badmat die wekelijks de was in kunnen en weinig plaats innemen tussen de bonte was. Een ander mag de luxe badmatten hebben........inclusief de dekbedden de sieraden en en en....Wat je niet hebt hoef je niet te onderhouden nietwaar.....alles in de kast wat voorheen erop stond. Mijn wekelijkse basisschema schoonmaken van de eerste etage is door het ruimen aanmerkelijk korter geworden.....Ruimte in je huis brengt ruimte in je hoofd.
 
Annemiek