vrijdag 23 december 2016

Mijmering 150 Gevuld Kerstbrood....van restjes.


Beste mensen

Bekleed je met tederheid en zachtheid
voor de mensen om je heen
en laat niemand in de kou staan...

Annemiek
150 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Soms wil je helemaal geen Kerstdiner en is gevuld brood helemaal goed....
in Kerststijl met sterretjes....
 
Ingrediënten:
Voor de vulling
champignons
paprika
stukjes brie of camembert
gorgonzola als je hebt
pesto restje
tomaatpuree restje
altijd verse tijm
geraspte kaas
eventueel gesnipperd uitje
of olijf al of niet gevuld
of kruidenkaas
ei
 
Voor het deeg:
500 gram kwark
16 eetlepels zonnebloemolie
8 eetlepels melk
snuf zout
2 eieren

2 zakjes bakpoeder
ruim een kilo bloem
 
De champignons in stukjes gesneden bakken in iets olie met kerrie peper/zout. Alle restjes bij elkaar zoeken en in stukjes snijden. Alle deeg ingrediënten met uitzondering van de bloem in een deeg kom omroeren. De helft van de bloem toevoegen en kneden. Kort en snel.... Bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. Het deeg in twee verdelen en een deegbal uitrollen tot een dunne lap.  Met een koekjes steker vormen uitsteken en met een borsteltje natmaken. De helft van de deeglapjes “vullen” met wat je lekker lijkt. Bij paprika hoort altijd geraspte kaas en bijna overal kan tijm bij. Deeglapje erop met de “natte kant” op de vulling zodat de randen van de gevulde broodjes goed sluiten. De randjes aandrukken en het gevulde deeg op een bakplaat leggen.... De bovenkanten besmeren met losgeklopt ei...
 
Je bent niet zo van het fijne gefrutsel? Maak maar een groot gevuld brood. Alle deeg weer even op kneden en uitrollen. Drie sterren uitsteken aan een kant met een koekjessteker en even apart leggen op een stukje met bloem bestrooit werkblad. De kant deeglap waar de sterren uitgestoken werden een beetje bij elkaar duwen en de deegrol nog even erover. De deeglap met water insmeren en bedekken met van alles wat je zo overhebt maar zeker kaas paprika en tijm. Wat je maar hebt en erbij past. De randen van de deeglap vrijlaten en de gevulde deeg lap strak oprollen.
Aan de zijkanten het deeg wat indrukken zodat de rol iets korter wordt. Schuif de rol naar een stukje met bloem bestrooit werkblad en smeer de rol in met los geklopt ei. De sterren erop die ik versierde met pitten en zaden nadat er ook ei op kwam........Het hartig gevuld Kerstbrood bakken in een voorverwarmde oven op 180/200 graden tot lichtbruin.
 
Liever geen kleine gevulde broodjes? Neem de helft van de deeg en groente ingrediënten en maak het grote brood in een iets kleinere maat. Je kan het warm lauw en koud eten. De smaakjes trekken lekker door... Met een kom sla een maaltijd waar alle restjes mee opgaan en niets aan voedsel verloren gaat.........Bewaar het brood in een plastic zak of aluminiumfolie in de koeling niet langer dan twee dagen. In stukken in de vriezer kan ook...
 
Mijn leventje.....
Wederom hebben we bigshopppers goede gaven uitgedeeld vooral bij kinderrijke gezinnen en soms wordt een pakket aan huis gebracht als we weten dat de schaamte groot is. Onze chauffeur Theo is daar heel goed in en brengt in stilte boodschappen o.a. bij een zieke meneer die rond deze tijd wegzakt in depressie en zich opsluit. Na lang kloppen tegen het raam komt hij toch open doen en kunnen we hem wat extra geven voor de kerst. Dat voelt toch weer iets beter denk ik zo...wetende dat iemand aan je dacht. Meneer belde me nog op om te bedanken en vertelde komende week zelf te komen. Dat betekend dat hij toch uit zijn huisje moet komen....en ook komt.

Er was een oudere mevrouw die opbelde of onze kledingafdeling open was en die is gesloten tot 5 januari. Alleen de crisis opvang loopt nog even door.
Mevrouw was duidelijk aangeslagen door het bericht en ik meende een geluidje van huilen op te vangen.. Vreemd .....kleding heb je altijd wel nietwaar.

Twee uur later belde ze weer op en vroeg " Ben jij het Annemiek?" Ja dus.. maar mijn stem is vreemd omdat ik nog steeds ziek ben." Het gaat niet zo goed" huilde ze. Of ik twee broden voor haar had. En begreep ik waarom ze kleding wilde uitzoeken waar het niet om ging maar wel om het oudere brood wat we meegeven aan de uitgang als er nog iets over is op de vrijdagen. Dan breek ik... al ziet niemand dit aan mij......Ik heb haar verzekerd vandaag nog twee broden te brengen...Theo en ik hebben tijdens onze laatste rit twee tassen voedsel gebracht aan mevrouw met een envelopje. Ik ben even in de bestelbus gebleven iets verder in de straat want het was even op... Ik ga bij mevrouw wel even op bezoek over een weekje.... Ik ken mevrouw haar verleden en haar kracht die nu even nergens meer is.... "Stil maar, wacht maar.... Alles komt goed."

Annemiek