zondag 25 september 2016

Mijmering 112 Courget in zoet/zuur inmaken en simpel tipje voor een zwart doosje...

Beste mensen,

Heb vertrouwen in jezelf
want je bent perfect zoals je bent...

Annemiek.
 
112 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Deuren afsoppen, ramen zemen, vloeren reinigen....We zijn er vol van terwijl hetzelfde vuil ook op kasten stoelen en tafels zit die nooit worden afgesopt. De kast die ik ruilde kreeg een sop beurt met SUNSODA. Na het soppen met schoon water neutraliseren en natuurlijk snel drogen met een rulle handdoek... Je ziet het vuil in het sopje en de kast is zichtbaar schoner. Het hout van je meubels kan best een sop beurt hebben als je niet te nat werkt...
 
Tip 2
Bij de PLUS op de kamp Landgraaf denken ze mee met het milieu en goed voor je portemonnee. De eieren zijn van de plaatselijke kippenfarm waar de kippen ruimte hebben en de eitjes zijn ongesorteerd op eierrekjes geplaatst. Je kan de eieren zelf in de doosjes doen en de volgende keer het lege doosje weer meebrengen en opnieuw vullen. De eieren kosten 20 ct. per stuk. Ik ben er weg van........Leve Jos Arts van de PLUS ( onze voorzitter van het consuminderhuis)
 
Tip 3
Drie courgettes teveel worden zoet/zuur ingemaakt in potjes.
 
Receptje?
 
Ingrediënten:
Per kilo courgette schoon gemaakt gewicht
3 eetlepels zout
2 uien
halve liter natuurazijn
300 gram suiker
2 theelepels kurkuma
3 theelepels mosterdzaad
 
Werkwijze:
Als de courget je de oren uitkomt maak ze maar zoet/zuur in. Ze zijn heerlijk in de winter bij nasi/bami gerechten of bij een boterham met kaas.
Was de courgette, snijd ze in de lengte door en verwijder de zaadlijsten met een eetlepel. Snijd de courgette in kleine blokjes. De bolcourget had een harde schil en heb ik de schil eraf gesneden. De bolcourget was sowieso harder dus zijn de stukjes kleiner gesneden. De ui in dunne ringen werd gemengd met de courget en het zout in een teiltje en bleef vier uren staan. Zout onttrekt vocht aan groente en dat was te zien... De groentes werden na drie uur meerdere keren goed gewassen om het zout weg te spoelen. In een vergiet nog eens de kraan erover en laten uitlekken... Ondertussen in een grote pan de overige ingrediënten aan de kook brengen en de courgette/uien toevoegen. Weer op kookpunt brengen, drie minuut doorkoken en gas uit. De groentes in schone potten scheppen en tot de rand vullen met het hete kookvocht. Draai de deksel op de pot, zet de potten direct op de kop en laat ze afkoelen. Laat de zoet/zuur minimaal drie weken intrekken en kan een jaar bewaard worden. 
 
Tip 4
In het kader van aardig zijn voor mezelf werd de radio/cd speler in de “nieuwe” kast gezet wat hoger op een plank. Nou jaaa, ik kan dit niet en een vriend heeft het gedaan. De heerlijkheid is dat er geen kabels meer onder en achter de radiator lopen waar ik met de stofzuigervoet verstrikt in raak. Meneer de klusser had er heel wat werk mee en vol dankbaarheid heb ik een maaltijd gekookt uit eigen tuin. De boontjes geplukt en gekookt met een gehalveerde ui en de aardappeltjes in de schil. De boontjes beetgaar, afgegoten en af laten koelen. Met wat kruidenazijn, olijfolie, yoghurtdressing en wat zoet van vlierbloesemsiroop plus peper/zout gemengd een heerlijk bijgerecht. De aardappels werden in schijven gebakken nadat ze beetgaar gekookt waren. Een bakje kastanjechampignons in drie gesneden met kerrie gebakken in zonnebloemolie. Ik moest meneer vernachelen en dat is gelukt. Meneer is een karnivoor en hij had misschien wel een bieflapje verwacht of een koteletje... Omdat ik zeker geen kannibaal ben komt dit niet in mijn keuken. Meneer heeft het vlees niet gemist merkte hij op. Er was immers iets bruins pittig gekruid met kerrie/peper/zout op zijn bordje. Met een kommetje zelfgemaakte appelmoes als toetje was het helemaal goed...
 
Mijn leventje...
Je kent het misschien wel... Zwarte “doosjes” in je kast en je hebt focusglazen in je bril. Om te zien waar de radio of cd knop zit in al dat zwart zou je op oog ( bril) hoogte voor het apparaat moeten buigen of knielen. Het lukt me niet en ik denk bij jou ook eigenlijk niet te doen, of je moet de apparatuur op stahoogte op je kast hebben staan. Een schemerlampje aan en dan zie je niet eens waar het hele ding staat. De klusmeneer Theo heeft op mijn aanwijzingen witte reepjes schilders afplakband op de radio toets en de cd toets geplakt, op de cd wisselaar en de aan/uit knop. Ik kan nu zelfs met een slaapkop al of niet aangeschoten ( ben ik nooit) half ziek en doodmoe de knopjes vinden. Terwijl meneer zo bezig was heb ik de courgette ingemaakt en eten gekookt want voor wat hoort wat. Rond de ophanghaak in de bergruimte heb ik ook nog een wit afplakbandje geplakt. Zo kan ik het geëmailleerde teiltje zonder licht aan te maken ophangen in het binnen vallend licht van de keukenlamp. Het witte stipje van de haak glimt me toe.  Dat bespaart stroom mevrouw/meneer en kan bij de tipjes van energie besparen....
 
Terwijl ik genoot van de tuin en weer een klus geklaard, vond ik de eendjes met de klots knieën te druk in mijn woonkamer waar ze overwinteren. Ze gaan naar boven naar de logeerkamer en in maart weer naar buiten. Alweer een nieuw idee ontspruit mijn brein en ik overweeg de zibro kachel in de kast te zetten waar voorheen de radio/cd speler stond. Volgens mij moet hij daarin passen en omdat het kacheltje nooit warm wordt moet dat kunnen. Aan de voorkant komt warme lucht eruit en als beide kastdeurtjes wagen wijd open staan komt de warmte zo uit de kast. Indien de zibro niet nodig is staat hij uit het zicht in de kast. Het kabeltje voor de ontsteking kan zo door het gaatje in de achterwand waar voorheen de antennekabel liep en het snoer van de apparatuur. Theo kijkt me een beetje vreemd aan na mijn uiteenzetting en ik zie hem denken.....”Dat is weer een idee van de zot Annemiek.” Soms zijn mijn zotte ideetjes zelfs uitvoerbaar........
 
Annemiek