maandag 19 september 2016

Mijmering 110 Courgette salade met paddenstoelen en spiraal snijden zonder spiraalsnijder...

Beste mensen,

Als de ziel zichzelf wil begrijpen
Moet zij regelmatig in een andere ziel kijken...

Annemiek.
110 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.

Maandagmorgen betekend steevast tijdmanagement inzetten om weer een klus te klaren. Deze keer de CD kast. Bergen Cd's zijn door mijn handen gegaan en de helft bleef bewaard. Daarvan wordt een deel nog gedraaid om te besluiten of ik ze houden wil of wordt doorgegeven. Een flinke stapel klassiek gaat naar de woensdagvriend en een groot deel weetikveel naar het consuminderhuis. Tot mijn verbazing zijn vele hoesjes leeg en heb ik een stapel zonder hoesje. Annemiek de slodder. Er zitten Cd's van mijn zoon tussen omdat we beiden o.a. van oude jazz houden. Ik vond klappers met recepten uit de tijd toen ik 16 jaar was en nog vlees at. Daarom heb ik nu hier en daar zwarte haren op mijn gezicht bedenk ik me. Ik trek ze natuurlijk wel uit... Uiteindelijk weer twee bananendozen oud papier weg gedaan en komt er overzicht....... Na elke ruiming bedenk ik dat de klus nog eens over moet gedaan. Nog eens met de stofkam erdoor maar komt later........... Na twee uur ruimen werd koffie gedronken met mijn zoon en ging ik in de middag nog even verder........ Heb gemerkt dat de frisse lucht in en de tuin weer energie bracht. Nog drie lades in de woonkamer en is de klus geklaard......
 
Tip 2
Door meer ruimte in je huis komt ruimte in je hoofd en de ideetjes blijven maar opkomen door al die ( hoofd) ruimte. Vrijdag wordt een kast geruild omdat de mijne te moeilijk is met een klep die naar voor open gaat. Er komt een kast met deurtjes even groot ongeveer gelijk maar wel handiger te openen dan de mijne.....
 
Tip 3
Wijnkistjes zijn geweldige hergebruik bakken om naast elkaar twee rijen Cd's te herbergen. Je ziet van boven wat het is en hoef je geen Cd rekken te kopen. Alles is er al nietwaar.... Verder was er een wijnkistje over voor de pollepels de schuimspaan enz... die in het pannenkastje rond dwaalden. Ze liggen nu bij elkaar in het kistje dat ik zo naar voren trek en zie waar wat ligt. Niet meer dat moeizaam gegraai ergens achterin de kast voor de deegrol of de stamper en niets vinden......De deegrol ligt trouwens ook wel eens bij de achterdeur als klem. Hij past tussen de deur en de deurstijl met een koord van de klink naar de CV buis vastgebonden staat de deur op een kiertje als Floor weer op reep is en maar niet thuis komt van het pierewaaien. De deegrol was ik uiteraard af na deurklem gebruik...
 
Tip 4
De rieten tas waar ik altijd de nog af te werken post in kieper is ook opgeruimd. Voortaan staan de wandelstokken en de knijper erin met de werktas. Verder mag er NIETS in gemieterd worden..........HELEMAAL NIETS. De post moet op het rotan tafeltje........ Genoeg geruimd voor deze week en is morgen mijn huis schoonmaken aan de beurt... met......tijdmanagement en floor doet alvast de strijk zag ik. 
 
Tip 5
Courgette salade met paddenstoelen.
 
Ingrediënten:
250 gram champignons
1 kleine courgette
2 wortels
1 preitje of bos ui
half vergietje rucola
2 eetlepels balsamico azijn
4 eetlepels olijfolie ( ik nam walnoten olie)
takje rozemarijn
zout
geraspte kaas
 
Werkwijze:
Borstel de paddenstoelen en was zeer kort in het vergiet. Snij in stukjes en rooster de paddenstoelen in de wok in 2 eetlepels olie met zout en de naaldjes rozemarijn. Snij het bos uitje of de prei in zeer fijne ringen. Meng 2 eetlepels olie en 2 eetlepels balsamico azijn met iets zout in een kom en roer de prei/bos ui erdoor. Was de wortel en schrap de schil als het geen bio wortel is. De wortel raspen en aan de inhoud kom toevoegen en even omscheppen. De courgette wassen en met schil in de lengte in dunne schijven schaven met de kaasschaaf. Maak hoopjes van de schijven en snij de stapels in reepjes. Je zou ook een spiraalsnijder kunnen kopen maar ik denk er niet aan.
De courgette in de kom met de gewassen rucola omscheppen met de rest.
 
De champignons kokend heet door de salade scheppen waardoor de groenten iets zachter worden. Rasp wat kaas bovenop de salade... Een heerlijke maaltijdsalade met stokbrood....
Bij een feestje met stukjes stokbrood serveren als hapje eventueel in wraps gerold. Maak grote wraps, besmeer met zelfgemaakte kruidenkaas en vul met de salade. Snij in tien cm kleine stukjes en pin vast met prikkers. Haute cuisine weet je wel........ weten zij veel dat het amper iets kost..........Voor een duppie op de eerste rij.
 
Mijn leventje....
Ik was vanmorgen wat haastig naar de dokter vertrokken. Controle weet je wel...Ik heb voor ik slapen ging nog bedacht wat ik aan moest want ik ga graag netjes naar de dokter. Ik kan het niet uitstaan als mensen daar naar toe gaan alsof ze naar het strand gaan in korte broek en open shirtjes op teenslippers en en... Ik maak er een hele ceremonie van. Haren wassen oren nek en oksels meerdere keren soppen. De rest met randen en richeltjes navenant en met de grote badhanddoek rossen tot ik droog ben. Tussen mijn tenen drogen met een oud daarvoor bestemd schoon onderbroekje dat dun verwassen is. Ik heb goei BH'tjes om naar de dokter te gaan en bijpassende onderbroekjes die ongeveer nieuw zijn. Ik gebruik dit spul alleen voor de dokter dus ze slijten nooit. Mooi gepoetste schoenen en een nette broek en blouse met een eenvoudige kralenketting van kralen zo groot als mandarijntjes. Dat past bij mij...alles is groot aan dit lijf. Mijn melkboerenhondenhaar föhnen nam wat tijd. De werktas weggegrist uit de mand en weg......ik had nog tien minuten en ik wil ALTIJD op tijd zijn. Ik kon direct doorlopen en tegenover de dokter kreeg ik het opeens zo warm dat de zakdoek eraan te pas moest komen, dat komt ervan als je niet koud af doucht. Na een duik in de tas kwam een bidon naar boven en drie aardappels van de heuvel. Een setje gereedschap om pompoen te graveren en wat pennen en bossen sleutels. Los geld en een notitieboekje met daar onder een half pakje papieren zakdoeken. Er viel een aardappel in hart/vorm op de grond en dan doe je als vrouw van de wereld of het heel normaal is dat je aardappels in de handtas vervoerd..... “ Alles in orde,” vroeg de arts. “Met mij wel” was mijn antwoord.......Hij had niet anders verwacht.

 
Annemiek.