dinsdag 20 september 2016

Mijmering 111 vol bruikbare en niet te gebruiken tipjes...

Beste mensen,

Het is zeker geen liefde die de wereld draaiende houdt
maar wel liefde die de rit de moeite waard maakt...

Annemiek.
 
11 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Een afspraak die niet door ging deed mij besluiten de klus kasten ruimen af te maken. Met nieuwe ogen kijken naar wat er al is, bracht twee gratis inzetbakken voor een lade. De inhoud van een mega whiskas verpakking van Floor werd om gekieperd in een kom en met paperclips de "bakjes" aan elkaar bevestigd. Een lege ijsdoos gevuld met postelastiekjes houdt de boel in de lade op zijn plaats. Als de lade wordt geopend vliegt de inhoud niet meer door elkaar.
 
Een mens wordt wijzer door de jaren en ik vraag me af waarom lage inzetbakken in een diepe lade kwamen??? Wat een ruimteverlies... De zaak wordt omgewisseld en komen de lage inzetbakken in een ondiepe lade. De diepe lade die vrijkomt is uitermate geschikt voor de werkmap en administratie en de lade is een van drie onderin de kamerkast. Ze zijn gevuld met zaken die ik niet dagelijks nodig heb. Bovendien kan ik tijdens een slechte dag met mijn trippelstoel zo langs de laden rijden om het nodige eruit te nemen, over de tegelvloer is dat rijden geen probleem.
 
In de lade naast het bestek op hoogte liggen nu de placemats en het ontbijtlaken, waar het ook hoort want dit spul gebruik ik dagelijks. Ik begrijp even niet waarom het in de gang in een lade lag.
Als je ziet hoeveel onnodige administratie ik kreeg van de gemeente en CAK voor de huishoudelijke hulp in het verleden is daar goed voor milieu nog steeds niet doorgedrongen. Weg met al die papieren... ik wil nooit meer een door de gemeente via WMO toegewezen huishoudelijke hulp, alleen al niet door alle papier dat mijn kant wordt opgestuurd en daarbij kies ik liever zelf wie in mijn huis komt. Zoals je wel hebt gemerkt ben ik aan de afronding van de klus alle overbodige zaken uit mijn huis te verwijderen zonder de gezelligheid te verliezen. Meer ruimte in huis geeft ruimte in je hoofd en veel minder werk waardoor ik met de minimale tijd zelf ingekochte huishoudelijke hulp kan uitkomen. Bovendien kan ik veel zelf doen als zaken op goede hoogte liggen en daardoor gemakkelijk bereikbaar en dat is de hoofdzaak...zelf doen staat bij mij hoog in het vaandel.
 
Toen de laatste lade werd omgekiept werd het even teveel. mijn twee uur werken was trouwens om ( tijdmanagement) en heb ik even pauze genomen en rustig muziek geluisterd met een kopje koffie. De klus is afgekomen... zelfs het kleine kastje in de hoek. De vele kaarten in de lade en onderin zwervend kregen een plek rechtop in het plastic bakje dat ik uit de schuur heb gehaald. Het bakje is zo uitneembaar en daardoor gemakkelijker mijn voorraad te bekijken. De kaarten gesorteerd in kaarten voor hergebruik, nog nieuw ( nou ja oud maar niet gebruikt) en achter een tussenschotje dierbare schrijfsels die ik wil bewaren. In stukjes is de laatste maanden een megaklus geklaard en ook vandaag weer kwam een bananendoos spul eruit dat kan hergebruikt worden en naar het consuminderhuis gaat. Verder weer een doos oud papier nadat alle administratie is bijgewerkt en werkelijk alles nu op orde......in de woonkamer. Op de planning staat het dressoir in de gang...
 
Tip 2
Van een lieve vriendin kreeg ik een goed geconserveerde melkkoker uit de oude tijd. In ieder geval nog goed om het eerste koude water door de leiding in op te slaan voordat het warme is gearriveerd voor de afwas. Prachtig nostalgisch en met een schenktuit. Het water wordt hergebruikt om te koken of koffie mee te zetten
 
Tip 3
Een bril etuitje werd pennen etuitje door middendoor in de lengte een stiknaad te naaien. Dat kan met een gewone huishoudnaaimachine. Het overtollige deel afgeknipt is het pen etuitje geweldig in de werk tas. Onderin die tas vond ik steeds open gesprongen pennen, stuk of nog erger met lekkende punten. Dat is nu niet meer het geval en durf ik weer mijn mooie fijnschrijvers  mee te nemen...Bril etuitjes krijg je gratis bij je bril en voor veel doeleinden te gebruiken.
 
Tip 4
Alle lades zijn met kaarsenvet ingewreven aan de bovenranden. Even de lades openen en sluiten en het kaarsvet in het hout gedrongen en glijden ze gemakkelijker...
 
Tip 5
Vele tips die ik met succes uitprobeerde....
In plaats van wasverzachter azijn gebruiken. De was wordt zacht en de kleuren intensiever....zeker met zwart gekleurd wasgoed en de azijn ontkalkt je wasmachine...
Was met SUNSODA en de soda ontvet de leidingen die noooooit verstopt raken...
Vlekken in witte was insmeren met pure citroenafwasmiddel en even laten liggen en wassen in de wasmachine met de rest...Met pure SUNSODA kan ook. Ik smeer vetvlekken op kleding al in als ik de kleding nog aan heb, direct na het ongelukje...
Je wil een bloesje of lingerie op de hand wassen? Een sladroger kan als centrifuge dienen...
Voor witte glasgordijnen...doe een zakje bakpoeder bij het wasmiddel en de vitrage wordt weer stralend wit.
Je hebt een droger voor noodgevallen? Wil je enkele kledingstukken snel drogen? Stop een grote droge schone badhanddoek bij de natte was......dat verkort de droogtijd met 15 minuten. Een weldaad als je naast de droger in je hemmetje staat te wachten op het sport tenue.
Muggenbeten behandelen met tijgerbalsem of vicks dampoo. Het verhoogt de doorbloeding en daardoor een snellere afvoer van de ingespoten stoffen die de jeuk veroorzaken...
Een lichaamsdeel verbrand tijdens het koken? Smeer stroop uit het keukenkastje erop en als je dat niet hebt beleg met een rauwe aardappelschijf.
Gooi een uitgeperste citroen niet weg. Zet je ellebogen in de twee helften. Ruwe ellebogen hebben hier baat bij...
Een middel tegen eksterogen: Haal een blaadje van de huislook ( vetplantje sempervivum https://nl.wikipedia.org/wiki/Sempervivum ) Snij van een kant het velletje eraf en plak die zijde met een pleister op het eksteroog. Een dag laten zitten en je kan het eksteroog zo eraf halen... 
Keelpijn wordt minder als je gorgelt met zout water... altijd bij de hand
Heb je last van kloofjes? Beetje vaseline of uierzalf erop en luchtdicht met pleisters afdekken. Het liefst geplastificeerde pleister. Twee dagen later zijn de kloofjes dicht.
Altijd bij de hand in de keuken na de afwas...... “handcrème” van enkele druppels olijfolie...maak er met een beetje suiker toevoegen een massage van... met dieptewerking.
Een kurketrekker vergeten op vakantie? Bind een stevig touwtje om een flinke schroef en voilà...
Heb je een kleine uitgroei van grijze haren en je moet de show stelen? Werk het grijs bij met watervaste mascara in ongeveer dezelfde kleur...bij dun haar oppassen dat je geen streepjes op je schedel zet.
Na gebruik van brillo soappads ze verpakken in aluminiumfolie voorkomt roesten...
 
De volgende tips uit de oude doos mag je zelf proberen sommigen werken echt...
Het drinken van aardappelwater ( na het koken een beetje afgekoeld of koud) is goed tegen maagklachten...
Is je kind verkouden en hoest het erg? Plak de wikkel van een pakje boter op rug en borst en de volgende dag is de hoest los gekomen...
Als je opstaat en nog moe bent... was je oren met koud water...
Tegen keelpijn... een ( zelf) gedragen wollen sok om je keel binden en niet de straat ermee opgaan...
Een stuk sunlightzeep in bed leggen tegen kramp in je benen...
Tegen jeugdpuistjes ontstekingen en insecten beten... ochtendurine erover heen.
Een middel tegen een kater? Heel sterke koffie met citroensap in een keer opdrinken...
Je hebt minder last van reuma met een paar kastanjes in je zak...
Giet in knellende schoenen van jezelf jonge jenever. Giet het weer in de fles met behulp van een trechtertje en doe de schoenen nat aan. Wacht tot ze droog zijn en ze knellen niet meer.
Drink nooit jonge jenever maar port of sherry...
 
Mijn leventje...
Als kind zaten mijn handen vol wratten en moeder stuurde me naar een bejaarde meneer die in de oude dorpskern woonde. Hij wreef over de wratten met de melk uit de stengel van een paardenbloem en bad een regiment weesgegroetjes. Ik moest de wratten verder maar vergeten was de opdracht en opeens waren ze weg. Ik weet niet eens wanneer het gebeurde. Mijn zus wreef haar jeugdpuistjes in met haar eerste ochtendurine en dat was te ruiken in de badkamer moet ik zeggen. Het is wat je heel sterk geloven wil en per toeval soms helpt. Natuurlijk zat die eerste urine vol ammoniak en zal wel geholpen hebben op vette huid al heb ik voor die wratten verdwijning geen verklaring. Ik brand nog steeds kaarsjes voor het “mooder Godske” meestal uit dankbaarheid en zeker niet om iets af te dwingen. Als puber van 14 heb ik eens alle heiligen uit de hemel gebeden toen ik dacht dat ik zwanger was omdat ik op de toiletbril was gaan zitten waar mijn vader net een druppel plas had achtergelaten. In ieder geval voelde het nat en moeder had bij voorlichten vertelt dat ene druppel genoeg was om een kind te krijgen. Ze had dit haast schreeuwend aan ons mede gedeeld en die druppel was dus belangrijk om daarvan weg te blijven. Ze had er niet bij vertelt dat uit hetzelfde ding twee verschillende vloeistoffen kwamen en waar die druppel uit bestond. Daar ben ik later zelf achter gekomen. Toen ik enkele dagen over tijd was indertijd, na die natte landing op de toiletbril vreesde ik het ergste.... Het bidden heeft echt wel geholpen moet ik zeggen...
 
Annemiek