woensdag 14 september 2016

Mijmering 108 De mestton en handelen moet de mens....voor geluk.

Beste mensen,

Zing neurie of fluit
je innerlijke kind als een vogel zo vrij en blij...
op een lichtgrijs scootertje...

Annemiek.
108 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Er zit nog veel bloei in de paprika en peperplanten wat nog iets kan worden nietwaar, en ze kregen mestwater uit de gierton. Nou ja... gier... is in mijn geval een regenton gevuld met twee kruiwagens koemest en verder afgevuld met regenwater. Er is een automatische regentoevoer omdat in het deksel gaatjes zijn geboord waar het regenwater doorsijpelt als de deksel met hoge rand vol regen loopt. Vroeg in het jaar is het mestwater in de ton het voedzaamst en later in het jaar minder omdat ik er emmers vol uithaal om bij te mesten en de mest steeds meer verdund.
 
Tip 2
De sedum in bloei worden als snijbloem gebruikt. Ze staan weken lang in de vaas met een druppeltje gloor. Buiten op de tuintafel komt een bos in een glazen pot. De bladeren die in het water komen worden verwijdert en als je de glaspot twee maanden laat staan komen wortels aan de puntjes waar de bladeren zaten. Elke week het water verschonen is aan te raden en de bloemen met wortel in de volle grond zetten begin november. Elke bloem wordt een sedumplant........het jaar erop. Sedum is winterhard...
 
Tip 4
Ik heb ZIGGO gebeld want ik ben al heel lang klant en al die aanbiedingen mogen ook wel eens mijn kant op komen. Mijn TV tje met de dikke kont is een tijdje terug overleden en ik kreeg van iemand een klein smalbeeld TV tje dat net in de kast paste. Er zit een bruine vlek in het beeld en ja dat zit meestal op iemands hoofd en dat boeit me eerlijk gezegd niet. Omdat ik nog steeds analoog kijk haal ik er slechter beeld uit dan eigenlijk kan en ja.......het boeit me allemaal niet zo. Na een gesprek van de handelaar in mij met de meneer van ZIGGO krijg ik 4 oktober wereld dierendag een mooie meneer aan de deur die met nieuwe modem en weetikveel mijn klein TV tje komt oppimpen. Het modem en de meneer kost niets. Beter beeld voor een euro vijftig per maand meer maar om te beginnen vier maanden voor 45 euro en dat is toch een hele besparing als je rond de 65 euro per maand betaald. Dan heb ik internet tv kabel en vaste telefoon met alle gesprekken gratis... ook mobiel. Dat is toch 80 euro gespaard met een telefoongesprek van tien minuten. Mijn uurloon is gigantisch zoals je leest. .......Vragen staat vrij nietwaar...
 
Tip 5
Mijn vriendin Petra consumindert en maakt dagelijks afwegingen. Meer doen met minder en goed voor het milieu betekend kleding van de kringloop hergebruik dat ze eventueel vermaakt en nooit kant-en-klaar voedsel kopen maar eenvoudig gezond koken van hele producten. Een moestuintje om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te leven en blij met het
kleine. Helaas kan Petra om gezondheidsredenen niet meer fietsen en een auto kan bruin niet trekken. Een scootertje zou een optie zijn en ja ook al is dat niet goed voor het milieu als je wereld veel kleiner wordt en je niet technisch bent is een oude tweedehands barrel kopen geen optie. Je moet dan weer een handige bliksems naar de ogen kijken en ja dan ben je als vrouw vogelvrij heb ik persoonlijk ervaren. Met een ouwe barrel steeds
naar de bromfietshersteller is ook een dure grap. Petra heeft gewikt en gewogen en wat het zwaarste woog moet het zwaarste wegen en dat is in ieder geval Annemiek de handelaar inzetten want die durft dat wel.... We hadden er een film van moeten maken denk ik...

 
Op naar de goed bekend staande dorps scooterhandelaar en dat werd Förster Scooters & Motoren http://www.forsterscooters.nl/ In eerste instantie keken we naar een tweedehandsje en meneer vertelde dat het niet het goede tijdstip daarvoor was. Alles is weggekocht tijdens de hittegolfjes en te begrijpen. Tegen de winter worden ze weer weggedaan en komen weer bij de scooterhandel terecht al of niet geradbraakt. Voor Petra moest nu op korte termijn een oplossing komen....en wat kost een nieuwe scooter....

Meneer vroeg hoeveel het mocht kosten.....tja omkeren dus en vragen wat het kost... en afleverkosten vallen natuurlijk weg nietwaar, enne met drie jaar garantie en overschrijfkosten.Tank vol benzine en alles erop en eraan. Een dik kabelslot extra erbij want scootertjes worden vaak gestolen. Zo’n echt goed extra slot kost tegen de 50 euro nietwaar en Annemiek de handelaar liep pas een beetje warm. We hebben het een tijd gehad over het nadeel van tweedehands en ja dan koop je de ellende van een ander al of niet opgevoerd en mee gescheurd. Ik weet in ieder geval nog heel goed waarom ik de mijn scootertje indertijd heb weggedaan. Er zat geen fut meer in het ding na al die jaren twee personen te hebben meegesjouwd... ikke en mijn overgewicht...
 
Petra was ondertussen op het lichtgrijsje gaan zitten en die kleur paste zo mooi bij haar bloesje zag ik en haar dromerige ogen... Dat beeld deed er bij mij nog een schepje op en Ik ben per direct met meneer over het consuminderhuis begonnen en dat daar vele mensen leren sparen en zovelen ziek zijn en een scootertje toch een optie is als je vele malen naar het ziekenhuis moet en op therapie en boodschappen doen terwijl je toch te jong bent voor een scootmobiel als je die al krijgt van WMO. Ik schetste meneer een wereld van kamerbreed leed rond zijn scootertjes gedrapeerd en meneer beloofde uiteindelijk nog 5% korting. Niet alleen voor Petra maar voor elke nieuwe klant die door het consuminderhuis sparen leert en een scootertje bij hem komt kopen krijgt dezelfde korting en behandeling. Ik moet dan natuurlijk even groen licht geven en doorverwijzen en is het helemaal voor de bakker.......
 
Gisteren is Petra op de scooter gestapt na drie slapeloze nachten. Een gelukkiger mens heb ik al tijden niet meer gezien. Ze is de eerste afslag naar de hei ingeslagen en we hebben haar uren niet meer gezien... Ergens op een bankje heeft ze lang gezeten en alles laten indalen van hoe heerlijk het leven is als je de vrijheid voelt en kan gaan en staan waar je wil en moet en wil zijn. Hoeveel bus en treinkosten je bespaart en hoeveel/weinig daartegen de benzine kost. Ik duim voor een geweldige lange nazomer en herfst voor ons allen en vooral voor Petra natuurlijk.  We zoeken in het Consu huis een warm wollen winterpak met wantjes en lange jeger onderbroeken en een gewatteerde brassière..... Tamme vogels dromen van de vrijheid...wilde vogels vliegen erheen....En als je een lichtgrijs scootertje ziet met een mevrouw met een stralende lach.........dan is het onze vrije vogel........
 
Annemiek