maandag 25 mei 2015

Mijmering 71 Pizzabodem van bloemkool en omelet van tuinbonenplantentoppen....


Beste mensen,

Alles is veel wat je krijgt
voor wie niet veel verwacht....

Annemiek
71 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Twee citroenen flink afgeschrobd en in schijven gesneden werden toegevoegd aan de vlierbloesem in de kom. Af en toe schep ik het geheel om. Omdat de citroen iets te laat erbij kwam laat ik het geheel nog een dag extra staan. Dat kan best....... Kom ik weer op terug......
 
Tip 2
De toppen werden uit de tuinboonplanten geknipt en dat was nodig. In drie toppen zaten bladluizen en weg ermee. De luizen zijn gek op die zachte frisse toppen. Dagelijks loop ik nu even langs de planten en borstel met een verfkwast en regenwater de eventuele bladluizen vergaderplekjes schoon. Red ik het niet daarmee dan wordt er anti bladluizen middel gemaakt van groene zeep en brandnetels......
 
Tip 3
De tuinboontoppen hoeven niet op de composthoop. Je kan ze eten....rauw in de sla of gesauteerd ( met weinig olie roerbakken) in een omeletje of in de pastasaus. Je kan er zelfs soep van maken als je rijen tuinbonenplanten in de tuin hebt staan. Met mijn ene rijtje is de opbrengst goed voor een omelet....
Tuinboontoppen smaken fris een beetje zoet en met een nasmaak van tuinboon.
Iets olie in de wok en roerbakken. Als het blad geslonken is drie losgeklopte eieren over het groen verdelen en een omelet bakken. Peper en zout erop en op laag gas bakken....Keren en kant twee nabakken.
 
Tip 4
Drie dikke winterbloemkolen zijn oogst rijp. Dat wordt bloemkoolsoep en bloemkool met een jasje van beslag en.....pizzabodem van bloemkool.
Hoe maak je bloemkool pizzabodem? Best gemakkelijk moet ik zeggen.......
Ingrediënten:
Halve bloemkool
150 gram geraspte kaas
een ei
peper/zout.
 
Snij de bloemkool in roosjes en rasp de roosjes. Dat kan met de handrasp maar met de keukenmachine gaat het gemakkelijk en snel. Niet te klein raspen. Zie foto.
Als je een magnetron hebt kan de bloemkool in 5 minuut gegaard. Ik heb zo’n ding niet en nam een grote pan met een bodempje water. Het inzetzeef erin met de geraspte bloemkool erop. Vanaf kookpunt tien minuut garen. Zeef ophalen en de bloemkool eventueel in een fijnmazig zeef uit laten druppen want er zit veel vocht in.
Kaas raspen en een ei loskloppen en mengen met de bloemkool en peper/zout.
 
Op een pizzaplaat kwam duurzame folie ( of bak folie) en werd de bodem gevormd. De bovenkant met olijfolie besmeren ( met je vingers) In de voorverwarmde oven op 180 graden lichtbruin bakken. ( ongeveer 15 minuut) Ondertussen heb ik uit de vriezer enkele tomaten en paprika ontdooit. De tomaat ontvelt en de paprika in stukjes gesneden. Een dikke champignon in schijfjes  en wat kaas geraspt voor bovenop. De tomaten in schijfjes gesneden werd gemalen in de keukenmachine. Te moeilijk allemaal? Neem maar een klein blikje tomatenpuree en beleg de pizza met wat je wil. Voor mij was dat:
De gemalen tomaten en gesnipperde ui, De paprika en de champignons en wat tijm uit de tuin. Peper/zout en tot slot de geraspte kaas. Pizza de oven in om af te bakken.........tot de kaas gesmolten is en de groenten iets geroosterd en de bodem niet te donker....
 
Mijn leventje....
Dit recept is natuurlijk geweldig voor glutenvrij dieet want er komt geen bloem aan te pas. De bodem is niet knapperig maar heel lekker moet ik zeggen en gezonder kan haast niet al is het wel veel kaas wat erin gaat. Ik had nog wat geitenkaas en heb ik gemengd met de gewone kaas en is dat restje ook weg. De pizza kan de dag erna opgewarmd en eventueel koud of lauw gegeten worden. Fijn voor de drukke dinsdag als ik meestal te moe ben voor koken.......
Ook al is er nog niet veel in de moestuin er is meer dan je denkt en die winterbloemkolen blijven erin. De planten komen eind augustus in de volle grond ( weeuwenteelt ) en leveren oogst in de maand mei. Een welkome variatie in het vroege voorjaar als er alleen maar sla en spinazie is. De sla komt me nu wel even de oren uit maar hoe blij zijn de meisjes kip met de groene blaadjes. Er gaat niets verloren op mijn hofje.....Zelfs de slakken komen aan bod....de houtduiven en de lieveheersbeestjes en mieren ( aan de bladluis) Het mag....er blijft genoeg over voor dit mens.
 
Annemiek