zondag 3 mei 2015

Mijmering 60 Verborgen asperges in de oven, ijsheiligen en salie planten vermeerderen.



Beste mensen,

Je komt nooit in de hemel
als de hemel niet in je hart komt....

Annemiek
60 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Mei groeimaand en de warmte minnende groenten kunnen in de volle grond.........onder voorbehoud. Het is beter vorstgevoelige planten pas na de data ijsheiligen in de volle grond te planten volgens een van de oudste begrippen in de volksweerkunde. De eerste berichten over deze "strenge heren" dateren van rond het jaar 1000. De IJsheiligen zijn St. Mamertus, St. Pankratius, St. Servatius en St. Bonifatius. Zij vieren hun naamdagen op achtereenvolgens 11, 12, 13 en 14 mei. De IJsheiligen ontlenen hun benaming aan het gevaar van koud voorjaarsweer voor het gewas. Omstreeks deze tijd komt in West-Europa nogal eens een schade brengende nachtvorst voor. Hij begint meestal rond 7 mei met een koude noordenwind. Na deze dagen komt er in onze streek (Midden Noord-Europa) geen nachtvorst meer voor nou ja.......soms. Tja....en dit eigenwijs mens gokt op haar gevoel en de planten moeten uit de emmertjes. Ik kan altijd nog een flanelletje op de plantjes leggen nietwaar...in gestreepte pyamaatjes dessin. Vinden ze leuk.
 
Aan de voet van de schutting in de voortuin heb ik dicht op elkaar klimcourgettes gepoot. ronde en langwerpige soorten door elkaar. Er moet nog een stuk klim/gaas tegen de schutting maar dat komt nog. De planten kunnen aangaan........en groeien.
 
Tip 2
Heerlijke aspergetijd en geniet er volop van maar wel doordacht. De prijzen zijn zo hoog....te zot voor woorden. Een kilo voor 7 euro is geen uitzondering en de consumindermens betaalt dat niet. Op de markt zijn de A1 kwaliteit 2 kilo voor 7 euro en de mindere maat 5 euro. Kijk nog maar een beetje rond en zoek naar de gebroken asperges oftewel “koppen.” Begin markt prijs 2 euro de kilo en aan het einde, bij het scheiden van de markt 1,50 de kilo. Prachtige mooie maat asperges en dat ze gebroken zijn maakt
mij niets uit en doet niets af aan de smaak. Je hoeft ze op je bord niet eens door te snijden. Een kilo daarvan is voor twee menu’s; Verborgen asperges en aspergesoep.
 
Verborgen asperges:
Ingrediënten:
1 kilo asperges ( een derde na het koken aan de kant houden voor de soep.)
30 gram boter
30 gram bloem
2 eetlepels geknipte bieslook
100 gram geraspte kaas
2 gekookte eieren
1 glas melk
1 glas kookvocht.
 
Wellicht heb je zakjes geraspte kaas in de vriezer liggen geraspt van een groot goedkoop reclamestuk. Leg dat zakje uit of rasp kaas. Geraspte kaas kopen kant-en-klaar is duur en je weet niet wat erdoor gemengd is. Meel en poederig spul waar ik van griezel wat niets hoeft te betekenen maar waarom zou je 21 euro de kilo betalen voor werk wat je zelf gratis kan doen.  
 

Schil de asperges van beneden naar het kopje met een scherp schilmes. Snij het onderste schijfje eraf. ( als er al een onderstuk is) Laat je niet verleiden tot aankoop speciale aspergemesjes want ze werken slecht. Doen met wat er is......Knip de bieslook fijn en was de schillen van de asperges. Leg de schillen onderin de pan met een inzetzeef daarop als je dat hebt. Leg daarin de asperges en breng met iets zout en water tot aan het zeef aan de kook. Heb je geen inzetzeef dan de schillen en asperges maar bij elkaar in de pan en wordt het vissen. Ook niets mis mee. Vanaf kookpunt tien minuten op klein gas smoren. Leg na twee minuut twee eieren erbij die acht minuut meekoken......
 
Smelt de boter in een pannetje en voeg de bloem toe. De helft van de melk erbij en een pollepel kookvocht zo uit de aspergespan. Flink roeren met de garde tot klontjesvrij en steeds iets vocht/melk toevoegen tot de juiste dikte van de saus. Goed doorkoken ( 1 minuut) op klein gas. Voeg twee derde van de kaas toe en roer. Voeg de bieslook toe...
 
Inmiddels zijn de asperges gaar en schep ze maar uit de pan en laat ze goed uitlekken. Het vocht en de schillen blijven achter voor de soep. Die kan je straks maken voor morgen. ( zie mijmering van morgen)
Leg twee derde van de asperges in een beboterde vuurvaste schaal met aan twee kanten een gekookt ei in stukken gesneden. Giet de saus over de asperges en eieren en strooi de resterende kaas over de saus. Even in de oven tot de kaas gesmolten is en bruin ( oven voorverwarmen hoeft niet)
 
Tip 3
Dit gerecht in de ochtend voorbereiden kan prima. Zet maar alvast in de oven met een stukje aluminium folie erop. De oven kan een uurtje voor het diner aangezet op 200 graden om de schotel asperges op te warmen. Het laatste kwartier de folie eraf om de kaas te laten bruinen.
 
Tip 4
Asperges op de markt gekocht en vier dagen later pas nodig? Wikkel de groente in een oude kliedernatte theedoek en trek een plastic zak erom heen. Leg maar in de koeling en de asperges blijven heerlijk vers.
 
Tip 5
Nog een paar weken in het aspergeseizoen worden de asperges steeds goedkoper. Bulkaankoop met de kist is het goedkoopst en zou je kunnen delen met vrienden of buur. Schillen en rauw invriezen is even werk maar heb je een jaar lang asperges voor soepjes in de vriezer. Een euro de kilo of nog minder daar gaan we voor.
 
Tip 6
Op de valreep nog een tip om salie planten te vermeerderen. De kop uit de plant knippen als hij goed aan de groei is en de top ergens aan de voet van een potplant steken in de aarde. Ze gaan bij regelmatig gieten aan en het worden planten. Ik heb vorig seizoen 12 toppen tussen de aardbeiplantjes gezet in de wasteil en voilà 12 plantjes die nu in pot overgezet werden. Mooie wortelkluitjes aan de stekjes. De potten staan op het kruidenrek en af en toe geef ik er eentje weg........want een oud Arabisch gezegde luidt: Waarom zou een man ( vrouw) sterven die salie in zijn tuin heeft? Ik ben alweer een pot aan het zoeken waar ik deze zomer de salie topjes in steek.

Mijn leventje....
Terug van weggeweest heb ik mezelf voorgenomen dit stukje “terug bij mezelf komen” meer te doen. Rust van lichaam en geest brengt overzicht en relativeren. Een frisse nieuwe kijk op je leven is nooit weg. Eventjes geen telefoon en mail en bedank ik alle mensen die daar begrip voor hadden. Ik ben er weer en graag deel ik wederom de wetenswaardigheden en stukjes uit mijn leventje. Er was wat meer tijd voor de tuin en de wichtjes kip en de poes en mijn zusje die onlangs weer in mijn leven kwam. Hij die de sla laat groeien vond zeker dat de tijd rijp daarvoor was en ik ben het met hem eens....
 
Ik heb boeken gelezen in de zonneschijn en op bankjes gezeten in het park en de stad en hoefde nergens heen. Mensjes bekijken en mijn mond houden over wat ik zag en niet mijn goedkeuring heeft.......en ja ik ben niet meer van deze wereld vrees ik. Nou ja gelukkig maar.... want berichtjes van een dertien in een dozijn mens hebben jullie wellicht minder mee. Ik ga er weer voor het gedachtegoed consuminderen uit te dragen.
 
Ik heb alweer drie zakken klaar staan voor de afvoer plastic en gaandeweg het minimaliseren wordt ik handiger en rigoureuzer in opruimen en wegdoen. Wat moet ik met lege fotorolletjes doosjes en bobbeltjesplastic zakken vol. Het worteldoek wat over was van de stukjes rotstuin kan naar het consuminderhuis en vlechten we door hekwerk om oud ijzer uit het zicht te houden. Er kan nog veel meer weg uit de schuur en elke week een bananendoos is goed om niet zenuwachtig te worden. Aan het balkenplafond hing een eenpersoons bed spiraal met touwen aan de balken opgehangen en de bedoeling was overzichtelijk spullen bewaren in dat “net.” Driekwart van de spullen werd niet meer gebruikt en het spiraal is leeg gemaakt. Er liggen nu drie tuinstoelkussens op die hoog en schoon zo voor het pakken liggen en dat is meer dan voldoende. In wintertijd komen die kussens op zolder.
 
Ik heb gekeken naar de karaktertjes van mijn kipjes die echt zusjes lijken en Fieke die de leiding nam in den beginne heeft het stokje overgedragen aan Heleen. Heleen die met gekakel me verwelkomt als ik thuis kom van weggeweest. Heleen die uit mijn hand eet en kipje de voorste gesprekjes start. Ze weet dat dit mens verbonden is aan schaaltjes gebroken mais en als ze me ziet start haar poging die mais haar kant op te krijgen. Gekwetter en gekakel.......... Ze plukken elkaars snaveltjes schoon als er een stukje hooi of sla aan bleef hangen en schuiven op de zitstok een stukje op om dichtbij elkaar te kunnen zitten.
De veertjes van zus krijgen ook een beurt als de eigen veertjes gedaan zijn en alles is pais en vree in het kippenhok. Ze dartelen en rennen en graven gaten en je ziet dat ze zich het “thuisgevoel” hebben eigen gemaakt. Ze maken me zo blij die vredige scharrelende lijfjes in de ren, het gekwek en gedoezel in de zonneschijn brengt een niet te beschrijven vredigheid op het hofje in lentegroei.........Hoe rijk is dit mens tijdens vakantie vieren aan huis en weer thuiskomen bij mezelf.......
 
Annemiek