woensdag 17 september 2014

Mijmering 142 pompoensoep en saliethee....

Beste mensen,

Als we ten volle beseffen hoe ieder van ons worstelt met het leven
zal een ongelofelijk mooi verbondenheidsgevoel ons vervullen...
Ik zie deze verbondenheid elke keer weer ontstaan in de consuminderkringen die we geven...en het consuminderhuis...

Annemiek
www.consuminderhuisparkstad.nl
142 Consumindermijmering 2014.
Tip.
Pompoensoep is er in vele soorten. Deze keer mijn lievelingsrecept.
Ingrediënten:
Bosje wortel uit de tuin en een halve pompoen in stukken.
Groentebouillon en peper/zout.
verse peterselie en toefje crème fraiche.
Scheutje sherry of witte wijn.

Tip 2 zo tussendoor....
De lekkerste visbouillon maakt men van viskoppen graten vinnen enz
en groentebouillon maak ik van wat een ander mens als “afval”weg zou werpen.
De zaden en afsnijsel van de pompoen en de steeltjes van de peterselie. Een grof beschadigd selderijblad van de knolselderij en de kopjes en eventueel schillen van de wortel of ui. Wat er nog meer in kan? Altijd een takje tijm en een laurierblad plus een kruidnageltje en een gedroogt pepertje kan ook.  Alles opzetten in 1.25 liter water en vanaf kookpunt 15 minuut koken en zeven. De “groente” kan zo op de compost want er zit geen zout bij.

Terug naar de pompoensoep. De pompoen in stukken snijden en eventueel harde schil verwijderen. De wortels afschrobben met een kokosborstel en in stukjes snijden. De stukken wortel en pompoen in de bouillon garen met een flinke snuf zout. ( proeven) De blender erdoor of de soep door de pasvite. Verse peterselie fijn geknipt erdoor roeren en een scheutje witte wijn of sherry. Misschien nog wat zout en in de soepkop een toefje crème fraiche. Het mag ook een scheutje room of koffiemelk zijn.........

Tip 3
Hoe kan een mens sterven met salie in zijn tuin is een Arabisch gezegde dat ik leerde van Saloa Ghoulem eens mijn schoonzusje. Het betekend
dat salie een waardevolle kruidsoort is en het heeft een sterk antibiotische werking. ik heb de kruid altijd in mijn tuin ( winterhard) want elk voorjaar komt hij gratis weer op. Eenmaal kopen en je hebt je levenslang deze pracht medicijn altijd voorhanden. Enkele blaadjes in een theepot en kokend water erop. Laat maar trekken op het lichtje... Ik vaar er wel bij na de kaakingreep en de wond wordt langzaam rustiger en geneest erg snel........Een cadeautje van moeder natuur.

Mijn leventje....
De windstille nazomer dag is een weelde en Floortje de poes mijmert wat in haar mandje op de oppottafel. Ze heeft me zorgen gebaard afgelopen week toen ik opeens een bloederige wond aan haar onderbuikje vond. Ik mocht er niet aankomen en de pootjes bleven dichtbij elkaar en geen buikje aaien waar ze zo’n liefhebber van is. Ze kan best heftig zijn en de dierenarts moest eraan te pas komen. We hebben haar met twee personen onder bedwang gehouden en werd het bloederige vachtje gekamd. Het viel allemaal reuze mee omdat wat een snee leek een helend schaafwondje was. Floor had geen verhoging en haar vacht werd onderzocht op vlooien die ze niet had. Ze was verder stralend gezond en we kregen een compliment. Dat ze niet altijd lief is daar kreeg Monique mee te maken die van Floor een beet kreeg omdat zalf smeren op het schrale plekje niet fijn voelde......Nu dartelt ze weer rond en schooit om lekkere hapjes die we haar gaven toen we dachten dat ze zwaar ziek was. Toefjes slagroom of een likje boter waar ze gek op is maar bij zeer hoge uitzondering van mag genieten. Ze zijn niet goed voor poes en trouwens ook niet voor dit mens.......We doen ons best en zijn onderweg naar de volmaaktheid die we nooit bereiken......en soms is "ziekje" spelen heel erg leuk....

 Annemiek.