woensdag 9 augustus 2023

Mijmering 64 Pruimenpannenkoek, pruimen vlaai, hangop, Floortje en een nette meneer…

Beste mensen,

Als we ten volle beseffen hoe ieder van ons worstelt met het leven

zal een ongelofelijk mooi verbondenheidsgevoel ons vervullen...

Ik zie die verbondenheid elke keer weer als men me aanspreekt…

En handel ernaar…

Annemiek

Mijmering 64 2023.

Tip… De peultjes vol zaadjes van de siererwt droogden van groen naar bruin. 

De natuur heeft ze zo ontworpen dat ze met een knal openspringen zodat de zaden in het rond vliegen. 

Zelf zaaiend her en der…

Als je ze wil zaaien wanneer en waar jij dat wil, is het nu tijd de gedroogde peulen af te knippen en in een hoge pot te laten nadrogen.


Tip 2… Nog twee gespietste aardappels gevonden die ik in de ratatouille kan verwerken. Een courgetje aan de plant is net groot genoeg en de rest van de ingrediënten zal ook wel lukken…zeumeren maar in tuin en koelkast…

Het voordeel van biologisch groente telen in eigen tuin is dat je het gewas niet hoeft te schillen. 


Ik gebruik geen insecticide en geen landbouwgif, daarom is alleen afborstelen en kort afspoelen
voldoende… De aardappels, wortels en de paar pastinaakjes die ik al wilde proberen.

Waar ik ook achter kwam? Kruiden van stengels rissen is ook overbodig. 

De blaadjes vallen vanzelf van de stengel tijdens het koken en de stengels pluk ik wel van mijn bord… 

Niets mis mee en zo gemakkelijk nu mijn vingers moeilijker bewegen.

Tip 3… De gedroogde papaverbollen werden afgeknipt en omgekeerd in een lege doos van kattenbak grit gezet waar de zaden zich op de bodem verzamelen.

De zaden van chioggia beginnen ook te bruinen en alleen de grote zaden worden  eruit geplukt om volgend seizoen te zaaien. 

Het stuk stengel met te klein zaad wordt afgeknipt en gaan in de compostbak. Om te voorkomen dat volgend seizoen de halve border vol ondermaatse chioggia plantjes groeit.

Tip 4… De wilde komkommers groeien als een gek en eet ik meestal in de avond als snack of op een boterham gezond… Komkommersalade is me teveel werk.

Tip 5… Van de achterburen kreeg ik een lading pruimen waarvan een pruimenpannenkoek werd gebakken, voor de lunch.

Ingrediënten pruimenpannenkoek:

De nodige pruimen.

Poedersuiker

Voor elk pond bloem een zakje bakpoeder

Ik nam een half zakje op een half pond bloem.

Of neem zelfrijzend bakmeel

Snuf zout een ei en melk plus poedersuiker.

Werkwijze: De pruimen wassen, in vieren snijden en ontpitten.

Bloem met bakpoeder of zr bakmeel in een kom met een snuf zout en een ei. 

Beetjes melk toevoegen en roeren tot een stevig beslag.

Beslag in een koekenpan laten lopen op matige pit en na een paar minuut als er “putjes” komen in het beslag,

de kwarten pruimen erop verdelen. 

Op lage pit verder garen… 

Het omkeren gaat als volgt:

Plat groot bord of schaal op de pan en de pan met bord omkeren. 

De pannenkoek van het bord weer in de pan schuiven en op kleine pit verder garen. 

Eventueel iets zonnebloemolie toevoegen. 

Af en toe opwippen om te kijken of de zaak bruint en niet aanbrand.

Keren en op een schotel schuiven

De pannenkoek met poedersuiker bestrooien…

Ps… die poedersuiker maak ik zelf van gemalen suiker.

Tip 6…Het rvs gasfornuis waarop ik de tweepitter elektrisch kookplaat plaatste krijgt geen spatje mee omdat een dubbelgevouwen theedoek erop ligt als ik kook/bak. 

De licht gekleurde theedoeken gebruik ik voor nadrogen ramen, sanitair, tegels en… op het fornuis.

Roestvrij staal krijgt na het schoonmaken een pracht glans door in te wrijven met een doekje met enkele druppels zonnebloemolie.

Tip 7… Open pruimenvlaai vol pruimen en nostalgie.

Ingrediënten:

De nodige pruimen, wassen overdwars doorsnijden tot op de pit en een draaiende beweging maken. 

Op deze manier kan je de delen gemakkelijk scheiden en zit de pit al los (van Petra geleerd)


Ingrediënten voor snel deegje:

250 gram volle yoghurt

8 eetlepels zonnebloemolie

4 eetlepels melk

Snuf zout

1 ei

1 zakje bakpoeder.

Bovenstaande ingrediënten even omroeren in een grote kom en ongeveer 300 gram bloem toevoegen. 

Met de hand kort kneden en bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen.

Uitrollen tot een dunne plak en een vlaaiplaat bedekken met een stuk bakpapier. 

De plak deeg erop en de randen eventueel afrollen.

De oven voorverwarmen op 180 graden!

Met een vork het deeg inprikken en de pruimen erop leggen. 

Ik sneed de helften van de pruimen nog eens door en legde de kwarten
achter elkaar.

In de oven tot de rand lichtbruin is en net gaar. 

Van de rest deeg werden kaneel breekbroodjes gemaakt. 

Evenveel suiker en kaneel mengen en het nat gemaakte uitgerolde deeglapje mee bestrooien. 

De randen vrijlaten. Het deeg besprenkelen met water en strak oprollen. 

De rol goed aandrukken en in plakken snijden die tegen elkaar op een bakplaat werden gelegd. 

In de oven ermee…

Tip 8… De prachtig grote frambozen en een rest yoghurt nodigden uit om hangop te maken. 

De rest yoghurt in een filterzakje in houder werd op een kopje gezet. 

Terwijl ik op “Het Laand” werkte liep teveel vocht uit de yoghurt. 

Geen probleem en kwam weer wat opgevangen vocht in de hangop, tot de juiste dikte. 

Een beetje suiker kan erbij…of niet. 

Enkele tipjes eigengemaakte confituur bovenop en als kroon de overrijpe frambozen… 

De dikste die ik ooit had… dankjewel Sonja…

Mijn leventje… De tweede lichting frambozen zijn groter dan voorheen. 

Omdat Sonja de planten uitdunde neem ik aan, 

al droeg de vele regen ook een steentje bij. 

Alweer wat geleerd.

Floor eet wat beter omdat haar lipjes lijken te genezen… 

In de avond tijdens haar knuffel uurtjes maak ik mezelf wijs dat haar billetjes al een iel laagje dikker zijn. 

Ze switcht van Gourmet naar Sheba en overgeven is er niet bij zoals bij goedkoper voer. 

Ze draait haar poot niet om voor twee zakjes voer achter elkaar 

en zeurt voor een derde waar ze echt een uur of twee op moet wachten. 

Ik zie al verstopte darmen voor me… 

Mevrouw Floortje van Deursen van Takkebos heeft duidelijk meer weerstand en tellen we onze zegeningen…

Bij aankomst bij PLUS om boodschappen te doen sprak een nette meneer me aan, van niveau woensdagvriend. 

Meneer vroeg hoe de driewieler me beviel en ontstond een gesprek. 

Mijn openhartigheid lokte openhartigheid uit en meneer had dezelfde problemen met opstappen en en…

Na een demonstratie van de truuk hoe het gemakkelijkste op en af te stappen probeerde meneer het ook. Niet hoeven afstappen bij stoplichten enz. 

Het leek hem een groot voordeel, wat ook zo is.

Ik heb de fiets nu zeven jaar en schuif ermee de rolstoel nog een stukje van me af...

Je mag ermee door een winkelcentrum rijden omdat de driewieler wordt geschaard bij scootmobiel. 

In beweging blijven helpt je conditie op pijl houden ook al heb je rugletsel zoals meneer. Hij was al net zo wars van sport voor gehandicapten als ik…


 Ik sport op mijn eigen manier en heb vandaag nog een stukje land omgespit en wat troep geruimd met de platschop. 

Alleen de prijs van de fiets zou een belemmering kunnen zijn al lijkt me dat voor meneer geen probleem. 

De kleding en schoenen die meneer aan had was duur.. eh zaam…We gingen uit elkaar ieder achter onze eigen rollator eh… winkelwagentje… “Gaat u maar voor” zei meneer…

Annemiek.