donderdag 31 augustus 2023

Mijmering 70 Geraniums stekken, boerenkoolstamppot, wasmiddel voor nop en een vettig klusje…

Beste mensen,

Luiaards hebben altijd zin om iets te gaan doen en nooit tijd.

Hij die aanpakt in regelmaat heeft zeeën van tijd....en een goed gevoel.

Annemiek.

Mijmering 70 2023.

Tip…In september kan je teentjes knoflook in de aarde steken. 

Aan de randen van borders op in potjes. 

De puntjes moet je nog net kunnen zien. 

Ze gaan wortelen en krijgen groene stengeltjes met milde knoflooksmaak waar je een winterlang van kan knippen.

Persoonlijk vind ik ze lekkerder dan teentjes knoflook.

Sonja gaf me pracht bollen knoflook van eigen teelt. 

Te mooi om op te eten…de teentjes werden aan de aarde toevertrouwt en mogen gaan groeien… 

Je kan knoflook nemen van de markt en uit de super, 

je hoeft geen teelders knoflook te gaan zoeken en kopen. 

Dan schuif je het weer op de lange baan. 

Gewoon nu als je aan het koken bent met knoflook. 

Terwijl de piepers garen de teentjes in de aarde steken.

Tip 2… De eekhoorn is in mij ontwaakt en Samira en ik hebben 25 kilo zakken wegenzout gekocht. 

Een voor bij me thuis en een voor op “het laand.”

Tegen gladheid en tegen onkruid op de paden.

Gelijk maar drie zakken potgrond van 40 liter gehaald. 

Daar kom ik tot volgend voorjaar mee uit… 

Jawel voor de geraniumstekken en de aardbeiplant baby’s. 

Je hoeft het maar in huis te hebben…

Tip 3… Weet je nog hoe ik de kleine zeepjes ben gaan oplossen in iets water? 

Afgekoeld heb ik er handzame wasblokjes van gemaakt voor in de wasmachine. 

De oude werkkleding en sokken worden ermee gewassen. 

De vaatdoeken en de dweilen. 

Kost geen kneup want de zeepjes heb ik gekregen van een ex verzamelaar die ze om zeep wilde helpen eh…weg wilde gooien.

Tip 4… Siham vond nog meer komkommers in de tuin die ik over het hoofd had gezien. 

Maak ik weer in zoet/zuur van het courget recept.

Ik zal de komkommers van tevoren natuurlijk niet ontvochten in zout zoals bij courget. 

De komkommers gaan met schil in stukjes in potten (deze keer zonder uienringen) en het kokende vocht erover, tot de rand. 

Deksel erop en moet goed komen.

Tip 5De dagklus! De filters van de afzuigkap zijn behoorlijk vet.

Heb ik natuurlijk te lang uitgesteld met schoonmaken. 

De filters zijn van aluminium en gaan door soda (SUNSODA) oxideren.

Met kokend water en afwasmiddel lukt het ook. 

Ze werden in een bak gelegd en met kokend water, afwasmiddel en de
klussen toiletborstel flink geschrobd. 

Dat was de voorwas en het vettig water ging in de put…

Nog eens schoon kokend water met afwasmiddel en liet ik de filters daarin nog wat weken. 

Oftewel de tijd nam mijn werk over. 

Afspoelen en laten drogen… 

Nu de afzuigkap nog met het laatste afwassop.

Tip 6… Op “het laand” staat pracht boerenkool waar helaas de witvlieg al in zit. 

Eigenlijk moet daar de vorst nog overheen, maar hoeft niet. 

We zijn begonnen met de onderste bladeren te oogsten met vliegjes en
al.

Even wapperen en een hele vlucht vliegt al weg. 

Het blad gaat een uurtje in water met wat zout en een scheut azijn. 

De vliegjes laten los en hoef je het blad alleen maar af te spoelen. 

Niks mis mee…

Tip 7…Boerenkoolstamppot op het menu, en het recept voor als je er weer in moet komen.

De nodige aardappels schillen wassen en in kleine stukken snijden. 

Opzetten met een beker water en iets zout.

De boerenkool van de bladnerf rissen.  

Na het eventuele weken in water met een half handje zout tegen de beestjes, 

nog twee keer wassen.

De bladeren werden klein gesneden en als de aardappels bijna beetgaar zijn kan de boerenkool erbij.

Alle koolsoorten rond de 8 minuut meekoken geeft de beste smaak. 

Als de aardappels gaar zijn, is het vocht meestal verdampt, dus opletten.

De stamper erdoor en wat melk, klontje boter en nootmuskaat. 

Een linzenburger werd erbij gebakken met een lik honing mosterd…

Tip 8… Tijd om de geraniums te stekken.

De mooiste zijn wel de roze boerengeraniums, en een paar witte van hetzelfde soort. 

Deze maar het eerst stekken en elke dag wat… 

Potjes vullen met potgrond en aandrukken. 

Een gaatje middenin…(doe ik met de steel van een houten lepel).

 Stekken van onderste blad ontdoen, diep in de aarde steken en rondom de aarde aandrukken. 

Deze keer zet ik ze meteen beschut onder het afdak, 

waar de felle zon  wordt gezeefd door de bladeren van de blauwe regen en de wind en regen niet kan schaden. 

In dit dromerig sfeertje van tijdloze zomers moeten ze wel gaan wortelen...

Ze krijgen water en dan dagen niets, om rot tegen te gaan.

De Franse geraniums die ik vorig jaar stekte hou ik een jaar over. 

Als de nachten kouder worden gaan ze naar binnen maar daar schrijf ik later over.

Mijn leventje…… Hartstikke blij ben ik met die potgrond in voorraad. 

De aardbei/plant/kids met voldoende wortels werden in potjes gezet. 

Ze blijven daar verder groeien tot hun vaste plek duidelijk wordt.

Onderin de potjes op de gaatjes komt een half hergebruikt filterzakje en elk plantje krijgt een eigen onder/bakje waar het teveel aan hemelwater in kan lopen. 

Ze staan een beetje beschut in de border tegen het afdak.

Floortje kreeg weer een injectie tegen haar allergie.

Het werkt en kan ze beter eten zonder opgezwollen lipjes. 

Haar billetjes zijn niet meer zo mager en ze heeft meer energie. 

Daar kan ik niet genoeg naar kijken en zuchten van geluk.

De beenwarmers en de “borstrok” liggen bij de hand in het antieke kastje. 

De warme sloffen staan klaar en ben ik een snelle voetopwarmer aan het maken van een ouwe jas. 

Daar kan een kruik in en het zal wel weer een knullig mirakel van huisvlijt worden waar ik trots op zal zijn…

Annemiek