zondag 3 september 2023

Mijmering 71 Pompoen marmelade, de onkruidslee, de Vitzkids, duurzaamheid en bouw een lemen huis voor je lief…

Beste mensen,

De beste manier om de natuur te beschermen is door haar met rust te laten!

Annemiek

Mijmering 71 2023.

Tip… Een plekje op een pompoen betekend ingrijpen en wegsnijden. 

De rest direct verwerken en zat ik opeens middenin de klus pompoenmarmelade maken.

Mijn  grootste snijplank werd ingezet (een glazen tafelblad) om te snijden hakken en schillen.


Met het laatste afwassop is mijn snijplank zo weer schoon na gebruik.

Wat ik overhield was drie kilo schoongemaakte pompoen toen de schillen eraf waren en de pitten eruit. 

De grootste dikste pompoenpitten eh zaden 

werden op een stuk papier te drogen gelegd boven op de hoge kamerkast. 

Het zijn mijn zaden voor seizoen 2024

Ingrediënten pompoen/sinaasappel marmelade:

3 kilo schoongemaakte pompoenstukken

Anderhalve liter sinaasappelsap vers geperst of uit een pak, met of zonder vruchtvlees.

5 pondpakken geleisuiker 2:1

Werkwijze: De stukken pompoen in een ruime pan met het sinaasappelsap aan de kook brengen en op lagere pit laten garen. 

Twee soorten pompoen werden gemengd en ze verschillen allemaal van smaak. 

De lichtere kleur nijgt naar zoet en de meer gele had iets van wortel. 

In ieder geval zat er veel meer smaak aan dan de gekochte pompoen van vorig jaar…

De pompoenen werden in ieder geval met liefde verzorgt en ik meen dat te proeven… 

Nog steeds groeien wat kleine exemplaren aan de
planten.

Mijn pompoen marmelade is zeer geliefd en lang houdbaar. 

Te gebruiken als vulling van taartjes (linzer torte) voor op beschuitjes en crackers en op ijs of cake.

De tweede serie marmelade maak ik met vers sinaasappelsap van perssinaasappels die ik koop op de markt. 

Cadeautjes voor heel speciale mensen.

De stukken pompoen zijn gaar! De blender ging erdoor. 

Vijf pondspakken 2:1 geleisuiker erbij en weer aan de kook brengen. 

Drie minuten op vol kookpunt (borrelend) laten doorkoken en blijf er maar bij.

De marmelade kokend heet in schone potten gieten. 

Direct deksel erop en op de kop zetten tot ze afgekoeld zijn.

Natuurlijk heb ik de smaak en dikte direct geprobeerd en het is perfect!

Doordat iets meer geleisuiker werd genomen, 5 pond op 4.5 kilo fruit werd de marmelade iets dikker wat beter werkbaar is.

Tip 2… Opeens was het genoeg met de wildernis en werd een stuk border leeggehaald. 

Dikke wortels van de lampionnetjesplant werden uitgegraven 

en de sleutelblommen oftewel primula vulgaris met twee harten werden gescheurd. 

Ze kwamen in een mooi gemaakt bedje ietsje verderop. 

In het voorjaar kan ik ze dan in bakken en potten zetten en gaan ze daarna weer terug in de tuin.

Een tricolor slaplant uit de super werd eveneens gescheurd en de “drie-
in-een” apart in de border gezet. 

Ze groeien daar verder en leveren me blaadjes sla voor feest boterhammen.

De verdroogde bloempjes van de mosterdzaadbloem werden na gedroogd in een kommetje 

en de zaadjes gebruikt om de komkommers mee in te maken. 

Een deel zaad gaat weer in de aarde in maart waar nog een groter stuk voortuin bijen/vlindertuin zal worden.

Tip 3... Op "het laand" vond ik de onkruidslee uit. 

Een opgevouwen rest gaas dat met een hark of drietand over het tuinpad wordt getrokken.

Bij elk groentebed komt een lading erbij tot aan het einde van het pad. 

Daar mag het onkruid indrogen en wordt later met de riek in de compostbak gekeild. 

De bonen werden geplukt van de laatste ronde en dat zonder kas.

Komende week nog een keertje en tel ik wederom mijn zegeningen. 

Vandaag weer een menu van eigen oogst.

Gebakken aardappeltjes met rozemarijn en boontjes met gefruite ui.

Alleen de champions heb ik gekocht.

Natuurlijk teveel boontjes...

die de dag erop met wat yoghurt dressing als salade werd geserveerd 

bij reifkoekjes van de courget.

Gesnipperd uitje snuf zout een ei en wat bloem.

Mijn leventje…Hoeve Corisberg en festival van de duurzaamheid.


Zondag in het zuiden. 

Wat een fantastische sfeer rondom de hoeve. 

Het bouwen met stro en leem… 

Je zag het zo gebeuren in vroeger tijd. 

Je werd verliefd en bouwde voor je lief een huisje, 

met man en macht, want zoiets kan je niet alleen.

De kruidentuin waar kaastaart en verschillende soorten siroop geproefd kon worden 

die ik kon vergelijken met mijn vlierbloesemsiroop. 

Op het erf zong een zangeres  nummers van Amy Winehouse o.a. Valerie. 

Alleen miste de zangeres de rauwheid in haar stem van een verzopen leven.

We zijn daar een hele tijd blijven hangen Samira en ik. 

Jammetjes proeven en van eigengebakken pudding kruimelvlaai genieten in de zon. 

Het kon zo een halve eeuw terug in de tijd zijn geweest  

en inmiddels speelden de VITZKIDS jazz die je meenam. 

Er zaten een paar veelbelovende sterren bij die kids. 

Gaandeweg hun optreden kwamen ze meer los en gaven solo’s weg

waarin ze meer van zichzelf lieten horen en zien dan ze misschien beseften… 

Wat een pracht op dat eeuwenoude boerenerf.

Veel bekenden in de wereld van duurzaamheid promoten

en werden weer afspraken gemaakt en vooral ideetjes opgedaan. 

De groene schuursponsjes die ik heb vervangen door lapjes oude badhanddoek moeten stukjes gehaakt touw zijn. (zie foto) 

en de groentezakjes kunnen leuker

dan mijn zakjes van vitrage. 

Ik heb nog jute in de schuur en stukken tot op de draad versleten boeren theedoeken waar nog hele stukjes aanzitten… 

Ik geloof dat we de mensen van de SNS bank nog iets konden leren 

en de watervlooien in het aquarium met slootwater waren overleden toen we naar huis gingen… 

Ken je het gedichtje nog van Guido Gezelle? 

Het kwam weer even bij me boven. 

O krinklende winklende waterding, met 't zwarte kabotseken aan, wat


zien ik toch geren uw kopke flink, al schrijven op 't waterke gaan!

Annemiek.