zondag 10 september 2023

Mijmering 73 Salata nicoise, de koperen ploert, een hedera kransje, het touw schuurlapje eh vlechtje en op goed geluk kussenovertrekken maken.

Beste mensen,

Het gezicht is de ziel van het lichaam

Ik lees graag in het open boek van een gezicht

dat me vertelt wat de ander niet zeggen wil of kan…

Annemiek

Mijmering 73 2023.

Tip… De groene snijbiet heb ik 10 cm boven de aarde afgeknipt, 

nou ja… er zat van alles tussen van kaardenbolblad tot doorgeschoten snijbiet. 

De jonge blaadjes werden eruit gevist en de rest ging in de compostbak.

Ingrediënten pasta met snijbiet.

Halve vergiet snijbietblad en eventueel stengeltjes.

Per persoon een bekertje pasta

Halve eetlepel boter of margarine

Even veel bloem.

Eventueel een gesnipperd klein uitje en knoflook als je wil.

Pasta volgens gebruiksaanwijzing koken en als je ui wil, gesnipperd in iets olie aanfruiten, plus de knoflook. 

De klein geknipte stengels toevoegen en iets later het grof geknipt blad. Op lage pit laten slinken.

Pasta op diep bord, de snijbiet erop verdelen en een beetje room of wat bechamelsaus maken van boter smelten de bloem erbij, even garen en scheut melk toevoegen. 

Roeren met de garde en melk toevoegen tot de juiste dikte…            

Tip 2… Natuurlijk moest ik het touw schuursponsje van het festival van duurzaamheid proberen na te maken. 

Dikke breinaalden had ik niet en de dikste haaknaald was te klein.

Dan maar drie touwen vlechten en die aan elkaar naaien. 

Het is maar om te proberen nietwaar. 

Het werd een matje en het werkt prima als schuursponsje.

Alleen wat groot voor in bekers, maar prima voor de pannen. Uiteindelijk  werd het een vlecht van zes touwtjes, dubbel geknoopt en gemakkelijker in gebruik.

Blijft nog het euvel van bacterie haard waarvoor ik de schuursponsjes met het groene lapje op 60 graden waste. Hoe zit dat met touw? 

Ik ben er nog niet uit en gebruik de kleine lapjes badstof om mee af te wassen en het touw voor grover geschut bij aangezet vuil. 

Omdat ik geen bacterie haard op mijn aanrecht wil… hangen de touw probeersels buiten.

Tip 3… De van de uitlopers afgeknipte jonkies van de aardbeiplanten kregen in de schaal water vanzelf wortels.

Inmiddels zijn 20 stuks van die jonkies in kleine potjes met potgrond gezet. 

Op een rijtje staan ze in de border om verder te wortelen. 

Ik teel ze voor vriendinnen. 

Weer ruimte in de schaal water werden nog wat jonkies van de aardbeiplanten geknipt.

De geraniumstekken onder het afdak kregen wat water en natuurlijk worden enkele blaadjes bruin en verdort. 

Afblijven!! Ze vallen vanzelf af en als er nieuwe blaadjes aan de stekken komen zijn ze aan. 

Bloemknoppen steeds afknippen en water geven indien nodig. Niet te droog en niet te nat...

Tip 4… Het lijkt wel of die komkommers blijven groeien en ik heb het nu wel gehad. 

Ik zie ze niet hangen in het felle licht, maar voel de zwaarte aan een
bos bladeren. 

Ze zijn allemaal uitgetrokken langs de border.

De haken en het touw waarlangs ze groeiden werd weer opgeborgen. 

De komkommers bewaard in de groentelade van de koelkast en eet ik ze bij de lunch en als snack.

Wat is de tip? Het vocht van potjes zoet/zuur moet je altijd bewaren. 

De grove komkommers die ik heb werden geschild, in de lengte doorgesneden, 

en met een lepel het zaad eruit getrokken. 

In heel dunne schijfjes gesneden werden ze gemengd 

met het bewaarde zoet/zuur van de courgetten. 

Je kan altijd nog iets toevoegen…

Tip 5… Ik kan slecht tegen hoge temperaturen en om in beweging te blijven worden vroeg in de ochtend kleine klusjes gedaan.

De hedera die Ahmed met zijn zoon in het voorjaar snoeide heeft alweer uitschieters.

Twee vliegen in een klap werd de hedera bij geknipt en een krans gemaakt.

De lange grove stengels het eerst afgeknipt 

en rond een stuk spandraad gewikkeld met een wikkelklos.

Gewoon grof… het is maar dat een basis op de draad zit. 

De kleinere takjes met fijn blad werden apart gelegd. 

Achter de schuur bloeit de hedera en de toppen werden  verzameld. 

Wat uitgebloeide bloemen van de sering hortensia erbij die van buur Janssen is overgewipt. 

Dat werd de tweede laag…

Zoals je ziet best een leuk kransje dat te mooi is om in de blakende zon
te hangen. 

De krans mag een tijdje aan de muur in de woonkamer 

al moet ik hem nog wat bijknippen… 

Tip 6… Doen met wat er is aardappelsalade

Ik ga echt niet door de hitte op de fiets en werd gekeken waarvan een
menu te maken is en wat ik heb.

Drie eieren gekookt.

Aardappels geschild en beetgaar gekookt.

Enkele stengels bleekselderij schoongemaakt en heel fijn gesneden.

De yoghurtdressing is op, al kan je die gemakkelijk zelf maken, als volgt:

Halve soepkom volle yoghurt- enkele eetlepels goeie mayonaise- eetlepel honing mosterd en omroeren. 

Even proeven en te zuur naar mijn zin. 

Scheut vlierbloesemsiroop erbij en als je die niet hebt kan honing of schepje suiker erbij. 

Verrukkelijk!

De dressing werd omgeschept met de gesneden ei, aardappels en de bleekselderij stukjes. 

Eerst maar eens de smaakjes laten doortrekken en kan straks nog iets erbij 

wat volgens mij ontbreekt. 

Genoeg voor twee dagen want morgen komt nog zo’n hitte dag.

Tip 7… Op gehokt door de hitte werden de groentezakjes genaaid van de voile blouse. 

Ze wegen niks en een touwtje erdoor geregen vervangen ze vele plastic zakjes.

Een buit gemaakt kleed werd twee kussenovertrekken voor in de sta-op-stoel en mijn bureaustoel. 

Als je een kussensloop goed bekijkt kan je het zo maken.

Mijn leventje… Heel vroeg in de koelte werden de boontjes geplukt op het “Laand.”

De hitte nodigt uit om de grote kussenovertrekken te wassen.

Ze zijn snel droog 

en alle lichte kleur lappen werden erbij gedaan. 

In weekend dalurenstroom sla je je slag nietwaar. 

Het vliegengordijn (glasgordijn) bij de keukendeur werd gewassen… 

De gordijnen bij het trappenhuis kan ik afhaken 

en weer ophangen vanuit de traplift. 


In de zon waren ze zo droog… 

Je moet het ijzer smeden als het heet is…

Van Fatima hoorde ik dat ze samen met de kids zes tapijten 

buiten heeft schoongemaakt met SUNSODA. 

Dat kan prima op dat kunstgras. 

Natmaken SUNSODA erop en inweken maar. 

De mannen hebben de tapijten over de glijbaan gehangen 

en sommige over een rij tuinstoelen. 

Met de slang het sop met vuil eruit spoelen 

en de koperen ploert droogt snel. 

In de winter hebben ze de tapijten hard nodig…

Annemiek