donderdag 7 september 2023

Mijmering 72 Maatwerk in persoonlijk energieverbruik verbruik, Kruimel fruit vlaaitje, de schuur ontspullen en goedkoper inkopen over de grens.

Beste mensen,

Je kunt jezelf verbeteren

zonder op een betere wereld te wachten

Die betere wereld komt dan vanzelf...

Annemiek

Mijmering 72 2023.

Tip… Vlakbij Duitsland wonen heeft zijn voordeel. 

Boodschappen zijn daar een stuk goedkoper, maar niet alles en je moet de prijzen kennen. 

De benzine ernaar toe moet ook berekend al is het van mij uit met de fiets, ook goed te doen.


We halen zoveel mogelijk tegelijk in een rit… Geleisuiker 2:1 kost bij KAUFLAND 99 cent per pond en werden 28 pakken ingeslagen voor
een jaar. 

De geschaafde amandelen voor op de speculaas kost 99 cent per zakje en de sahnesteif 39 cent. 

Ik koop alleen wat ik gebruik en kan weer heel lang voorruit.

Tip 2... De oude aardbeiplanten moeten uit de grote wasteil en de
aarde werd met de riek goed doorgespit. 

Vele wortels van de haagwinde (woeker wurgplant) werden omhoog gehaald en gingen in de GFT container om afgevoerd te worden. 

Deze keer werd de aarde in de teil niet vernieuwd maar van een toplaag potgrond voorzien. 

Jonge scheuten aardbeiplanten kwamen erin. 

Het begin is er…

Tip 3… Even langs de border brengt ingrediënten voor ratatouille.

Een courget

Wat kleine chioggia knolletjes

Twee uien onder het afdak

Knoflook idem

Wat tomaten zijn rijp

Aardappels uit de schuur

Paprika’s in de koelkast

Kruiden genoeg in de border

Mis ik wat wortels die op het “Laand” staan en fiets even erheen. 

Een bosje wortels werd uitgestoken met de riek en het aardbeien veldje bekeken.

Verschillende jonkies aan moeders navelstreng waren zelf gaan wortelen, 

door de striemende regen in de aarde gedrukt. 

Mooi om mijn wasteil thuis mee te vullen en werden ze
afgeknipt, 

uitgestoken en meegenomen. Wel een beetje naïef om dit tijdens een hittegolfje te doen. Ze hebben het zwaar…

Het onkruid uitgespreid over de tegels, was door de blakende zon gedroogd. 

Het weegt niets meer en keil ik het met gemak in de compostbak…

Mijn therapie voor vandaag is weer gedaan…

… en de ratatouille? 

Dat weet je inmiddels wel. 

Eerst de gesnipperde ui in de stoofpan in iets olie fruiten. 

Dan de knoflook en alle schoongemaakte groente. 

De harde soort kleiner gesneden dan de zachte soort. 

De kruiden erbij en lekker laten sudderen…

Tip 4… Het maandrapport van Essent van verbruik augustus is binnen. 

Afgelopen maand heb ik 73 KWh stroom en 2 kuub gas verbruikt. De zonnepanelen haalden 134 kWh stroom binnen. 

Daar trek ik het verbruik vanaf en schrijf op een lijstje op mijn PC hoeveel kWh ik komende maanden over heb. 

Daar verwarm ik mijn huis mee in de winter…

Op het moment haal ik veel stroom binnen met die blakende zon.

Tip 5… Een snel kort deegje werd een kruimel fruit vlaai en een stukje bodem op kleine oven formaat voor de pizza van de dag erop.

Nog een restje deeg over werd een open fruitvlaaitje voor bij de koffie.

De kruimelvlaai ging na het afkoelen in punten gesneden in doosjes in
de vriezer. 

Waarom die kruimelvlaai? 

Altijd iets onder de kurk eh in de vriezer als bezoek komt is aan te raden, nietwaar.

Verder wilde ik je laten zien hoe het werkt als je van minder fruit meer maakt met als ondersteuning de pompoenmarmelade.

Ingrediënten voor de fruitvulling:

1 blik abrikozen of perziken

1 eetlepel aardappelzetmeel

Half potje of meer pompoenmarmelade.

Werkwijze: Gooi de perziken door een zeef boven een pannetje. 

Knip de perziken in kleine stukjes en zet apart. 

Giet wat sap in een bekertje en breng het resterende sap aan de kook.

 Meng het beetje sap in het bekertje met de eetlepel aardappelzetmeel 

en giet bij het kokende sap en roer met de garde. 

Even op lage pit aan de kook houden tot het sap bind. 

Afkoelen en mengen met de stukjes perzik of
abrikoos. 

Zoveel pompoenmarmelade toevoegen als voor jou lekker is.

Ingrediënten voor het snelle deegje als je het niet meer weet:

250 gram volle yoghurt

8 eetlepels zonnebloemolie

4 eetlepels melk

1 ei en snuf zout

1 zakje bakpoeder.

Bloem

Werkwijze: Alle ingrediënten in een kom kort mengen met een garde.

Ongeveer 300 gram bloem toevoegen en kort met de hand kneden.

Bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen en het deeg dun uitrollen.

Het deeg op bakpapier op een vlaaiplaat leggen en inprikken met een vork en vulling op de vlaai.

Hoe maak je snel kruimels voor op een vlaai? 

Ongeveer 125 gram boter of margarine (ik verwerkte restjes van elk) in een kom.  

Twee handjes suiker, snuf zout en zelfrijzend bakmeel. 

Mengen met je handen en kruimels ervan zien te krijgen. 

Eventueel het deeg snijden met twee messen of in kruimels knippen als het niet lukt.

Een verzameling nieuwe kleine ideetjes leidde tot beter maatwerk van mijn persoonlijk energie verbruik...

De tijd werd meer ingezet om klussen te klaren en spul geruimd dat ik niet meer wil onderhouden. 

Dat spaart energie die ik beter voor leuke zaken kan gebruiken want op is op… 

Doe er je voordeel mee.

Ik gebruik bijvoorbeeld al bijna een jaar geen douchegordijn meer. 

Het ligt gewassen in de kast. 

De ringen werden uiteindelijk van de stang gehaald en werden mee gewassen met de fijne 40 graden was in de wasmachine.

Dat doe ik meer met kleine voorwerpen waar mijn onwillige vingers moeite mee hebben. 

Gewoon met de was mee in de wasmachine. 

De ringen droogden na in de zon en gingen in een zakje, weggooien kan altijd nog. 

De douchegordijn stang wordt op een andere manier vol ingezet en gebruik ik om kleding op kleerhangers te laten drogen. 

Of na het douchen een gekreukt kledingstuk in de vochtigheid uit te hangen.

Tegenwoordig hang ik de douchemat en de badhanddoek over de stang 

en gaat het raam open en het raam ertegenover om te drogen en te luchten.

Het eerste koude water uit de douchekop wordt steeds opgevangen in een emmer en kan gebruikt om te dweilen 

of iets in de week te zetten in een sopje. 

Bijvoorbeeld de plastic inzetbakjes van de toiletartikelen lade en doet de tijd mijn werk.

Ik leerde geen meter tevergeefs te lopen omdat het teveel van mijn energie verbruikt.

Overal zijn “parkeerplekjes” van spul wat naar boven, 

beneden of naar de schuur moet en ga ik nooit met lege handen. 

De energie die daardoor wordt bespaart gebruik ik liever op de fiets de natuur langs en op het “Laand.”

Ik leerde samen met Siham (de hulp) elke dinsdag kort werkbespreking te houden en geef aan welke klus ik die dag graag wil aanpakken. 

We doen alles gezamenlijk want Siham vult me aan waardoor ik heel lang zelfstandig kan leven en zo is de hulp ook bedoeld. 

Mijn reikhoogte is bijvoorbeeld hoger dan die van Siham en diep bukken en lopen kan zij weer veel


beter… Deze week ging de schuur op de schop…

Zie je het voor je? 32 graden maar het moest want ik brak mijn nek over de troep…Nadat het oud ijzer was afgevoerd was er niet meer opnieuw gesorteerd. 

Ik bewaar nog steeds teveel en ben weer aan het ontspullen geslagen. Ik hoefde maar tegen Siham te zeggen: restafval, GFT, plastic, en ze bracht de zooi op de plek waar het moest komen en bleef ik middenin


de branding eh de schuur staan trekken en sleuren aan zooi.

Siham keek mee en denkt mee en neemt het denken over, als ik door de bomen het bos niet meer zie. We inspireren en motiveren elkaar en zal ze bij haar thuis ook wel de schuur gaan opruimen.

De tuinstoelkussens zijn een zomerlang niet gebruikt en heeft Siham weer naar boven gebracht. 

Stof en vochtvrij in de logeerkamer. Ik nam nooit de moeite om ze uit de schuur te halen.

Een plastic krat werd oud papier bak en staat nu achter het gordijn in de gang. Ik kan hem (als het moet)


zo met een harkje over de tegelvloer de voordeur uit trekken, het stoepje af… fluitje van een cent.

Mijn leventje… Deze week is de week tegen voedselverspilling en de maand om tweedehands kleding onder je aandacht te brengen. Voor mij is beiden dagelijkse kost en gaat geen voedsel verloren bij huize van Deursen.

Kleding draag ik tot het uit elkaar valt met altijd een setje voor netjes. Wat niet meer past en nog goed is wordt zorgvuldig doorgegeven. Door het slangetje dat uit mijn buik komt kan ik niet meer alle broeken aan.

Ik ben emotioneler geworden en trek me alles teveel aan. Dat beseffend ben ik uit zelfbehoud struisvogel politiek gaan toepassen. Wetende dat ik me gelukkiger voel rondstruinend bij de RD4 winkel (hergebruik) en heel ongelukkig bij het milieupark. (waar goed spul weggesmeten wordt en de mensen het maar niet leren) Daar blijf ik dus weg…

Ik kijk niet meer in winkelwagentjes naar de onnodige troep (kant en klaar spul) die mensen kopen en geniet van degenen die duidelijk nadenken over een aankoop en voor hergebruik en duurzaamheid gaan.

Onze werkgroep Grip op geld en leven gaat weer van start nu de vakantietijd  voorbij is. Samira en ik starten binnenkort weer de presentaties en cursussen in Heerlens wijken. De mensen hebben weer zin om iets bij te leren en we zijn voorbereid.

Tijdens de vakantie periode ben ik met groep 51 (51e cursus die ik geef) gewoon doorgegaan in Molenbergs Broederhuis. We kunnen elkaar en de groep niet missen blijkt wel… Het eerste deel allang voorbij  (grip op geld) zijn we aan de slag met grip op leven. Door onze zienswijze en ervaring met elkaar te delen worden we weer wijzer en kunnen onverwerkte zaken een plekje geven.

We zijn voor elkaar een baken in deze woelige wereld en het voelt ontzettend rijk deel te mogen zijn van deze groep mensen die groeien tot hun laatste levensuur denk ik wel… 

Zelfdoen… maar niet alleen, heb ik nog nooit zo zuiver gevoeld als tijdens het samenzijn met deze mensen…waarin de leidster ondergegaan is in de groep.

Annemiek