zondag 6 augustus 2023

Mijmering 63 Bietjes stamppot van gespietste aardappel, de regen bracht nieuwe receptjes, een opa met een halfvol glas en Floortjes second opinie…

 Beste mensen,

 Elke dag heeft zijn eigen schoonheid

 Annemiek

Mijmering 63 2023

Tip… De regendagen ontmoedigden boodschappen doen en telde ik mijn zegeningen met zoveel groente in mijn tuin. 

Doen met wat er is bracht nieuwe recepten van groentepannetjes met steeds middenin een ei en bonen waarbij bruinbrood werd gegeten. 

Dan neemt je lijf de plantaardige eiwitten beter op….

Enkele combinaties als volgt:

Worteltjes, een halve paprika een pepertje een deel van een gele
en groene courget met als start een gesnipperde ui en knoflook teentjes. 

Daarbij een berg tuinbonen uit de vriezer, van eigen oogst maar ook te koop in zakken in de supermarkt vriezers.

De dag erop een variatie groentepannetje recept met  drie tomaten uit de tuin, 

plus een pepertje en puntpaprika uit de tuin, 

de beide eindjes courget van gisteren en de basis een gesnipperde ui met knoflook.


Daarbij wortel en sperzieboontjes beiden voorgegaard in iets water in
een pannetje. 

Dat kwam later erbij… 

Wederom een ei laten stollen in het midden als de groente bijna beetgaar zijn…

Tip 2… De lampionnetjes (Physalis) kleuren al in de border en je kan er veel mee… 

Afknippen en in een mandje binnenshuis  rustig verder laten drogen tot Halloween. 

Tegen die tijd kan je ze aanrijgen en eventueel letlampjes erin stoppen, 

die een geheimzinnig licht brengen rond geknutselde spoken en heksen.

Niet zo mijn ding en ik knip de stengels aan de grond af zodra de lampionnetjes kleuren.

De blaadjes eraf knippen en de stengels
gezelligheid in een glazen vaas of kan zetten. 

De nog groene lampionnetjes kleuren vanzelf oranje… 

Geen water in de kan en brengen ze al drogende heel lang kleur in huis.

De kruiden jungle staat in bloei met heel lange stengels door de regen, en heb ik de kan van het lampetstel ermee gevuld… 

Ondanks dat de bloemen klein zijn is het groen blad zeker ook decoratief 

en brengt kruidige geur in huis als je erlangs strijkt…

Tip 3… Het verhaal gaat rond dat de aardappels rotten in de grond. 

Niet bij mij want ik oogst ze met zorg met de riek. 

Al weken eet ik ervan en oogstte wat nodig was. 

Het laatste stukje werd gerooid en de onkruid jungle
verborg de gedroogde aardappelplanten. 

Dan  weet je niet meer waar wat staat en steek je wel eens mis met als resultaat een aardappel aan de riek.

Die moeten direct verwerkt en toen ik ook nog een ui spietste en de bietjes bekeek kwam het recept bietjes stamppot bovendrijven…

Bietjes dun ik nooit en trek bij het oogsten de dikste uit de rij 

waardoor de anderen meer plaats krijgen. 

Dat doe ik met wortels en pastinaken precies zo die je niet zomaar uittrekt.

Daar heb ik een truukje voor…  

De riek vlakbij de wortels diep in de grond steken en heen en weer bewegen. 

Dan komt wat ruimte rond de wortels en kan je de wortel zo uit de rij trekken. 

De andere groeien gewoon verder...

Ingrediënten bietjes stamppot:

Evenveel bietjes dan aardappels

Een dikke rode ui

Een appel

Zonnebloemolie en zout.

Werkwijze: Ik teel Italiaanse bietjes die iets zoeter zijn dan rode biet. 

Verder is de smaak hetzelfde en het recept is eigenlijk met rode biet.

Alle ingrediënten zijn op dit moment van Hollandse bodem te koop op de markt of in de super.

De aardappels en bietjes schillen en in stukjes snijden. 

De bietjes in kleinere stukjes want die garen het langst. 

Met iets zout in weinig water opzetten, aan de kook brengen en op lage pit garen.

De ui snipperen en in iets zonnebloemolie al aanfruiten op lage pit. 

Als de aardappels/bietjes bijna beetgaar zijn de appel vierendelen (met schil) 

klokhuis verwijderen en in stukjes snijden. 

De appel bij de ui even op hoge pit omroeren en blancheren. 

De appelstukjes moeten heel blijven.

De aardappel/biet afgieten en het kookvocht opvangen. 

De stamper erdoor en een klontje boter… 

De appel/ui erdoor scheppen en eventueel nog wat kookvocht om een smeuïg geheel te krijgen… 

Een verrukkelijk gerecht en met rode biet iets roder van kleur dan mijn stamppotje…

Mijn leventje… Mijn Floor en ik hebben een week van veel ziekenhuis en dokter bezoekjes achter ons… 

We waren niet meer tevreden over de dierenarts en besloten een second
opinie uit te proberen. 

Floor heeft al dertien jaar te kampen met allergie waardoor ze opgezwollen lipjes krijgt. 

De medicijnen hielpen steeds minder en werd tijdens een consult een injectie gegeven met direct een afspraak voor injectie twee de week erop.

Als die niet hielp nog een derde injectie...

De dosering eerste injectie verhogen mocht niet i.v.m. Floortjes gewicht.

Bij opvragen dossier bleek dat de tussendoor injecties nooit werden vermeld en wel steeds direct werden afgerekend. 

Ik voelde al zoiets… 

De nieuwe dierenarts nam het dossier samen met me door en nou ja… het is beter niet inhoudelijk daarop in te gaan.

Floortje kreeg een ander medicijn en een iets hogere dosering dat langer werkt. 

Over twee weken hopen we  dat haar lipjes ver genezen zijn. 

De behandeling voor de toekomst werd besproken, zou preventief zijn en gaan we met vloeistof proberen in haar eerste bakje voer om zes uur in de ochtend, want een pil krijg je bij haar niet erin. 

Dat begreep de dierenarts toen ze haar nageltjes probeerde te knippen

 terwijl ik Floor in een kattenhoutgreep nam. 

Haar dalende gewicht een pond op vier kilo poes vond de dierenarts nog net niet alarmerend maar ik wel. 

Ik blijf lekkere hapjes bedenken en blijf nu steeds naast haar staan terwijl ze eet want ze is heel snel afgeleid. 

Als haar billetjes maar eens niet meer zo mager zijn…

De botjes steken erdoor.

Naar dierenarts en ziekenhuis werden we door Samira en Petra gebracht met een keer de REGIOTAXI waarbij ik een uur en een kwartier onderweg was van landgraaf naar Geleen/Sittard. 

Een rit die Samira in 20 minuut doet maar de taxi is groepsvervoer en helemaal niets mis mee als je sjoemelt met de aankomsttijd.

Ik vermeld de aankomsttijd altijd een kwartier eerder bij regiotaxi zodat ik geen stress ervaar als ze tegen de klok rijden en kantje boord het halen…

Je merkt dat de chauffeurs met tijddruk werken en de chauffeur die ik meemaakte afgelopen week al een hartaanval had opgelopen. 

Daarom hield hij zich nu rustiger vertelde hij, wat hem niet echt lukte... de arme man.


Ik werd als eerste opgehaald in Landgraaf en als laatste afgeleverd met als tussenstop Schaesberg Molenberg Puth Schinnen Hoensbroek  Lindenheuvel Geleen centrum en Ziekenhuis Geleen/Sittard.

Als eerste een kien mevrouw ophalen die jarig was en taart uitdeelde aan de kienkonten (sorry). 

Als afleiding voor de chauffeur heb ik nog een regel van “lang zal ze leven” gezongen. Maar niet meer want van mijn zang zijn al mensen gevlucht… De chauffeur beloofde de volgende keer de bus te versieren…

Verder naar Molenberg waar een oudere heer met een grote plant werd opgehaald. Meneer vertelde van oorsprong Italiaan te zijn en als gastarbeider meer dan 60 jaar geleden naar Nederland te zijn gekomen om in de mijn te werken.

Ze werden opgevangen in de barakken in Hoensbroek waar hij goed werd verwend in opdracht van de staatsmijnen. Pakken brood gesmeerd om mee te nemen op chiech naar de mijn en warm eten klaar als ze terug kwamen. Een goed bed in de slaapkamers die ook nog gepoetst werden en de was werd gedaan…

Ik merkte plagend op dat hij geen vrouw nodig had. Meneer was toch op vrijersvoeten gegaan en getrouwd. Vier zonen en twee dochters die allemaal alweer getrouwd waren en heel druk met hun eigen leven. Vooral de zoon die advocaat was geworden  en samen met zijn vrouw een maatschap had. Als de nood aan de man kwam waren ze binnen een kwartier bij vader… vertelde meneer.

Zes kleinkinderen had meneer en hij was onderweg naar een kleindochter waar hij elke week een keer ging eten. Ze maakte opa’s lievelingskostje pasta en gaf een bakje mee voor de dag erna… Hij kwam zo de week wel rond met alle bezoekjes en familie die bij hem aankwamen. Alles was geregeld en dat straalde meneer ook uit met zijn gepoetste schoenen en nette kleding. Onderweg kwam een meneer erbij en werd een dorp verder afgezet…

Het gesprek kabbelde verder en meneer opa merkte op dat de mensen teveel klaagden. Dat alles duurder werd was niet erg, omdat we in luxe leefden met een dak boven ons hoofd kleding en voedsel. Nederland was een verzorgingsstaat volgens meneer en het enigste land waar regiotaxie reed. Toen een mevrouw werd afgezet bij een dagopvang in Hoensbroek vroeg meneer of ze in de avond naar huis mocht…

Wat een mogelijkheden om thuis te blijven wonen.

Hij zou het op google eens opzoeken… daar vond je alles volgens hem. Zoveel zorg in Nederland… De tijd vloog en toen de chauffeur meldde dat over 5 minuut de bestemming voor opa was bereikt belde hij zijn kleindochter. Dat was zo de afspraak en kon ze alvast naar beneden komen. Ze omhelsden elkaar innig en kleindochter nam opa in de arm. De chauffeur droeg ijlings de zware potplant uit de bus die bijna vergeten werd. Opa was niet zo goed in planten verzorgen denk ik, en had het ding ter observatie en heling voor kleindochter meegebracht.

Volgens mij kon die beter niet driehoog de trap op gesleept. Het ding was op sterven na dood maar dat zien opa’s met halfvolle glazen niet… Die zien altijd weer nieuw leven en daarom blijven ze heel lang jong…

Annemiek