donderdag 27 juli 2023

Mijmering 61 Marktonderzoek, mensje kijken, gevulde courget “anders” en vier in de pan…

 Beste mensen,

 laat ons “mens” blijven,

met een nieuw bewustzijn voor de waarden

die ons door een alles opslorpende consumptiemaatschappij

ontnomen werden.

Annemiek

Mijmering 61 2023.

Tip… Baukje schreef me een fijne mail en merkte o.a. op dat ze veel herkende in het boek “Wie ben ik als niemand kijkt,” van Liesbeth Woertman. 

Inmiddels heb ik het boek ook in huis en heel boeiend moet ik zeggen. Ik koop nooit nieuwe boeken, meestal tweedehands bij BOEKENBALIE voor de helft van de prijs of zo.

Het boek was niet eens gelezen en als het beduimeld was geweest was het ook goed… 

Ook dit soort hergebruik is goed voor het milieu en je portemonnee. 

Ik zag dat boekenbalie de door mij geschreven boeken ook te koop aanbieden…jawel tweedehands  “Eten uit de eerlijke moestuin” 5,45 euro. Een vierde van de oorspronkelijke prijs.

Tip 2… Al tientallen jaren teel ik chioggia bietjes en… zaad. 

Bij Sonja zag ik snijbiet zaad rijpen… Dat ik daar nooit opgekomen ben.

Nu teel ik regenboogsnijbiet zaad nou ja bij twee planten… een rode en gele. 

Bij de rest worden  doorgeschoten scheuten afgeknipt om de kracht in de plant te houden….

Tip 3… Zelden heb ik brood over omdat het laatste hard geworden stukje wel zachter wordt bij een wok of groentepannetje en gaat toch wel op. 

In de soep soppen kan ook. 

Ik koop steeds een heel brood van een goede bakker (geen fabrieksbrood) dat zo snel mogelijk uit de plastic wordt gehaald. 

Meestal neem ik een fijnmazig netje mee  naar de winkel, om het in te verpakken. Brood snijden doe ik liever zelf naar believen dikke of dunne sneetjes.

Het brood ligt (of staat aangesneden) onverpakt met de snijkant op het aanrecht op een vast plekje,

want ik hou niet van klef zacht snel beschimmelend brood dat in plastic ligt te zweten…

Tip 4… De courgetplanten werden niet voor niets onder de kaardenbol geplant. 

Kaardenbol trekt veel bijen die passant de moeilijk te vinden
bloemen van de courget bevruchten… 

Dit jaar hoef ik ze daarbij niet te helpen… Bloemen tussen groente is het geheim van de Engelse tuinen en dat is niet voor niets…

Tip 5… Ik ben weer begonnen aan de grote keuken beurt. Dat verloopt bij mij spelenderwijs. 

Elke dag met het laatste afwas sop een deel van de keuken
erachteraan. 

De bestek/lade het eerst. 

Kruimels eruit zuigen en de lade soppen. 

Het volgende is de tegelwand boven het aanrecht met alles wat eraan hangt… 

Na een week heeft elk onderdeel een beurt gehad.

Tip 6… Tussen de buien door een uurtje naar “Het Laand,” 

de bonenplanten uittrekken, de aarde los maken en acht spruitjes planten gezet. 

Elke plant kreeg een eigen huisje en we zullen zien of het helpt tegen slakkenvraat.

De bonen die nog aan de planten zaten heb ik over het hoofd gezien met plukken en waren te dik. 

Ze werden gedopt en kwamen tussen de bonen die ik nog had, omdat we geen goed voedsel weggooien.

Dat wordt bonen op het menu met gebakken aardappeltjes en rode ui plus rozemarijn en champignons… 

De hele reutemeteut in twee pannen op een tweepits elektrische
kookplaat… 

Energiezuinig enne… afwas zuinig. Hoe dan?

Vier in de pan… eerst de gesnipperde ui fruiten in de koekenpan,

 terwijl de aardappels tussen de bonen op de tweede pit stonden.

Aardappels uit de bonen pan, in schijven snijden en in de koekenpan…
de uien aan de buitenkant.

De aardappels keren en de champignons in stukjes gesneden bakken,

 als je de aardappelschijven kan stapelen. 

Daar kwam ook nog de rozemarijn bij en werd de koekenpan op de pit verschoven naar waar de meeste warmte moest komen. 

Wie zei dat mijn koekenpan te groot is voor een persoon?

Tip 7… Moeder natuur bood een gele courget aan die geoogst moest worden. 

Deze keer komt daar een andere vulling in dan eergisteren. 

Anders eten we te vaak hetzelfde, even kijken wat we hebben…

Een flinke gele courget

Champignons

Halve ui

Paar kleine tomaatjes

beetje voorgekookte rijst uit de vriezer.

De werkwijze ken je nog wel van de vorige mijmering.


Mijn leventje… Onder de pompoenen die op de stoep liggen werd een dikkere laag hooi gelegd. 

Het regent veel en ze mogen niet rotten. 

Al doende heb ik drie naaktslakken betrapt die een ontbijtje hielden

rondom een pompoenbloem. 

Gelukkig maar een mannelijke bloem dus zonder vrucht. 

De slakken opgeveegd verhuisden door de achterpoort naar de braakliggende tuin aan de achterkant. 

Daar wonen nog geen mensen die op het idee zouden komen slakken te doden en kunnen de bloteriken daar rustig uitbuiken.

Gisteren ben ik mijn nieuwe bril gaan ophalen en besloot aansluitend markonderzoek te gaan doen in de grote winkels. 

Kijken waarmee de commercie ons nu weer het geld uit de zakken probeert te kloppen. 

Eigenlijk niets nieuws onder de zon waar een mens met gezond verstand in zou kunnen trappen.

Wel de laatste opruiming koopjes met 70% korting bij BERDEN Schunk 

en bleef een topje aan mijn vingers hangen van goede kwaliteit voor net 20 euro. 

Of ik er nu in ben geluisd of een goede slag heb geslagen weet ik even niet…

Ook nog een ontbijtje genoten waar iedereen behalve ik al eens


gebruik van heeft gemaakt. 

Je krijgt ze bij o.a. IKEA en de HEMA voor een klein bedrag.

Bij de HEMA tussen 10 en 11 uur en in drie maten. Ik nam een groot ontbijt dat 5 euro kostte. 

Je kreeg daarvoor cappuccino (of wat je wil) een croissantje een broodje gezond of met ham of kaas een gekookt ei en een jammetje.

Aan het raam gezeten heb ik de winkelstraten vol zien lopen en de ontbijt gasten eens bekeken. 

Alleen oudere meneren, ik neem aan alleenstaanden waarvan hun partner was overleden offe… weggelopen? 

Uiteindelijk een gezin met een zoontje en zo’n goedkoop ontbijtje is echt iets voor een verregende vakantiedag…

Vanuit het raam 1e etage kon ik heerlijk mensje kijken en hun gedragingen zonder gezien te worden.

Het verliefde niet meer zo jonge echtpaar hand in hand, misschien de tweede leg? De mevrouw met de iets te korte en te strakke rok? Misschien gekocht toen ze een maatje minder woog?

De meneer met de haantjes blik naast de vrouw die overduidelijk alle zwaarte van het gezin droeg. Drie kindjes op een rij waarvan twee in een dubbele wandelwagen. Meneer liet net genoeg afstand tussen hem en het gezin om te suggereren dat “zijn vrouw hem niet begreep.”

Hoe kan het arme mens ook als de grootste stapel zorgen (wellicht alle zorgen) op haar schouders liggen. Ik zag zo voor me als ze in de avond, nooooit klaar met het werk nog een wasje aanzette terwijl meneer de “second love” lijn op internet bezoekt.

Dan jeuken mijn handen om mevrouw eens even onder handen te nemen en op te pimpen, een vriendinnenavond uitgaan in te plannen, en meneer mooi op de kinders kan passen…

Maar ik mag niet stoken en ieder moet zijn/haar eigen groei beheren en zich niet onder de tafel laten vegen… Ken je die van de vrouw die voor haar 35e verjaardag van haar echtgenoot nieuwe borstjes kreeg?

Foei Annemiek…