woensdag 12 juli 2023

Mijmering 57 Ratatouille uit eigen tuin, ophokken, gevuld stokbrood, vega hamburger, gratis warm water en 06 lijnen…

Beste mensen,

Ik hou van Russische roulette,

en ga voor het maximum wat in het leven zit,

Vandaag en morgen…

Voor mij…en door te mijmeren voor jou.

Annemiek.

 

Mijmering 57 2023…

Tip…Heerlijk dat op/hokken tijdens de hittegolf. 

In de stilte kom je jezelf tegen, wat tot bewustwording leidt en kon  ik weer beslissingen nemen. 

Enkele kommetjes werden doorgegeven en potplanten op de vensterbank die niet mijn smaak zijn verhuisden naar de tuin.

Waarom zou ik ze blijven verzorgen?… uit plichtgevoel? Omdat ik ze van een bepaald iemand
kreeg? 

Wie ze wil hebben mag ze meenemen…

De doos met brieven van zussen, een broer en dierbare vrienden werden na tientallen jaren weer gelezen. 

De brieven van mijn opa (Toontje Smits) en oma van 40 jaar geleden geven een beeld van de band die we toen hadden. 

Ik lees dat ik karrevrachten linnengoed voor het huwelijk van mijn broer Piet/Marjo kocht. 

De broer die door moeder uit huis werd gezet omdat ze het niet eens was met de vrouw die Piets voorkeur had. 

Helpen waar nodig, daarin ben ik niet veranderd…

De vele brieven van mijn zus Tonnie die haar karakter weergeven en volgens mij is dat niet veranderd, maar dat is haar zaak. 

De zeer dierbare vriend Gerard (platonisch) die ik verloor omdat onze resp. scheepjes een andere koers gingen varen… 

De manier waarop dat gebeurde was voor mij een keihard  leerpunt voor de rest van mijn leven. 

Wat heb ik dat indertijd fout aangepakt en daar zwaar onder geleden…

Daarna beëindigde ik contacten heel anders en altijd tijdens een gesprek onder vier ogen.

 Vrienden werden kennissen omdat we elkaar niets meer te vertellen hebben/hadden

 en kennissen werden vrienden omdat door groei naar een “rijkere” levensfase je vanzelf weer soulmate’s tegen komt… 

want het is niet hebben (in geld en goed) maar zijn!

De mevrouw die eens bij me werkte is een heel dierbare vriendin geworden… 

Van de bewoners van Ter Eijk toen ik een burnout kreeg.
ze zet me ook best eens op mijn nummer en dat is waardevol.

Verder werd ik me tijdens de “op/hok uren” bewust dat het toch gelukt is…

om alleen nog maar observeerder te zijn.

Iedereen moet zichzelf helpen en zelf onderzoeken wat de beste manier daarvoor is. 

Ik heb genoeg geholpen… en geef alleen nog advies als er om gevraagd wordt…

Tip 2… Hamburger op het menu maar wel vega… 

De overgebleven harde broodjes bij de PLUS waren weer vijf voor een euro en werd meteen het menu daarop afgestemd.

Een wit groot broodje was erbij en ik had nog rode uien. 

Een klein tubetje tomatenketchup werd gekocht want ik gebruik de zooi zelden. 

Sla uit de tuin en een vegaburger uit de vriezer…jawel zelf gemaakt.

Floor zat al klaar op de tuintafel want ze eet altijd mee, voor de gezelligheid, 

al krijgt ze meestal een
tipje koffiemelk en telden we weer onze zegeningen…

Tip 3…Een van de broodjes was een bruin klein stokbroodje en kwam een flash-back van gevuld stokbrood bij me boven drijven.

Werkwijze: Snij het kapje van het stokbrood en pluk het broodkruim eruit. 

Vul het brood met gehakt als je dode diertjes eet, 

of… in mijn geval de prut van een ontdooide vegaburger.

Daarop uienringen en geraspte kaas of plakjes kaas. 

Omdat ik zelf de vegaburger maak, weet ik wat erin zit… 

Wil je zo’n recept?  

Google dan linzenburger of vegaburger mijmeringen en komt wel een gemakkelijk recept van mij voorbij.

Tip 4… Een dalletje in de hoogzomer hitte? 

Hoog tijd om bonen en wortels te zaaien in opengevallen plekjes waar tuinbonen stonden. 

Zelfvoorzienend leven brengt zoveel vreugde.

De laatste bonen werden geplukt op zes struikjes na. 

Daar werden stokjes voor gestoken. (doordenker) 

Het is mijn zaad winning waar de bonen geel bruin en droog mogen worden… 

Zaaigoed voor 2024 “As God beleef.”

Gedroogde erwtjes en tuinboontjes werden gedopt. 

Ook zaad voor volgend seizoen hoe weinig ook. 

Bonenzaad altijd 24 uur in de vriezer leggen om eventuele larven van de bonenkever te doden. 

Ik heb menige zaadopslag verloren aan de kever, dus leerde… 

Na het invriezen, het zaad even laten nadrogen in een open potje.

Deksel erop en een briefje of schilders afplakband met tekst wat het is…

en hop in de zaaddoos tot volgend voorjaar.

Tip 5 van Siham…gratis warm water in het kinderbadje…

Natuurlijk heb ik Siham (mijn MEANDER hulp) “besmet” met het
consumindervirus. 

Ze zit nu ook op de eerste rij van meer doen met minder. Deze keer kon ze mij wat leren… Als de kinderen naar school gaan en moeder gaat werken, is het badje in de tuin al gevuld met koud water. De zon (tijdens hittegolfjes) maakt het water al wat warmer…

Echt warm water verkrijgt ze door de slang vol water te laten lopen, het spuitstuk dichtgedraaid. 

Ze heeft een buitenkraan waaraan de slang blijft gekoppeld. 

Het water in de slang wordt heerlijk warm in de zon. 

Doe toch maar niet!! in het water in de slang kan de legionella bacterie zich ontwikkelen...

Als de kinderen thuis komen kan het warme water in de slang in het badje bij het “koude” water. 

De slang weer vullen voor douchetijd. 

Als de kindjes moe gespeeld uit het badje komen, 

worden ze ter plaatse op het stoepje ingezeept en met warm water uit de slang afgespoeld. 

Afdrogen pyjamaatje aan, eten en verhaaltje vertellen voor het slapen gaan…

Tip 6… Ratatouille uit eigen tuin.

Ingrediënten…

Rode ui van het laand

Rode Desiree aardappels van het Laand

Teentjes knoflook uit de border

Pepertje uit de border

Twee chioggia uit de border

Paar tomaatjes uit de kuip

Courget uit de border

Wortels gekocht

Paprika gekocht

Tijm oregano basilicum en Salie uit de border

Werkwijze… De gesnipperde ui aanfruiten in de stoofpan. 

Knoflook erbij en de harde groentesoorten het eerst. 

Die snij je in kleinere stukken dan de zachte groentesoorten. 

Wat zout en stoven op hoge pit. 

Even omscheppen en op lagere pit laten stoven in eigen vocht,

 ongeveer 20 minuut. 

Daarna heb ik de kookmuts over de pan getrokken en kunnen de groenten gratis na sudderen…

Mijn leventje… Wat me altijd al boeide is de vage lijn tussen goed en slecht oftewel hoe jaag je door communicatie stoornis en automatisering de zorgkosten in Nederland omhoog…

De laatste tien jaar kreeg ik jaarlijks botox injecties in mijn blaaswand
gespoten. 

(Sorry alweer een zeikverhaal.)

Het gevolg was dat ik zelf de urine uit mijn blaas moest halen door te katheteriseren 

en werd om de zoveel tijd een doos met katheters gebracht.

Ik wist nooit wanneer ze kwamen en soms werden ze bij de overburen afgegeven als ik niet thuis was.

Regelmatig belde ik dat ik voorlopig geen katheters meer nodig had en schijnbaar bleek de automatische zending moeilijk te stoppen.

Toen weer een doos kwam terwijl ik er nog een had heb ik direct opgebeld om te vragen hoe ik de doos kon retourneren. 

Dat bleek niet mogelijk en ik zou hem maar bewaren voor als ik ze
weer nodig had. 

Nou dat zal nooit meer gebeuren want die blaas is naar de Filistijnen…. 

Ondertussen worden die twee grote dozen katheters wel gedeclareerd bij de zorgverzekering op mijn naam  als zijnde nodig.

 Waar maak ik me druk om zal je denken… en het was een onderwerp
van gesprek met de woensdagvriend tijdens de dagelijkse dagsluiting.

We dragen wel allemaal samen de verantwoordelijkheid de zorgkosten niet verder op te jagen… I

k hoor in mijn omgeving dat oudere mensen karrevrachten incontinentie materiaal thuis opslaan, 

omdat ze worden overladen en niet in staat zijn de overvloed te
stoppen.

Ik heb toen de botox niet meer hielp,  een tijd van die inleggers gebruikt die of te groot of te klein waren omdat ze de verkeerde maat stuurden. 

Terug zenden kon niet dus gaf ik de gekregen verkeerde maat door aan arme mensen, te gebruiken als maandverband. 

Ik ken ook mensen die ruim bestellen omdat ze graag iets weggeven.

Het kost hen niets want het is van de grote hoop… 

Net zoiets als diefstal op het werk… 

In mijn werkverleden was ik o.a. verantwoordelijk voor een schoonmaker die de kantoren schoonhield van een bedrijf.

Hij werkte keihard om zijn werk in de helft van de tijd af te krijgen. 

Daarna vulde hij zeker een uur met op een kantoortje achter een bureau  sekslijnen te bellen.

Daar kwam ik te laat achter. De telefoonrekeningen van het bedrijf liepen in de duizenden tot ik een val voor meneer zette…

Hij schrok zich kapot toen ik opeens binnen kwam zeilen terwijl hij met een hitsige blik nou ja… de tissues bij de hand. 

Ik heb veel geleerd door met mensen in alle lagen van de bevolking te werken…

Het bedrijf waarvoor ik werkte heeft de telefoonkosten vergoed gekregen zette een banner op de telefoon en meneer werd op staande voet ontslagen… Nog eentje?

 Een alcohol verslaafde schoonmaakster die in haar SPA drinkflesje jonge jenever had en op koffiebonen kauwde. De maatschappelijk werker met een alcohol probleem die altijd dikke sigaren rookte zodat je zijn kegel niet rook…

De schoonmaakster die uit de prullenbak papier meenam omdat de achterkant nog goed was voor de kleinkinderen om op tekenden. Ook dat is diefstal…

De meest vage lijn die ik meemaakte was wel over de gratis gekregen goederen. Menigeen dacht omdat ze gratis binnen kwamen daar vrijelijk over te kunnen beschikken…

Annemiek