donderdag 6 juli 2023

Mijmering 55 Hittegolf truuks, gevulde pompoenbloemen, salade niçoise, Arabische muziek in het heuvelland…

Beste mensen,

Ik heb deernis met mensen die alles verloren.

Die weg zijn gezakt en zijn ondergegaan.

Ik hou van de mensen die daarna herboren

Terug bleven vechten en weer op zijn gestaan…

Annemiek.

Mijmering 55 2023.

Tip…Vroeg in de ochtend dwalen Floor en ik door het hofje. 

Kijken wat ons moeder de natuur weer voor nieuws heeft gebracht. 

Zoals bekend gaan de bloemen van pompoen en courget open in de ochtend. 

Ze geven daarmee de bijen toestemming om via de mannenbloem de vrouwenbloem te bevruchten. 

Het blijft spannend of het lukt. 

Soms help ik daarbij. Tegen de middag vouwen de bloemblaadjes zich weer dicht. 

Gevulde pompoenbloem staat elke zomer wel een keertje op mijn menu. 

Natuurlijk de mannenbloemen nadat ze hun werk hebben gedaan,

 vrouwenbloemen hebben een vruchtbeginsel en als ze goed bevrucht
zijn wordt dat een pompoen…

Tip 2 Gevulde pompoen bloemen…

Ingrediënten:

Enkele mannelijke pompoen of courgetbloemen vroeg geplukt gaan in
de koelkast.

Kruidenkaas

Bloem

1 ei

Snuf zout

Beetje melk

Zonnebloemolie

Enkele rankjes om de bloemen dicht te binden.

Werkwijze: Kruidenkaas  in een spuitzakje scheppen en de bloemen voor de helft ermee vullen. 

De bloemblaadjes erom sluiten en dichtbinden met een rankje.

Een dik beslag maken van bloem ei snuf zout en wat melk. 

De gevulde bloem erdoor slepen en bakken in een pannetje met wat zonnebloemolie. 

Meestal bak ik schijfjes courget daarbij op dezelfde manier waar de rest kruidenkaas als toefjes op worden gespoten…  

Met een glaasje Hugo mijmeren we de zomeravond in vredigheid…

Tip 3…hittegolf truuks.

Heb je een mechanische ventilatie in huis? 

Zet die overdag dicht en in de avond en nacht open. 

Want in een onvoldoende geventileerde woning ontstaan schimmels en vocht.

Heb je alleen een ventilator? Zet flessen met bevroren water voor de ventilator. Proberen maar…

Je slaapt bij hitte moeilijk? Je krijgt slaap als je lichaamstemperatuur daalt en geeft je lichaam het slaaphormoon melatonine af.

Hoe krijg je je lichaam koeler? Door je lakens even in de vriezer te leggen of een kruik met water vullen en in de vriezer leggen. 

Die leg je tegen je hoofd, of met een nat waslapje je hoofd koelen en een kom met ijsklontjes naast je bed waarin je het waslapje kan dompelen.

Het ijskoude waslapje in je hals en nek… en een dunne handdoek op je kussen tegen de “waterschade.”

Tip 4… De bloemen van de siererwt zijn prachtig in een vaas. 

Door in een wijde vaas  een flesje te zetten waarin de bloemen worden gezet, komen de grillige bloem stengels van de erwt goed tot hun recht…

Tip 5… Bloemen genoeg in mijn tuin waartussen de bernagie oftewel
komkommerplant. 

Vers geplukt in de antieke lampetkan gezet, geniet ik vele momenten meer dan dat ze in de tuin bleven staan…

Tip 6…De laatste lidcactus verhuisde van de woonkamer naar het zomerverblijf onder de oude seringenboom. 

De aardewerk plantenstaander werd boven gezet en misschien wordt
hij wel geruimd.

Afgelopen winter had de lidcactus het zwaar onder de airco verwarming… 

Wat is de tip? 

Bij twijfel het te ruimen object eventjes wegzetten en kijken hoe het je bevalt…

Een vetplant verhuisde naar de tuin en kwam op de vensterbank het mooie doosje met speldenkussendeksel

 waar aan de binnenkant de foto van een meneer zit verwerkt. 

Om die foto spin ik soms fantasieën als ik verstelwerk doe op dat plekje…

Een schelpen krans werd geruimd en kwam op die plek de oude puddingvorm weer te hangen.  

De guirlande boven het antieke kastje werd ook geruimd 


omdat het geheel me niet bevalt vanaf dat de airco bak daar een plaatsje kreeg.

Ik heb ook geen zin meer om de guirlande steeds weer op te pimpen…

De schroeven moeten nog uit de muur maar dat komt nog…

Kijk regelmatig met nieuwe ogen naar het coconnetje dat woonkamer heet. 


 
Het huis is er voor jou en niet jij voor het huis…

Tip 7... Salade nicoise

Ingrediënten:

Blikje tonijn

Blaadjes sla

beetgaar gekookte boontjes

Dun gesneden rode uien ringen
en wat peper en zout


Werkwijze: Een basis van deze salade heb ik voor gedaan. 

Verder kan je nog stukjes gekookte eieren en olijven toevoegen. 

De olijfolie van de tonijn werd over de groenten gesprenkeld met wat peper en zout.


Mijn leventje… Heb je al eens een busje vol zingende Arabische vrouwen door het heuvelland zien rijden? 

Vanmiddag was dat het geval, onderweg naar Epen. 

Handengeklap en gelach… 

Het waren enkele dames van een van Samira’s cursussen en ik was daar natuurlijk ook bij… en zijn we ijs gaan eten…

Verder kan de poort naar mijn hofje enkele maanden niet meer gebruikt
worden. 

De snel groeiende pompoen planten hebben de poort afgesloten. 

Dan maar door de voordeur en de achterpoort. 

Moeder natuur gaat boven alles… 

Het is de hemel op aarde…daar te mogen verpozen…

Annemiek