zondag 9 juli 2023

Mijmering 56 Tropenschema, fietstassen restaureren, warmoesstamppot en een seconde lijm ramp…


Beste mensen,

Ik hou van mensen met halfvolle glazen,

die in het goede geloven

Met het geloof van een kind…

Annemiek.

Mijmering 56 2023.

Tip… Met herhaling breng ik het tropenschema onder je aandacht. De manier om je huis en jezelf koel te houden… 

Kijk bij de weerverwachting welk uur het koelste is. 

Meestal is dat rond 5 uur in de ochtend. Zet de wekker en geniet van een ontbijtje buiten.

Alle deuren en ramen tegen elkaar open zetten om te koelen en te luchten. 

Eventueel potplanten gieten op je terras of balkon. De klussen rondom je huis worden aangepakt tot de temperatuur stijgt. 

Daar hoort ook boodschappen doen bij. (om half acht gaat de super open.)

Alle ramen deuren en zonweringen dicht (meestal rond negen uur) en geniet je van je tweede ontbijtje.

Vervolgens worden alle klusjes in huis gedaan op je gemakje dan breekt het lijntje niet… 

In de hitte van de dag een dutje voor of na een late lunch en natuurlijk veel water drinken…

De rest vul je zelf maar in wat voor jou past. 

Mijn goed doordacht tropenschema zorgt ervoor dat zonder airco de temperatuur in huis rond de 23 graden blijft hangen.

Buiten liep de temperatuur enkele dagen lang tot 35 graden…

Tip 2… TOPTIP! Altijd weer heb ik ruzie met rails, rolletjes en gordijnen. De hoekstop vliegt bij mij steeds van de rails. Natuurlijk door mijn ongecontroleerde bewegingen. 

De meest simpele hoekstop heb ik inmiddels uitgevonden. 

Een tyrap… nee twee tyraps. Met daartussen een roller die als hoekstop voor het gordijn functioneert…

Tip 3… Elke dag draai ik een schroef uit de muur boven het antieke kastje.  

De telefoon altijd in de achterzak voor als ik van de trap af lazer. 

De plug en het gat in de muur werd bedekt met witte tandpasta…  

Met de punt van de schroevendraaier heb ik wat oneffenheden in de tandpasta geprikt en gaat mijn “kunstwerk” onder in de structuur van de muur…

Soms werkt een tipje nagellak het stipje van een permanentmarker op de muur weg. Wie doet nou ook zoiets... 

Tip 4… De fietstassen gespen heb ik al lang gedeeltelijk van de tassen geknipt. 

Ik kon ze niet meer sluiten en het deel gesp dat onderop de tassen zat, klepperden soms tussen de spaken van de zijwieltjes.

Dat deed me denken aan het kind Annemiek dat met het dekseltje van een blikje schoencrème en wat wasknijpers klepperend door de straat fietste. 

Een schoudertas in de fietstas is gemakkelijk te gappen. Niet als je de riem om het zadel slaat. (Tip van Petra) 

Verder ben ik aan de tassen gehecht en heb besloten nieuwe sluitingen erop te naaien… Hoe dan?

Bij de ZEEMAN koop je voor een paar cent zelfklevend klittenband. 

Natuurlijk blijft die band niet lang zelfklevend (5 minuut of zo) maar wel handig om de eerste keer aan te brengen en je weet waar hij moet  komen…

Met een stevige lange stopnaald en een houten afwasborsteltje (om de naald door de canvas te duwen)  zette ik  de band goed vast. 

Een mooi werkje voor bij de TV tijdens een muziekprogramma…Zie vervolg van de klus onder “Mijn leventje.”

De bakjes in de fietstassen houden de tassen in model en geweldig om op de markt of tuincentra planten
in te zetten. 

Altijd vier wasknijpers in de fietstas kan je de kleppen opengeslagen vastpinnen en beschadigen je plantjes niet… 

De plastic zakjes mogen ze wat mij betreft houden en hoor ik ergens moeder Aarde fluisteren: “Goed zo Annemiek.”

Tip 5…Nog wat oude aardappels opgeduikeld  in de schuur. Een half bakje kastanje champignons in de
koelkast.  

De snijbiet is weer oogst klaar in de border…De zesde keer oogst van een zakje zaad. Dat wordt snijbiet stamppot oftewel:

Warmoesstamppot.

Ingrediënten:

Een vergietje warmoes oftewel snijbiet of spinazie.

2 uien

Kastanje of gewone champignons

Aardappels om puree van te maken

Klontje boter

Nootmuskaat

Scheut melk.

Werkwijze: De aardappels schillen, garen en verwerken tot puree. 

In een wok of koekenpan de gesnipperde uien fruiten in iets zonnebloemolie en de paddenstoelen in stukken toevoegen. 

Peper/zout erbij en de afgespoelde  warmoes of spinazie in stukken geknipt toevoegen. 

Laten slinken en door de puree heen scheppen…

Tip 6… Mijn “vliegengordijn” de kamerhoge vitrage, was ik op de hand buiten. 

De lingerie erachteraan met een shirt dat nog kwam aangehold... Bij hittegolf is zo’n gordijn binnen een uur droog… 

Het sop wordt niet weggegooid en de dag erna (zaterdag) werd de fiets met het sop  gepoetst om zes uur in de ochtend. Tropen schema!

Weet je nog? 

Met een closetborstel waarmee je de velgen en naaf
moeiteloos kan schrobben. 

De fiets bovenaan het trapje gezet, sta ik een treetje lager. 

Na het soppen met schoon water plaatselijk afspoelen en in de zon drogen…

Om acht uur werd de fiets met auto/was ingesmeerd en opgewreven…

 De potten kregen nog water en werd de wilde wingerd hier en daar wat bij gesnoeid. 

De sering/hortensia kreeg een laken over de kop om bladeren verbranden te voorkomen… 

Verwachte temperatuur 35 graden en Floor en ik gingen ophokken. 

De binnenshuis klus van die dag was de fietstassen verder restaureren met
een muziekje…

Om 14.00 uur is het buiten 34 graden en in huis 22.5 graden. 

Het bewijst dat we geen airco nodig hebben en energiezuinig de warmste juli dag koel kunnen doorbrengen.

Een tomaten/eiersalade met mayonaise en brood omdat dit mens ook wel eens voor de vette mayonaise wil gaan...

Mijn leventje… Klusjes binnenshuis tijdens op/hok tropenschema brengt veel plezier. 

De fietstassen werden voorzien van klittenband en ik kreeg handigheid in het naaiwerk. 

Met het houten deel van het afwasborsteltje werd de stevige naald door het canvas geduwd. 

Tussen elke steek werd het borsteltje bij de hand bewaard door het in
mijn mond te houden. 

Tot ik een soortement kaakklem kreeg.

Een verdieping lager drukte ik het een tijdje in het holletje van mijn decolleté. 

In hittegolf hoef je geen BH aan in huis en daar ik geen verbouwing van voorgevel liet uitvoeren… nou ja… de zwaartekracht won. 

Af en toe moest ik het borsteltje zoeken en het is goed gekomen.

Als extra werd op de tassen een snelhechter genaaid, 

Floor vond dat een passend woord en is niet meer dan een lijntje klittenband middenvoor. 

Aan de binnenkant van de tassen heb ik op de “stik lijnen” ducktape geplakt.

Restte me nog de vieze schimmel vlekken en vuil met SUNSODA in de week te zetten…

Kwam ook goed en zoals je ziet heb ik vintage fietstassen met rafels hier en daar en ben ik helemaal bij de tijd…

Apetrots op het repareren van de fietstassen moesten ze direct op de fiets die stond te glimmen in de schuur. 

Zonder die tassen heeft mijn dierbare driewieler overeenkomsten met een langpootmug.

De volgende klus liep faliekant mis. 

Floor molde een dierbaar kunstwerkje gemaakt door Betsy Moonen. Twee poezen en eentje werd zo fors overlopen dat het beestje een


pootje brak. Zo gelijmd met secondelijm want het was een “mooie ”breuk.

Nou… met wapperende vingers kan je beter afblijven van secondelijm.

Twee vingers aan elkaar gelijmd en de poes van Betsy zat een tijdje aan mijn hand gelijmd. 

Door de schrik heb ik ook nog op de tube gedrukt al doende bezig met vingers van elkaar los te maken zonder huid te moeten missen.

 De poes zat even later vastgelijmd aan het marmer blad van de ladekast en over mijn vingers zat een vreemde laag die eraf zal moeten slijten denk ik wel… 

De tube lijm vloog in de vuilnisbak…de gehandicapte poes van Betsy erachteraan en op het marmer blad van de ladekast zit een stukje poes waar een beitel aan te pas zal moeten komen, denk ik wel… maar even niet.

Annemiek