maandag 15 maart 2021

Mijmering 22 Van bonen/rijst gerechtje naar vega burgers en tango dansen met de regen...

 Beste mensen,

Weinig mensen zijn gelukkig
omdat het bereiken van geluk eigenlijk te eenvoudig is...
Lijntje groente zaaien?
 
Annemiek
 
Mijmering 22 2021.
 
Tip.
Ik dans de tango met de wind en de regen. Als het vrouwtje in de oude Koekoeksklok kom ik naar buiten als de zon schijnt tussen
de buien door. 

Dat kan bij mijn moestuintje direct bij de achterdeur. Ik zaai binnen en buiten als volgt:
 
Buiten in de border: Naast de koude kas waarin de sla al opkomt heb ik twee lijntjes mei knolletjes gezaaid. Daarnaast raapsteeltjes. 

Ze behoren tot dezelfde familie (koolsoorten) en mogen in maart gezaaid worden. Van raapsteel eet je het blad en van
mei knol de knolletjes. Zaai je ze in september dan heten ze herfst knol.

Van raapsteel kan je meerdere keren oogsten als je ze net boven het groeipunt afknipt. Oogst de blaadjes als ze ongeveer 20 cm hoog zijn. 

Voordat ik zaaide was de aarde losgemaakt en koemestkorrels gestrooid die met de regen voeding in de
aarde brachten.
 
Een zaaigleufje met een steel (schoffel of zo) in de aarde drukken en zuinig zaaien. Dicht harken en de aarde aandrukken. 

Om te voorkomen dat Floor mijn zaaibedjes omploegt zet ik schuine stokjes van snoeihout die ik het hele jaar door verzamel in een grote wasketel onder mijn natuur afdakje. Op het gekozen zaaiplekje kwam drie jaar geen koolsoort. (wisselteelt)
 
Meiknol dun zaaien, dan hoef je ze niet uit te dunnen. Ze groeien heel snel en heb je vier tot zes weken later al oogst. Tip voor bibberhandjes: Toch te dik gezaaid en komen teveel plantjes op? Dun ze als het pas heeft geregend en zet de uitgedunde (stevige) plantjes tussen de rijtjes. Met de steel van de houten lepel maak ik daarvoor gaatjes in de aarde.
 
De trechter gekregen van Janneke komt bij zaaien zo goed van pas. Een beetje zaad voorzichtig in een wit kommetje en piepkleine korreltjes zuinig zaaien met beetjes tussen mijn vingers op gevoel. Zo uit het zakje zaaien is niet meer te doen. Zaad dat overblijft in het kommetje gaat via de trechter weer in het zakje dat dichtgevouwen een kop speld  door het vouwtje krijgt. De speld druk ik door het papier met een stukje van mijn fleecetrui tussen papier en vinger. Slim moet de mens zijn...
 
Aan de overkant van het hofje komen twee lijntjes snijbiet, zaad dat iets kleiner is dan een gedroogde erwt dus gemakkelijker te zaaien. Steeds een vinger tussen elk zaadje en heb je de mooiste afstand van elkaar. Snijbiet kan je wel negen tot tien keer oogsten. Het blad steeds tien cm boven het groeipunt afknippen. Te gebruiken als spinazie in alle soorten gerechten.
 
Wat ik nog zaaide binnenshuis? Gele tros tomaten, tijger tomaten en nog wat kerstomaatjes. Van elke soort 8 stuks In de inmiddels bekende melkpakken verknipt tot doosjes met een klapdeksel werden acht middendoor geknipte closetrolletjes gezet. 

Potgrond erin en werden zaadjes in een schaaltje geschud waar ik ze met een natte vinger vastplakte en in de aarde afveegde. Wit zaad dus goed te zien en in elk rolletje een
zaadje. 

Een laagje potgrond erop aandrukken en met de sprayflacon erover. Dekseltje dicht en twee elastiekjes om het pak. Op de deksel staat geschreven welk zaad erin zit. Ze staan achterin de rij op de vensterbank en zal ik na tien dagen eens kijken of groene stipjes boven komen.... Teveel tomatenplanten? Weggeven in potten als het al mooie planten zijn...
 
Tip 2
Heerlijk die stukjes pizza in de vriezer op maat gesneden
voor het kleine oventje. 

Het oventje krijgt een poetsbeurt buitenom als het heet is en vliegen de vlekken eraf. De tijd wordt afgesteld en kan niets verbranden want het oventje slaat vanzelf uit. 

In de ban van het zaaien wil ik wel eens iets vergeten en eet ik lauwe, warme of hete pizza. Niets aan de hand...
 
Tip 3
Tegenwoordig snij ik de groente voordat het gas aangaat. Alles gaat langzamer en gehaast brengt snijwonden heb ik gemerkt. Een bonen rijst gerechtje op het menu.
 
Ingrediënten:
witte voorgekookte droogbonen
1 ui
1 rode paprika
paar wortels
halve courget
chilisaus en ketjap
peper en zout
2 bekertjes rijst
 
Werkwijze: Neem geen bonen uit blik of pot maar neem de moeite van witte droogbonen 24 uur in de week zetten en beetgaar gaarkoken. 

 Afgekoeld kan je ze in porties invriezen. Ik heb ze altijd bij de hand zoals je ziet en wel zo gemakkelijk. 

Het water voor de rijst opzetten en ik had wat restjes rijst die allebei 8 minuut kooktijd vroegen dus kon bij elkaar. 


Een bekertje per persoon is voldoende al maakte ik pak en zak op want gekookte rijst in de vriezer is een rijk bezit als je snel een groente gerechtje wil wokken en gooi je de bevroren rijst zo tussen de groente...
 
Terug naar het gerecht: De ui gesnipperd aanfruiten in zonnebloemolie en de groente erbij kieperen. 


De klein gesneden paprika en de wortel geschild met de dunschiller in kleine stukjes gesneden. 

De courgette met schil in dobbelsteentjes kan iets later met tot slot peper/zout ketjap en de sweet chilisaus als je de bevroren bonen erbij legt. 

Op hoog gas tot de bonen ontdooid zijn en op laag gas met
de deksel op de wok nog even na garen. 

De rijst is inmiddels gaar en door het vergiet weer in het pannetje met de deksel erop. Wat een heerlijk gerecht en ik smul ervan...
 
Vervolg tip: Met opzet deed ik teveel bonen in het gerecht zodat ze alle vocht opnamen en de basis werden van... een groenteburger. 



Nou ja met wat rijst. De inmiddels afgekoelde groente ging in de Moulinex en werd grof gemalen. 

Nog iets te slap werd wat afgekoelde rijst toegevoegd om de smurrie steviger te maken en bolletjes ervan gevormd. 

In de koelkast ermee en later met paneermeel losgeklopt ei
en weer door paneermeel rollen. De vriezer in en pracht vega ballen voor bij een frisse slaschotel of op een broodje... Het is maar dat je het weet.
 
Mijn leventje...
In Colombia en Heerlen wordt aan het filmpje gewerkt met de juiste muziek als achtergrond heb ik begrepen. Het is niet hun dagelijks werk dus duurt het even.

Het is een paar uur tijdsverschil en als Selma opstaat heb ik
een halve dag achter me. 

Haar Goodmorning komt rond de middag...Het is vreemd dat onze telefoongesprekken niets kosten via app en haar ingesproken berichten zijn ook gratis. 

Tja... de moderne tijd zoals u zegt. Toen ik opmerkte dat het in Nederland goot en ik boodschappen moest doen tussen de buien belde ze haar zoon die moest me na zijn werk helpen... 

Het moet niet zotter worden dat iemand vanuit Colombia naar Heerlen belt om iemand in Landgraaf te helpen met boodschappen doen. Ik hou daar ook niet van en heeft ze snel haar zoon afgebeld na mijn tirade... 

Ik ben niet van suiker en op de fiets moet dit mens... De wind om de oren... wat bewegen en een druppel regen kan geen kwaad. 

Alles dichtbij en ik heb tijd nodig om bij de groente te kijken en bij de broodjes om vier in een zak te doen die ik steeds meebreng. 

Ik wil vier kanzi appels en niet meer in een hergebruik zakje stoppen van stof en het echt duur kattenvoer is in de reclame en slaan ze bij de kassa de volle prijs aan. 


Ik wil die 50% terug en haal ik op bij de klanten Balie. Kan me niet schelen. Ik wil van de bio bananen die voor vijf stuks 1,19 kosten wel de mooiste en grootste hebben en neem de alles voor een euro reclame knäckebröd mee die anders 1,35 kost en net op is. 

Ja er is nog veel meer van een euro van repen en snoep dus neem ik twee netten navelsinaasappels mee en moet die knikkers eens lozen die onderin mijn tas hangen... enne oh ja... als je een zaadzakjes bewaarbak moet hebben neem dan even de brood of de puddingvorm. 
 
Annemiek die net als jullie popelt om het filmpje te zien. Ik zag alles natuurlijk al maar in stukjes...Komt goed!