maandag 8 maart 2021

Mijmering 19 Lasagne courget ovenschotel, een vreemde vogel, winter snoei, de kapper en mijn messen set...

Beste mensen

Je levensweg is niet om een doel te bereiken
maar om elke dag te genieten en paarlen van wijsheid 
en schoonheid te vergaren
Je hoeft nergens heen en blijft toch onderweg.....
 
Annemiek
 
Mijmering 19 2021.
 
Tip
Ik ben laat met de winter snoei van de wisteria oftewel blauwe regen. Het kan nog...tussen januari en half maart. 

Winter snoei betekend zomerbloei. Hoe dat werkt? Eerst komen de bloemknoppen op het kale hout, dan de bladeren en de jonge scheuten waar je snoeide. 

Daarop de hele zomer bloei. Dus aan de slag... snoei terug tot  twee of drie knoppen vanaf de hoofdstam.

 
De rozemarijn snoei ik pas terug in de lente. De plant is te groot geworden en drukt een beetje op de nieuw opgekomen frambozen kindjes.
 
Zondag heb ik de wilde wingerd gesnoeid tegen de afrastering. Een pracht groene afscheiding die nu nog wat kaal, weldra groeit en einde zomer bovenkant hek heeft bereikt. 

In het najaar worden de blaadjes prachtig rood 
waarna ze vallen. 

De twijgen worden houterig vanaf de nazomer en zijn pracht knutsel materiaal. 

Ik vlecht (wikkel) er manden van, vorig jaar de hoorn van overvloed en dit jaar probeer ik een eendje. 

De grove vorm is er al en als je goed kijkt naar het beestje in
wording zegt haar lichaamstaal al: “Worden die twijgen nog mijn verdere lijfje?”
 
Een dag later werd de eend opeens een vreemde vogel. Toch te stijf dat wilde wingerd hout. 

Vroeger wikkelde ik met berkentwijgen die veel soepeler zijn. De vreemde vogel kwam af al moet ik de snavel bijwerken en vast lijmen. 

Vreemde vogel zit nu een tijdje in de border en breek ik mijn hoofd waar hij het meest op lijkt... Een kraai? Je mag meedenken...
 
Tip 2
Op ons plein in de buitenlucht knutselen onze mannen met
grote afstand van elkaar. 

Marcel zette een bed in elkaar waarvan de bedbodem ontbrak. Af en toe kijk ik mee en die latjes doen het echt niet... 

Tussen het opslag hout worden platen gevonden die op maat gezaagd een sterke bed bodem worden, beter dan de latjes.

Ik leer Marcel hoe hij met een doekje met zonnebloemolie de krassen en vlekken van het bed kan verwijderen. Hij wordt helemaal lyrisch en gaat thuis ook aan de slag met zonnebloemolie, zegt hij. Het bed werd doorgegeven aan een meneer in crisis...
 
Tip 3
Lasagne op het menu... nee niet met lasagne deegblaadjes maar courgette blaadjes al mag het ook aubergine zijn.
 
Ingrediënten:
2 courgettes
paprika
pakje gezeefde tomaten
1 ui
knoflook tenen of stengels
kruiden zoals oregano basilicum
tijm salie of gedroogde kruiden
eventueel tomaten
peper/zout
zonnebloemolie
scheut olijfolie
 
Werkwijze:
De gesnipperde ui fruiten en als je verse knoflooktenen neemt, dan even kort mee fruiten. 

De paprika in kleine stukjes snijden en toevoegen met de stukken tomaat en mee roerbakken. 

De gezeefde tomaat toevoegen en de kruiden plus peper/zout. 

Laat maar sudderen terwijl je met de kaasschaaf de
gewassen courgette in plakken schaaft. 

Dat lukt het beste door te schaven tot je aan de pitjes komt en dan de courgette keren en weer bij de schil beginnen. 

Je hebt dan mooie stevige plakken. We gooien niets weg dus het midden gedeelte van de courgettes werd in kleine stukjes gesneden en kwam in de pan om mee te stoven. 


Ik heb nog een scheut olijfolie toegevoegd voor de smaak...
 
Een vuurvast schaaltje werd ingevet waar onderin plakken courgette kwamen. 

Leg maar mooi dicht dakpansgewijs. Een laag saus en weer courgetplakken. 


Bij mij lukte dat driemaal tot het bakje vol was en de saus en courgette op. Bovenop geraspte kaas en een stukje aluminiumfolie. 

Ik heb het bakje in het kleine oventje gezet op 180 graden dertig minuut. Het oventje slaat vanzelf uit en dat is maar goed ook. 


Ik was helemaal in de ban van vreemde vogel en het groente schoteltje helemaal vergeten. Concentratie storing.... 

Het oventje werd even later zonder de alu folie nog even aangezet. De groente lasagne was heerlijk al zou ik volgende keer de saus nog iets droger dus compacter maken. 

Dat kan natuurlijk door even zonder deksel de saus meer in
te koken... De courgette blaadjes waren gaar en de saus verrukkelijk.
 
Natuurlijk kan je ook nog wortel in de saus verwerken en bleekselderij of minder paprika... wat maar lekker voor je is...
 
Mijn leventje.
Op de fiets naar de kapper... eindelijk gaat die muts eraf.

Vooral uitdunnen en weer model erin zodat ik mijn moeilijk haar met shaper zo in model kan brengen. 

Mijn kapper is een warme hartelijke vrouw die na tientallen jaren een vriendin is geworden en wil ik haar vandaag een lente boeket geven uit pure dankbaarheid... 

Om te voorkomen dat ik alleen met stengels aankom (op de fiets) of net de blommen koop waar ze niet van houd heb ik
een gedichtje geschreven. Kort maar krachtig op een mooie kaart met een engel erop....en een bedragje ingesloten.
 
Lieve ....
 
Al die jaren ben je er voor me geweest,
en nu de winter in mijn leven komt
ben je er nog steeds...
Popje  gelukkig in het heuvelland.

 
Dat kan je niet van degenen zeggen die afhaakten toen het moeilijk werd of niet wilden of konden zien dat de winter voor me was gekomen. Ook dan veranderd wat eerst goed voelde en zie je alleen nog maar oppervlakkigheid.

Meestal deed “hij die de sla laat groeien” de selectie voor me. De kostbare mensen blijven over. Het heeft me verder gevormd naar de mens die ik nu ben, met nog meer begrip voor de degenen die berooid achter gelaten werden toen ze verkeerde beslissingen namen en huis en haard verloren. Hun partner
vrienden en/of familie. 

Ze hebben bijvoorbeeld geen vriend met inzicht (en een boormachine) die even komt helpen in de grote nood. 

Als we spullen brengen zorg ik ervoor dat het bed al in elkaar zit of zo kan opgezet.

Geen moeilijke kasten als bouwpakket of ik moet weten dat een handig iemand aanwezig is... Of ik door negatieve ervaringen wantrouwiger ben geworden? Welnee..... ik blijf wie ik ben en die messen/set in mijn rug hoort gewoon bij mij.... Trouwens in elke winter zit een lente verborgen en dat is een waarheid als een... vreemde vogel... eh een koe, dus iets dat vanzelfsprekend is.
 
Annemiek