zaterdag 20 juni 2020

Mijmering 50 Vakantie aan huis en hoe ik mijn huis huur verlaag van 602,43 naar 106,43 per maand.

 
Beste mensen,
 
Mensen kunnen dromen hebben en ervaringen
waarvoor geen woorden bestaan....

Annemiek.
 
Mijmering 50 2020.
 
Tip.
Biologische frambozen wijnazijn kost in winkels gemiddeld 18,50 euro de liter... ik maak hem zelf van frambozen uit eigen tuin. 

Een op drie dus evenveel frambozensap (frambozen door een zeefje gedrukt) azijn en rode wijn. Of meer wijn dan azijn. 

Elk jaar maak ik een fles voor mezelf en eentje voor mijn kapster waar ik al meer dan 30 jaar mee bevriend ben.
 
Het zijn pracht cadeautjes die je gemakkelijk zelf kan maken en zeer waardevol zijn...
Niet om het geld maar om de aandacht tijd en liefde die je erin hebt gelegd.... 

Je kan de fles in delen vullen naargelang er weer rijpe framboosjes aan je struik zijn. Als laatste gaan een handvol mooie hele frambozen in de fles... 

De frambozen wijnazijn blijft jaren goed en wordt
alleen maar lekkerder. Een sieraad op een kast en een mijmer moment aan zonnige dagen als je hem gebruikt voor in alle soorten salades waar een vleug zon wijn en geluk in kan...
 
Tip 2
Door erwten en tuinbonen binnenshuis voor te zaaien begin maart, kwamen ze vroeg in het voorjaar als plant in de volle grond op het moment dat velen rechtstreeks in de volle grond gingen zaaien...

Dat betekend vroege oogst met als resultaat dat 19 juni de laatste erwten en tuinbonen werden geoogst en Song de klimrekken ruimde. 

Een smal rekje erwten bleef staan... daar was en wordt niet aan geplukt en hangen de erwten verder te rijpen en daarna te drogen om zaai erwt te worden voor oogst volgend jaar... 

Gratis zaad weet je wel...geoogst van aarde en
klimaat waar ze weer ingaan en daardoor zich thuis voelen....waardoor zeer goed resultaat.

De erwtenplanten werden net boven de aarde afgeknipt... de wortels blijven in de aarde omdat daar geel/bruine stikstofknobbeltjes aanzitten die voeding zijn voor het volgende gewas dat je zaait of plant. 

Dit is bij alle erwten en bonen (peulvruchten) zo.

De vroege oogst zorgt er ook voor dat we op die plek weer planten kunnen zetten zoals spruitkool en boerenkool. 

Ook zelf gezaaid in een zaaibed in mijn moestuintje aan huis. Zaai bedjes die ingezaaid werden met koolraapjes boerenkool andijvie en spruitkool zaad.

 Die plantjes werden in drie tuinen uitgezet plus doorgegeven aan aspirant moestuiniers van ons consuminderhuis. Braakliggende moestuin aarde is altijd verlies...
 
Tip 3
Er lagen nog wat zeepjes van iemand gekregen van een hotel. Toiletzeep is PH neutraal oftewel 6 PH en je kan veilig je fijne was ermee wassen. Mijn wasmachine heeft een zeep rasp... Die van jou hoogstwaarschijnlijk ook. Als je een bovenlader hebt kom je erbij... De buitenkant van de wastrommel fungeert als rasp. 
 
Tip 4
 De klimbonen molen in de moestuin Molenberg wordt steeds mooier. Door de verschillende soorten klimbonen variëren de bloem kleuren van rood wit tot paars en zelfs bloemen met twee kleuren. 

Een prachtig gezicht... Doordat de draden waarlangs de bonen omhoog groeien geen of heel weinig zon en licht onttrekken aan het overige gewas heb je twee vliegen in een klap. Je zou de molen zelfs in je siertuin kunnen zetten....
 
De klimbonen planten staan tussen de rijen overig gewas en nemen daardoor in de volle grond ook geen plaats weg. 

Na afloop moestuin seizoen markeert een stokje waar de bonen stonden en kan het volgend jaar de molen iets gedraaid in verband met wisselteelt. De droogmolen oftewel groeimolen is duurzaam en rot niet... Een volmaakte manier van hergebruiken die voedsel brengt...


Tip
 Hoe haal je de huur omlaag en een stukje van mijn leventje...

Je kan klagen over de hoge huur maar ook de grond om je huis benutten en tot moestuintje omturnen waardoor je huur lager wordt omdat je biologisch voedsel uit je gehuurde aarde haalt. 

Je kan zelfs zonnepanelen op je dak zetten waardoor je gehuurd dak geld opbrengt. Daar moet je achteraan bij de woningstichting waarbij je huurt... of de gemeente. Nee heb je, en ja kan je krijgen...

Je moet alleen geen wietplantage op je gehuurde zolder zetten... dat is strafbaar... Dan volgt uithuiszetting en krijg je zeker 10 jaar of veel langer geen huurhuis meer in de sociale sector en misschien wel nooit meer. 

Je kan een rechtszaak verwachten met straf boetes en een strafblad en wat al niet...

Als ik mijn huur bekijk is dat 602,43 euro. Mijn huurtoeslag bedraagt 296,00 euro. Dat van de huur afgetrokken blijft 306,43 over die mijn huishuur kost. 

Omdat ik zonnepanelen op het dak heb die me 10,50 euro per maand kosten (zit in de huurprijs) maar veel meer opbrengen... heb ik maandelijks ongeveer 100 euro winst op mijn energie rekening. Dat betekend dat mijn huishuur verlaagt wordt tot 206,43 euro.

De moestuin zal me zeker 25 euro of meer per week aan voedsel opleveren kruiden en groente plus planten om medicijnen te maken en hoestsiroop plus snijbloemen en takken om manden te vlechten en zelfs droog spul voor in Floor haar buiten mandjes. Dan praat ik niet eens over fitness besparing en vreugde... Weer 100 euro per maand van de huur betaal ik nog maar 106,43 euro werkelijke huur voor mijn pracht huurhuis met hofje en moestuintjes rondom... De mensen die moestuinieren leren in ons consuminderhuis zijn zich dit ook bewust geworden...

Door corona en geen kookworkshops kunnen geven werden de lessen praktijk moestuinieren ingevoerd bij het consuminderhuis. inmiddels hebben zes mensen een moestuintje aan huis. 

Het zijn de mensen die mijn boek de eerlijke moestuin krijgen als ze bewezen hebben thuis een moestuintje te hebben aangelegd. Dana nam een Eeuwig Moes plant mee naar huis en komt weer elke vrijdagochtend leren en noteren... 

Ze haalde voor de winter het worteldoek uit haar sier tuin en leert elke dag bij door te doen...te kijken en te lezen over meer doen met minder... over moeder aarde en energie opdoen... Ik kan daar zo ontzettend blij van worden... 

 Zie je hoe Daisy zo helemaal past tussen de klimmende bloeiende bonen ranken? 

Ze straalt vredige zomer uit.. en geluk. Dat is eens anders geweest en die tijd is voorbij.. 

Een steentje aan haar vrijdag geluk droeg ook dat moment in de moestuin bij...  Ik voel en zie haar blijheid en hoor dat ze zegt dat dit net vakantie en Italië is... En daar gaan we voor...

Annemiek