zondag 7 juni 2020

Mijmering 47 Popjes One night stand, omelet vulling en frietjes van mei knolletjes...

Beste mensen,
Geluk is groente uit eigen tuin zonder landbouwgif
goed voor je lijf... de aarde en je portemonnee...

Annemiek

Mijmering 47 2020.
Tip.
Ik hou van het spel van de wind die wolken voort jaagt. De zon die verstoppertje speelt en de regen die net niet doorzet... Donker en licht en het kan me niet deren... Maar even in Molenberg gaan kijken en geen Popje te zien... hoe ik ook roep. 

De erwten moet nodig geplukt dus aan de slag. De dikste oftewel de meest strak gespannen peulen (waar de erwtjes inzitten) komen in mijn emmertje... en zit ik even later erwten te doppen aan mijn geliefde werktafel op het plein... 

Nog steeds geen Popje... De erwten hoeven niet gewassen want ik dopte met schone handen. 

Het donkere huis in... want ik weet blindelings de weg naar de woonkeuken op zoek naar wat diepvrieszakken... 

Kom ik om de hoek de oude Isidoor tegen jawel... met Popje... opgesloten in het consuminderhuis.

Die waren zeker vadertje (nou ja opa) en moedertje aan het spelen alsof er nergens eventueel nog kittens kunnen liggen. In ons huis staan altijd water en kattenbrokjes... gelukkig maar. 

Ze hebben natuurlijk een one night stand beleeft en heb ik uit pure blijdschap van het terug vinden ze allebei een zakje nat voer gegeven. 

Popje speelt duidelijk de mooie blom voor het ouwetje en is hem de baas. Isidoor is een zwerfkater en ik gun hem zijn jonge blom van harte...
De erwtjes gaan in de vriezer voor de kookworkshop en ik neem een handje mee met wat tuinbonen die al oogst/klaar zijn. Gevulde omelet op het menu maar dan anders...

Tip 2
Vulling voor gevulde omelet kan je variëren met wat voorhanden is. Deze keer was dat:
1 gesnipperde ui
tenen en loof van knoflook
3 roma tomaten
handje erwtjes
half handje tuinbonen
halve rode paprika
vergiet vol snijbiet
peper/zout

2 eieren voor de omelet.
Werkwijze:
De gesnipperde ui in zonnebloemolie fruiten. De knoflook stond in de weg in de border en heb ik de tenen en het loof gebruikt. 

Klein gesneden en geknipt... bij de uien die knoflook... en de tomaten in stukken toegevoegd. Op hoog gas wokken en de paprika klein gesneden erbij plus de erwtjes en de tuinbonen. 

Peper en zout en de deksel op de wok op laag gas de groenten garen... In de border heb ik een vergiet snijbiet geknipt terwijl de omelet in een koekenpan stond te garen... De snijbiet gewassen en heel klein geknipt in de wok. Op
hoog gas laten slinken en omscheppen... 

De omelet op een bord, de groenten erop en de omelet dichtklappen... Ik heb buiten gegeten met Floor en de wind en de wolken...  een Hugootje en een vest aan... Ik hou van dit wolk en wind spel vol woestheid en het koolmeesje op het hek ook zo te zien...
 
Tip 3
Song is uit quarantaine en nee hij had geen corona maar wel flink verkouden en dan neem je geen risico. Hij werk weer in zijn geliefde moestuinen die ik even op mijn rug had... 

Hij lacht smakelijk als ik vertel hoe de kerngroep en ikke gezamenlijk de tuin hebben gered door toch maar te gieten. Vele gietertjes op een rij en bakken water...
Het was kantje boord en vele planten hebben wat verdroogde blaadjes maar dat trekt wel bij... Zo van pas komen mijn zaai bedjes in mijn border waar van een zakje zaad wel 40 spruitkool planten staan te verdringen. 

Een paar voor in mijn tuin en 20 voor in de moestuin in Landgraaf waar Song en ikke afgelopen zaterdag hebben gewerkt... Nou ja... ik heb vooral aanwijzingen gegeven die overbodig waren want Song weet inmiddels hoeveel plaats spruitkool planten nodig hebben. Hij leerde het “from the old Lady.”

We komen plaats tekort en hij wil de rest planten zetten waar de boerenkool vorig jaar stond... No sir... spruitkool is familie van de boerenkool. The same familie en vraag ik me af hoe Song ooit Nederlands kan leren als ik met mijn steenkolen Engels blijf antwoorden...
Tip 4
Ik gaf de laatste twee dikke kroppen andijvie door aan een geliefd mens op de voedsellijn en zette direct weer nieuwe planten, zo uit het zaaibed in de volle grond...

Enkele mei raapjes zijn oogst klaar nou ja... zo ongeveer en wordt kop en kont verwijdert en de knolletjes gewassen. 

Plakjes en frietjes ervan snijden... die in de wok met wat zonnebloemolie worden gebakken. Een kom sla erbij met die zalige dressing van scheut yoghurt... de helft mayonaise en een scheut honing/mosterd saus. 

Die is trouwens bij de PLUS op de kamp in de reclame. Staat boven de groente schappen en is voor de helft omdat eind deze maand de datum afloopt denk ik... maar dat deert niet. Die saus blijft veeeeeeeel langer goed dan eind juni...
Mijn leventje...
Ik zag de foto’s van de moestuintjes van Homa en Michael... 

Wat een pracht en zal ik donderdag spruitkool en boerenkoolplanten meenemen uit mijn zaai bedjes. Homa heeft er nog plaats voor al lijkt de moestuin van Michael het stoepje op te zijn gegroeid. Dat kan met pompoenen die in de aarde gezet de ranken op de tegels uitspreid. 

Homa vertelde dat haar tuin nu perfect bijgehouden wordt en geen sprietje onkruid te bekennen is. Het is aanstekelijk want haar buurman nam zijn tuin ook op de schop en zaaide o.a. worteltjes... Daar kan ik zo blij van worden en van al die foto’s en berichtjes op mijn FB pagina van gemaakte vlierbloesemsiroop... We dragen gezamenlijk het gedachtegoed consuminderen uit oftewel goed voor de aarde... Voor een habbekrats op de eerste rang en weten wat je eet... Zelfvoorzienend leven al is het maar een stukje breidt zich uit....

Annemiek.