woensdag 27 november 2019

Mijmering 87 Hoe maak je een kerststuk voor 50 cent... en Annemiek in kerst soap...

 
Beste mensen,
Van de mensen die je in je leven tegenkomt,
ben jezelf degene die het langst bij je zal zijn.
Zelfkennis bij de hand om bijvoorbeeld zelfredzaamheid te leren...oftewel meer doen met minder...
Mijmering 87 2019.
 
Tip.
Alles wordt duurder ook de kerststukken in winkels en tuincentra en je weet nooit wanneer ze werden gemaakt en hoe vers het groen is. De mooiste tijdvulling voor Kerst is zeker niet in winkels hangen maar bijvoorbeeld zelf kerststukken maken voor in je huis en weggeven aan dierbaren. De mens die je zo vaak heeft geholpen of die eenzame mevrouw die door jouw Kerststuk een warm gevoel krijgt. 

Kerststukken maken begint niet bij het tuincentrum maar fietsend of wandelend door de wijk. Zo kom je te weten waar bomen gekapt worden of huizen afgebroken... 

Dennenappels kan je rapen in bos en hei want dat mag...Alles wat los ligt mag je rapen in normale hoeveelheid.  Mos plukken mag NIET en is de reden dat ik een strafblad heb voor stropen....
 
Dat stropen zit trouwens in de familie van moederskant. Opa Smits heeft de oorlog overleefd met zijn grote gezin, door met zijn fret en Tilleke de hond konijnen en hazen te stropen. Ze maakten wanten en volgens mij nog wel meer van de huiden en het vlees ging in de pan. 
De konijnen werden tevens als ruilmiddel gebruikt en hier en daar bij een mens in armoei aan de deur gehangen. Opa Smits werd beslist wel eens gepakt maar meestal niet... omdat zijn hond hem op tijd waarschuwde als de boswachter eraan kwam. Ze raapten in die tijd dennenappels (die noemde hij mastappels) om de kachel mee aan te maken en omgevallen bomen kon je verzagen om te stoken.... Of dat wel of niet mocht daar vroeg hij niet naar...
 
Hij heeft me als meisje van 12 of zo... wel eens meegenomen op reep. Je moest dan halverwege de nacht opstaan en het was stervenskoud. We trokken door de hei en hij stuurde de hond steeds het bos in om strikken of vallen te controleren. Als de hond op een bepaalde manier blafte zat ergens iets in een strop. Zoiets is me bij gebleven. Achteraf vreselijk als ik het bedenk.... 

Welke rol die fret speelde? Het is me ontgaan. Ik zal wel teveel lawaai hebben gemaakt want het was niet voor herhaling vatbaar. Ik werd in die tijd wel eens uitgeleend om een week het huis te poetsen van opa en oma. “Ons Moek” werd ze genoemd en ik zie haar zo nog voor me.... Toen opa gestorven was heeft de pastoor op de kansel nog vertelt dat het stropen hem wel vergeven zou worden daarboven... Hij had al dat wild nodig voor zijn talrijke kinderen en de buurt in armoei en zo.... Terug naar mijn stropen en het mos....
 
Wist ik veel...er stond zoveel en ik plukte een plukje hier en daar...amper te zien en het groeit snel aan. Komt er  een jeep aan met een boswachtertje erin die op een kussentje moet hebben gezeten want hij moest tegen me op kijken. Mijn zakje mos moest direct in de greppel geleegd worden. (alsof het weer zou aangroeien) Meneer ging eens breed staan en ik werd op de bon geslingerd. Op heterdaad  betrapt en moest 320 euro betalen wegens stropen stond op de nota die ik kreeg van justitie. Tja...
 
Het straatje rondom consuminderhuis Parkstad in Landgraaf gaat op de schop. De tuinen worden fundering gaten voor 50+ woningen en de huizen staan al leeg. In de tuinen hebben we verser dan vers, groen gesnoeid en een skimmia struik gekortwiekt. Hulst vind je overal en snoei rustig met mate hier en daar....maar vraag aan de eigenaar (die soms net niet thuis is...of je vind in het donker de bel niet  eh sorry)  De conifeer gebruiken we als basis want die gaat mee tot na drie koningen...
 
Hoe maak je een kerststuk dat tot half januari fris en fruitig blijft? Een blok oase 24 uur minimaal in een bak (regen) water leggen en in een plastic bakje deponeren van de chinees of vlees van mensen die dit nog kopen. 

Knip eventueel het bakje iets lager zodat de oase ruim erboven uitsteekt. Door het stuk eenmaal per week water te geven blijft alle groen zolang goed...en het bakje is waterreservoir. Een stuk maken in een hoge pot of bak? Leg onderin stukken eventueel oude oase met daarop een groot doordrenkt stuk dat boven de pot uit moet steken. Neem de foto’s als voorbeeld en het lukt iedereen...
Zoals je ziet bij de voorbeelden als volgt:
 
1. Wil je een rond of langwerpig stuk? Maak de contouren door aan de zijkanten lange takken in te steken en voor en achter iets kortere maar wel plat recht onderin waar de oase blok net boven bak of kom uitsteekt. Zie voorbeeld...
2. Daar tussenin takjes steken binnen de contouren dus niet langer dan de eerste takken...
3. Bovenop de oase blok schuin omhoog op de hoeken vier takken van een ander groensoort steken. Daartussen wat lager spul van hetzelfde soort.
4. Geen mos gaan stropen maar op de oase blok in het midden kleine stukjes afval groen leggen. Je ziet er straks niets meer van...
 
5. Zet op het hart van de oase blok, stekers of een glas om theelichtjes in te zetten. Veiliger kan niet. De eventuele stekers vullen met hergebruik aluminiumfolie aarde of oude oase. 

De glaasjes tot driekwart vullen met zand waarop de theelichtjes komen. Dennenappels of een paddenstoeltje of wat je hebt zie voorbeeld. Papaverbollen of kaardenbol of lotusbodems kan ook. Zie voorbeeld hoe je een draadje aan dennenappels maakt.
6. Nu heb je toch al de basis en bent meer dan halverwege...Tijd om even te stoppen, om letterlijk en figuurlijk afstand te krijgen van je stuk. Gerda maakte voor ons warme chocomel en sneed Kerstbrood..... dat zou je ook kunnen doen. Daarna kijk je met nieuwe ogen naar je kerststuk.
7. Zet het stuk hoger op een emmertje of zo en steek mooie takjes rondom waar de oase nog zichtbaar is... Er kan misschien wat hulst bij of skimmia.... Misschien is je stuk in zilver of rood of rood met goud of welke kleur dan ook die je steeds terughaalt. De voorbeelden zal ik meesturen van wat onze mensen maakten in de workshop kerststukken maken... Doe er je voordeel mee...

Aanvullende tips: Knip goud of zilverkleurig troepjes zeer fijn en strooi op je kerststuk. Als de kaarsjes branden glinstert het spul tussen de takjes. 

Zet op je kalender voor 2020 april een wandeling op het kerkhof op je agenda. Daar liggen de oude kerst grafstukken in de container met duur houdbaar spul dat je zo kan hergebruiken. Lint ballen lotusbodems dennenappels en en...

Op rommelmarkten kleine glaasjes kopen waar theelichtjes inpassen....
Mijn leventje...
De druk in deze tijd loopt wel eens op en mijn hoofd loopt wel eens om. Een baken in deze drukke tijd is het dagelijkse telefoontje van de woensdagvriend rond 22.30 uur in de avond. “Kind ga slapen,” wordt steevast gemaand nadat we de dag hebben doorgenomen... Ik zeg dan steevast dat ik dat zal doen en denk soms; Dikke neus...en werk nog een poosje aan de pc in de nachtelijke stilte... Mijn vrienden houden me naast de woensdagvriend mede overeind en ik doe domme dingen die zij dan weer oplossen.
Mijn hulp bijvoorbeeld heeft wel een sleutel van mijn huis maar kwam niet door de poort die ik afgesloten had. Ze is wel slank maar toch niet zo dat ze tussen de spijlen door paste... Erover heen klimmen is geen optie.... Ik heb reserve sleutels bij Theo en via wat heen en weer bellen werd de arme man van zijn eerste kop koffie gehaald om mijn poort te openen. 

De meneer van het autobanden bedrijfje werd door mij krachtig toegesproken aan de telefoon omdat  Theo niet zonder betalen met onze auto van het plein af mocht. Ik was bezig met een kerstworkshop en zou in de middag komen betalen. Meneer kent me inmiddels en zal me niet meer vergeten. Begrijpelijk natuurlijk dat hij boter bij de vis wil. Iedereen kan wel zeggen dat hij/zij van het consuminderhuis is. Hij was verbaasd dat ik niet met de auto kwam en wat mijn functie eigenlijk is was de vraag... Bij een coördinator schijnt een auto te horen volgens meneer zijn denkwijze. Een coördinator uitvoering op een driewieler leek hem wat zot zag ik.... Hij vroeg of ik ook winterbanden op mijn fiets moest hebben...  Dat leek me wel wat... We zijn als de beste maatjes uit elkaar gegaan....

Bij het tuincentrum gebeurt steevast hetzelfde en zegt de verkoper dat de doos viooltjes zo in de auto kan. Ik merk dan steeds verbaasd op dat het geweldig is dat ze bij de planten een auto meegeven. Als je een baby krijgt schijnt daar ook een auto bij te horen..... Ik dwaal wat af...naar een ander jaar met kerstdrukte....
Doet me denken aan de keer dat een meneer me zou komen ophalen met de auto om weet ik waar naar toe te gaan. Hij zou toeteren als hij voorreed. Het was donker en laat nou net de lover van het overbuur meisje haar ophalen... Bij het toeteren rende ik naar buiten...autodeur open en dicht en zat ik naast een meneer die ik nog nooit had gezien...en zat al te krakelen hoe hij rijden moest. Hij schrok zich kapot toen in plaats van zijn jong liefje een twee generaties oudere mevrouw instapte.. Het jonge ding stond inmiddels naast het portier te bekijken met wie haar lover “vreemd” ging... Gelukkig ben ik mondig en heb de regie over de klucht genomen met veel gelach en verontschuldiging.... Dat kan allemaal gebeuren met Annemiek in kerst eh vogel vlucht....

Annemiek