zondag 10 november 2019

Mijmering 84 Zuurkool met witte bonen, puree, gebakken appeltje, nostalgie en de voorraadkast in november...

Beste mensen,

Tijdens een “frisse neus halen” 
vind je zomaar kleine buideltjes geluk...
een vogel, een tuin, de glimlach van een kind, een kransje aan een voordeur,
Je zou het allemaal niet zien als je thuis was gebleven...
Annemiek.
Mijmering 84 2019
Tip.
Nachtvorst gevolgd door een zonnige dag waarin best nog tuinklussen gedaan kunnen worden. Door de vele regen bleef veel liggen en dat zal wel in meer tuinen het geval zijn geweest. Potten met meerjarige planten kunnen nog geleegd en in de volle grond gezet waar ze meer kans van overleven hebben dan in een pot....
Als je nog geen tijd hebt om de potten schoon te maken zet ze dan in ieder geval op de kop om te voorkomen dat regenwater erin blijft staan en ze kapot vriezen. Elke dag het laatste afwaswater bewaren om de dag erop in ieder geval EEN pot mee schoon te maken en in de schuur of zo zetten om te overwinteren....
Tip 2
De viooltjes staan al lang in de wacht om manden mee op te fleuren tijdens wintertijd. Vandaag werden ze in potten gezet waarin onderin wat blad ging op de gaatjes, om uitspoelen van de potgrond te voorkomen. Daarop potgrond en de viooltjes.... potten in de manden op onder/bakjes en rondom weer bijvullen met mos of hooi...wat je ook hebt. Dat wil zeggen voor de manden van gaas/mos. Gewone potten en bakken vullen met viooltjes kan natuurlijk ook. Viooltjes zijn winterhard en bloeien tijdens zachte winterdagen en krijgen nog een groei/bloei spurt tegen april/mei 2020...Ze helpen je de winter door...met hun vriendelijke gezichtjes.
 
Tip 3
De sering/hortensia werd nog gesnoeid als je hem in toom wilt houden kan dat nog. Lage takken kort snoeien zodat de uitlopers komend jaar de aarde niet raken. Zoals je ziet heb ik de bolvorm behouden en niet veel gesnoeid zodat komend jaar bloemen erin komen.... Drastisch kortwieken betekend zeker een jaar geen bloei...

Tip 4
Helemaal weg van de topinamboer (aardpeer) die in mijn voortuin staat wordt hij vol ingezet bij stamp potjes en pureetjes. Een derde aardpeer op twee derde aardappel bespaart je aardappels en hoe gezond is de aardpeer. Hij zorgt tevens voor een goede stoelgang voor mensen die last hebben van regelmatige verstopping is de aardpeer zeer aan te raden. Pastinaak bonen en uien hebben dezelfde werking.

Tip 5
In november staat elke week wel een keer zuurkool op het menu. Nee geen stamp potje maar zuurkool met witte bonen en een pureetje van aardpeer/aardappel erbij en gebakken appeltjes... Een geliefd recept van dit mens en goedkoop zodat je huishoudgeld overhoud waarvan houdbare producten gekocht kunnen worden voor in de voorraadkast. Zolang de wegen goed te fietsen zijn sla ik voorraden in.. Welke producten?
 
Tandpasta *
shampoo *
zeep *
sunlight en soda *
afwasmiddel*
bloem *
rijst * 
pasta *
koffiebonen *
suiker
filterzakjes
doos houdbare melk
koffiemelk*
bonen *
erwten *
linzen *

Het sterretje betekend al in voorraad dus nog ietsje om bij te kopen. Je eigen lijstje zal wel anders zijn al of niet langer? Wat je in huis hebt daarvoor hoef je niet op pad als de feestdagen drukte komt opzetten of de wegen glad... In november goedkopere menu’s op tafel zetten betekend meer voorraad kunnen kopen voor in je voorraadkast... Wegenzout niet vergeten...Je hoeft het maar in de schuur te hebben staan....

Tip 6
En nu het receptje: Zuurkool met witte bonen, puree en gebakken appeltjes.
Ingrediënten: voor twee a 3 personen.

2 dikke aardappels
enkele aardperen als je hebt
of meer aardappels
klontje boter
nootmuskaat
zout
500 gram zuurkool
handvol witte bonen die je
hopelijk voorgekookt in de vriezer
hebt opgeslagen.
1 appel.

Werkwijze: Schil de aardappels en topinamboer met de dunschiller. (Ik heb de topinamboer na het oogsten geschrobd met regenwater zodat de modder eraf was voor de dunschiller eraan te pas kwam.) Was de knollen in drinkwater en snij ze in kleine stukken waardoor kooktijd wordt verkort. Zuurkool en knollen apart koken met elk een beker water en bij de knollen iets zout. Aan de kook brengen en daarna 10 minuut laten koken op laag gas. De bonen kunnen NU in bevroren toestand bij de zuurkool om te ontdooien en te verwarmen. (Even op hoog gas) Zet de deksel schuin als nog vocht moet verdampen. Witte bonen uit potjes of blik worden match en zijn duur. Je vind ze niet terug in de zuurkool al zitten ze wel erin. *
 
De knollen eventueel afgieten en stampen tot puree. Klontje boter en nootmuskaat erbij en eventueel scheutje melk al zal dat met topinamboer bij de aardappels niet hoeven...
Ondertussen in ietsje zonnebloemolie schijven appel bakken in de koekenpan. Laat de schil erom...alleen wassen en van klokhuis ontdoen. De vitamientjes zitten immers net onder de schil... Ik heb pas een potje mosterd/honing gekocht wat heerlijk smaakt bij dit gerecht. In de koeling bewaard kan ik wel een winter ermee voorruit...

*Gedroogde witte bonen koop je bij de Turkse winkel als je voor goedkoop gaat. Een kilo wordt driemaal zoveel als je ze wast en met twee liter water 24 uur in de week zet. Koken met het weekwater tot beetgaar. Afgieten en af laten koelen. In pakketjes van een handvol bonen invriezen. Misschien heb je kleine hergebruik doosjes zoals ik... dat bespaart het milieu weer plastic zakjes. De voorgekookte bonen zijn je “vlees” oftewel vleesvervanger in vegetarische gerechten zoals bovenstaande zuurkool. Ook te gebruiken in alle soorten stamp potjes en wok gerechten...
 
Mijn leventje...
Floor en ikke hebben zaterdag bijgeslapen en baaldag gehouden. Die staat wel eens op de planning en dat mag... Gewoon helemaal niets doen om de dag erna aan de slag te kunnen en trots te zijn over wat uit je handen komt... Een frisse neus halen op de fiets en op zondag boodschappen doen in de vroegte als de medemens uitslaapt en de supers stil zijn. Rustig wikken en wegen en twee goede reclame broden ingeslagen en thuis gedeeld in vier halfjes die
ingevroren werden. 

De stoof peertjes zijn in de reclame en die zijn goed houdbaar. Een kilo voor 99 cent... Je kan ze stoven en kant-en-klaar invriezen in bakjes. Nostalgie met Kerst of eerder of nu... 

Koffiebonen in kilo verpakking is nooit weg bij dit mens en met een kilo kom ik lang uit omdat de koffie per beker wordt gezet en niets weggegooid. Beker water in steelpannetje met deksel aan de kook brengen. Filterhouder op de beker met een filterzakje en een schepje gemalen koffie erin. Koffie opgieten met het kokend water.
Eerst de helft van het water in het midden en dan rondom langs de randjes gieten zodat de koffie goed gefilterd wordt. Het proces is korter in tijd dan ik het tikken kan dus probeer maar eens...

Ik heb het geëmailleerde bord weer gevonden in de tuin en zat onder een pot chrysantjes. Schoon gemaakt kan het weer in de kast en leg ik op het pannetje water voor de koffie als ik vergeten ben brood uit de vriezer te halen... Het bord geleid
de warmte zeer snel... beter dan aardewerk zou doen.
Een deel van de hof werd blad vrij geveegd en kwam het blad op de borders. Als je een blad korf van de gemeente vlakbij je huis hebt zou je zakken vol blad die anderen wegdoen ergens achterin je tuin kunnen opslaan. Door op de zak te gaan staan kan er nog meer bij tot de zak net nog dicht kan geknoopt... en heb je na de winter prachtige bladcompost....
De bramen moeten nog gesnoeid...dat kan de hele winter nog tijdens vorstvrije dagen. Klusjes verdelen en eerst maar wat direct moet. De jarenlange mijmering fan mist de inkuil/kuil en dat wordt dit jaar een kleintje om tijdelijk pastinaak en topinamboer in op te slaan als de vorst de aarde op slot zet. 

Natuurlijk moet je voor die tijd oogsten dus hou het weerbericht in de gaten... Ik heb dit jaar alles weggegeven wat ik over had en niets bewaard. Er staan nog spruitjes en boerenkool en de laatste winterwortel moet eruit... Het kan allemaal nog net....


Geen geraniumstekken op de vensterbank dit jaar en heb ik een experimentje gedaan door ze in te kuilen... Kan zomaar mislukken en zien we komend voorjaar wel weer. Alleen de fuchsia’s staan gesnoeid binnen op de vensterbank van de onverwarmde logeerkamer en krijgen elke week een eierdopje water per plant. Daarmee komen ze de winter door...
 
Het is een weelde de koel/vriescombinatie en zal ik einde maand het verbruik van de stroom misschien wel zien dalen. Niet meer de trap op hoeven voor de vriezer is een genot. Klusjes boven worden gedaan als ik opsta of naar bed ga en dat kan een wasje zijn dat wordt opgehangen. Buiten hangen bij nachtvorst is vriesdroog en ik zie in gedachten de planken luiers en theedoeken die in mijn kind tijd aan de lijnen hingen... De lakens die witter dan wit door het blauwsel spoelwater moesten en het rekje boven de kachel en de stang rondom waarop na gedroogd werd. Wij hadden een hele grote kelder waarin gedroogd werd op lijnen met de ramen op kiep.

Toen waren wasdrogers onbekend en deze doos heeft menig keer met de vingers tussen de wringer gezeten als het te vlug ging. Je stond als kind bijna te dansen aan dat draai geval om maar vlug de was uit het sop door de wringer in de spoel wasteil te kunnen mikken. Spoelen in de grote teil en in de kleinere wasteil met blauwsel in het water naspoelen. Daarna weer door de wringer en op de waslijn om als eerste de witte was buiten te kunnen hangen voor de school begon. De stekker van de wasmachine met wringer uit het stopcontact vergat je nooit omdat met natte handen je aan de stroom bleef hangen... wat mij natuurlijk steevast gebeurde.

Op de tweede klas lagere school was ik vaak te laat op de maandagen en moest in de hoek staan. Om mijn woede daarover kwijt te raken zette ik heel voorzichtig de bretels van Harrie Deckers om de leuning van zijn stoel. Met dat joch had ik altijd wel appeltjes te schillen....Als hij opstond bleef de stoel aan zijn kont hangen en keek ik de andere kant uit. Toen schreven we nog met kroontjespennen die bij mij direct in twee puntjes spleten en de inktpot was ook al zo’n ding... De inktlap had ik zelf gemaakt van bonte kleine lapjes met een knoop in het midden die de zaak bij elkaar hield... Ik zat op een moderne gemengde school waar de meisjes en de jongens samen in klassen zaten. Ik was moeders mooiste niet met mijn melkboerenhondenhaar, een lui oog en het ziekenfondsbrilletje. Daarbij Robinson jongens schoenen omdat meisjesschoenen na twee weken waren gesloopt. Alles was te groot en te grof aan dit kind en als de jongens “schele” riepen en “bolletje eier beschuit” hield ik daar geen trauma aan over... Ik was nooit de “zielige” maar schopte eronder en gebruikte mijn vuisten voor mij en mijn zus...en wachtte mijn tijd af. Therapie in de kinderjaren... en daar hoorde ook ventielen losdraaien van fietsbanden bij... van Harrie Deckers, Paul Wouters en wie me maar dacht dwars te moeten zitten.....

Annemiek.