donderdag 22 augustus 2019

Mijmering 64 Bonte zomerherinneringen vergaren.....

Beste mensen
Er is nog zomer en genoeg
wat zou het loodzwaar tillen zijn wat een gezwoeg
als iedereen niet iedereen terwille was
en iedereen niet iedereen op handen droeg.
Judith Hertzberg

Annemiek.

64 Consumindermijmering 2019.
Tip.
En nog steeds bevrucht ik vrouwelijke courgette bloemen door bij de man een vingertopje stuifmeel weg te nemen en bij de vrouwelijke bloem aan te brengen. Dat is mijn eerste werk vroeg in de ochtend als de bloemen helemaal open de dag begroeten. Na tien uur gaan de bloemen dicht. Om bloemen te kunnen vullen met kruidenkaas zal je ze vroeg in de ochtend moeten plukken om ze vervolgens in de koelkast te bewaren...Natuurlijk alleen de mannen bloemen vullen nadat ze dienst hebben gedaan. De vrouwen brengen immers de oogst... Vullen kan met kruidenkaas en dichtbinden met een stengeltje bieslook... Vervolgens de bloem door dik pannenkoekbeslag slepen en in zonnebloemolie bakken in een klein pannetje...


Tip 2
De courgetteplant waar de gegraveerde courgette aan groeit is op sterven na dood maar toch laat ik de plant nog staan om in haar laatste eindje leven het littekenweefsel in de letters nog iets te sterken... De gegraveerde courgette zal straks niet alleen de blikvanger tussen de bewaar pompoenen zijn, maar tevens de zaadhouder voor zaad en oogst 2020...
Tip 3
Tijdens een fietstocht ben ik niet ver gekomen want ik verloor mezelf in een veldje met wilde bloemen en rozenbottels, besjes en boerenwormkruid in overvloed en vreemde roze kubusjes... In mijn fietstas heb ik altijd een snoeischaar en een bigshopper en ben vol blijheid gaan knippen. Nee... geen kaalslag maar overal een beetje, in eerbied en dankbaarheid voor wat de natuur me gratis geeft. Je zag amper dat ik er was geweest... 

Uiteindelijk waren mijn shopper en fietstassen vol... Thuis gekomen werd een ring gemaakt van een stuk spandraad dat dubbel gebogen aan de eindjes in elkaar werd gehaakt... Een bonte zomerkrans ontstond waar je gewoon verliefd op MOET worden.... Ik kreeg
deze pracht dag vrij van mijn vrienden Theo en Jozé die weer eens een extra dag werkten. Wat een zegeningen waar “Hij die de sla laat groeien” nog een schepje opdeed om me de kant van het vergeten veldje op te sturen...Misschien om daar troost liefde en energie op te doen?
 
Tip 4
Elk jaar vernieuw ik het kransje rondom de stolp waaronder een zout/deeg taartje zit. Mooie decoratie voor mijn eetkamertafel. De oude blommen werden met de huishoudschaar gewoon afgeknipt en het nieuwe boerenwormkruid op het oude kransje gebonden....  Een tweede keer een rondje maken met het wikkeldraad is bij boerenwormkruid aan te raden om het geheel wat gelijk te krijgen. Je ziet het wikkeldraad niet als je de draad tussen de knoopjes (blommen) laat vallen.... De bloemen drogen nog wat in en de geur maakt je zo blij... Zomerherinneringen als de herfst en de winter komt....van dit jaar en mijn leven.
 

Mijn leventje...

Tientallen jaren heb ik een mooi rood boodschappentasje bewaard met wieltjes voor als ik ouder werd... Ik kan de rode schoonheid niet gebruiken dus wordt hij doorgegeven aan Janine, die met de bus de broodlijn komt ophalen op de maandagen... Er groeit nieuw leven in haar.... 


 Zes grote wijnglazen gingen ook weg omdat vier wijnglazen in mijn kast voldoende zijn... Nog steeds ben ik aan de slag met ontspullen en krijg daar steeds meer plezier in... 

De bureaustoel kan nu weg naar het consuminderhuis omdat de zorgverzekering een hoog/laag trippelstoel heeft laten brengen. Als alle drempels aangepast zijn kan ik met die stoel van de pc naar de eetkamer tafel rijden en naar keuken en toilet. Aan het keukenblok kan de stoel elektrisch hoger gezet en kan ik zittend op aanrechthoogte koken. De stoel omlaag kan ik in de onderste lades en in de kast op elke plankhoogte...voor de dagen dat het veel minder is.  Het is net een liftje... Wat een weelde. Ik moet het ding elke week opladen en hoe dat gaat moet nog even bekeken worden...

Annemiek