zondag 18 augustus 2019

Mijmering 63 Ramen wassen in de regen en scheidingswandjes voor nop...

Beste mensen,
Terwijl de keurig geklede wijze nog zoekt naar een brug
heeft de blootvoetse dwaas al zwemmend de overkant bereikt.....
Ik hoor dus duidelijk bij de dwazen...en geef daar graag het voorbeeld van.
Al tijden niet meer wetende wat “gewoon” behoort te zijn......
En eigenlijk heb ik dat nooit geweten...
 
Annemiek

63 Consumindermijmering 2019.
Tip
Afgelopen vrijdag werden de aardappels gerooid in moestuin Consuminderhuis Molenberg. We hebben al eerder een voorproefje genomen dat zeer was bevallen dus wilde iedereen zien (en meehelpen) wat er nog aan cadeautjes onder de grond zat. De twee flinke kratten aardappels (rode Desiree) werden verdeeld onder alle vrijwilligers. Dat zoiets moois van een pootaardappeltje kan groeien...maakt blij. Mister song heeft de aarde weer gelijk gemaakt en hebben enkele dames pastinaak gezaaid die winterhard is en best nog ver kan groeien voordat de vorst de aarde sluit.... Komende week ook nog wat andijvie zaaien... dat kan nog....

De aarde ontginnen dus 40 cm diep zeven (afgelopen winter en voorjaar) was een heel werk waarna flink werd gemest. Het is allemaal de moeite waard geweest en gaan we in september weer verder met een nieuw stuk ontginnen.... als we er mannen voor krijgen (eentje weet ik zeker die weer zal helpen...) Mister song erbij en komt het wel goed....... Elke keer een stukje..... Het ontgonnen stuk moestuin wordt gezamenlijk bijgehouden...door de kookworkshoppers en soms denk ik dat het maar een miezerig stukje is wat we begin het jaar hebben ontgonnen maar het is toch heel wat....In de tuinen aan huis van de vrijwilligers groeit het stukje kruiden en moestuin ook en daar is het me om te doen... Komende week deel ik pastinaak zaad uit en ik weet nu al wie daar iets van wil hebben...
 
Tip 2
Doen met wat er is... Met spiralen van oude bedden kan je scheidingswanden maken... We kregen afgelopen jaren vele bedden die niet meer compleet zijn. Als de mensen ze maar kwijt waren en soms is het moeilijk te zien en ontbrekende schroeven niet meer te krijgen. Afgelopen week werd onze zeecontainer helemaal leeg gehaald en elk bed schroef en stuk hout bekeken. Bedden werden opgezet en bijeen gezocht als legpuzzels. Wat bij de een ontbrak paste bij een ander bed. Losse lattenbodems gingen een huwelijk aan met bedden waar ze ontbraken en wat we overhielden werd bewaard of... Scheidingswanden van gemaakt tegen een blinde muur tussen afvalhout... de mesthoop en oud ijzer. Die mesthoop moet nog onder gegraven en wordt die plek later opslag container restafval compostbak en koffieprut opslag.... Ik moet alleen nog mijn licht laten schijnen op wat er zoal weg wordt gegooid... Daar haal ik weer heel wat uit..... voor de klusmeneer.... en het kacheltje van de volkstuin meneer.
 
Bekijk de tussenwanden met mijn ogen... Zie je ze al staan met een likje verf tegen muren? Al of niet een stukje ingegraven....Klimrekken voor planten of boontjes. Of als scheidingswand naast een zitje waar je dan hedera langs laat groeien... om de afvalcontainers achter te verstoppen en ze zijn ook nog rot/vast... Hedera stekjes vind je overal...Kost je helemaal niets...alleen de verf.

Tip 3
Tijdens deze regenzondag heb ik geweldig veel hemelwater geoogst. Drie regentonnen vol en de tuinen zijn ruim van water voorzien door de stromende regen. Mijn hofje is afgelopen zaterdag geveegd en van onkruid ontdaan plus preventief zout gestrooid op moeilijke onderhoudsplekjes. Dat zout kon vandaag mooi in de voegjes lopen en was al niet meer zichtbaar....Tot het voorjaar geen onkruid meer.....
Tip 4
De woonkamerramen zijn afgelopen zaterdag van binnen gewassen door een mevrouw die me kwam helpen. De buitenkant heb ik vandaag gedaan in de regen... Water genoeg en met een ramenborstel en een flink sopje werden de ramen plus kozijnen geborsteld. Met een steelpan heb ik regenwater tegen de ruiten gegooid en verder niets...niet meer gedroogd of afgetrokken... Wat een weelde.... De ramen zijn prachtig opgedroogd zoals na regenbuien altijd gebeurd. Het vuil is eraf en ze glinsteren in de zon die altijd na regenbuien weer opduikt....Ramen wassen in de regen is peanuts en echt een uitvinding....In een tel gebeurd. 
 
Tip 5
Soms ben ik kluizenaar en wil een weekend lang niet van mijn hofje. Ik zoek mijn eten bij elkaar uit de tuin en de rucola kon geoogst... Er waren nog wat Frieslander aardappeltjes uit eigen tuin en een rode koolraap kon daarbij om samen pureetje te worden...Met een klontje boter nootmuskaat en een scheut melk.  De rucola werd kort afgespoeld en klein geknipt en met een gesnipperd uitje verenigd in een kom. Scheutje azijn en peper/zout erbij en husselen. De rauwe groente bij het hete pureetje en omscheppen op hoog vuur. Eventjes maar.... een minuut of zo. Rauwe andijvie stamppotje... maar dan met rucola...
Een eigen maaksel vegaburger erbij die ik steeds in de vriezer in voorraad houdt.

Mijn leventje....
WMO Landgraaf heeft drie maanden achterstand in aanvragen die ze meldingen noemen. Er zal een huishoudelijke hulp moeten komen en een zogenaamd keukentafelgesprek. Ondertussen ben ik door het thema tijdmanagement in kring 48 te behandelen erachter gekomen dat het echt niet meer kan. Teveel ziekenhuis bezoeken
momenteel en alle ballen die ik in de lucht wil houden is een hulp noodzakelijk. In de kringen (cursus) die ik geef krijgt de mens bewustwording geleerd al vanaf het eerste thema dat budgetteren heet. Die WMO laat maar op zich wachten.....daar wil ik mijn leven niet door laten vergallen....

Kijken naar jezelf wat anders kan en uit de sleur van alledag... Hoe was het en waar sta je en wil je heen.... In thema tijdmanagement leer ik de kringleden momenteel hun huis op gewenst schoon niveau te brengen en te houden. (En fris mijn eigen kennis ook meteen weer op.) We maken persoonlijke week schema’s die nooit boven de vier uur per week komen hoe groot je huis ook is. Daarbij enkele uren extra beurt per week en is de rest van de tijd voor leukere dingen of werken buitenshuis of studeren of met je kinderen leuke dingen doen of je lover..
 
In afwachting van de hulp (als ik die krijg) heb ik een mevrouw bereid gevonden om me tegen uurloon vier uur per week te helpen. Wat een weelde..dat er een spaarpotje is.. We hebben samen gewerkt en wat ik niet kan kan zij met haar wendbare lijfje... We hebben de hof geveegd en alles van de plaats gerukt...(rukken deed ik)  Als zij had geveegd en onkruid verwijdert veegde ik nog eens na met mijn gespierde armen. Ze was niet beledigd...

Er werd zout in richels gestrooid en onder rekken en banken. Mevrouw heeft alle woonkamer ramen van binnen gewassen precies zoals ik het wilde en ze voelde zich wederom niet beledigd door mijn commentaar. Ik heb haar vertelt dat ze bij mij in lering is voor professionele schoonmaakster... en dat heb ik natuurlijk meer gedaan..... Ze heeft geen inzicht en geen overzicht maar is heel gewillig... wordt niet snel boos en werkt hard.  Je moet wel erbij blijven en dat is niet erg. Al doende leert ze en raam twee en drie ging al vanzelf... 

Ze kruipt teveel onder banken en tafels wat niet goed is voor haar rug en haalde ik haar daar weer onderuit en rukte de meubels van de kant. We vonden onder de sta-op-stoel een schoen die ik al een half jaar kwijt ben. Zat gewoon ingeklemd ergens... en door verschuiven stoel vond je hem niet... Mevrouw weet niets van tijd je werk laten doen en ik was dooooodmoe na die vier uur maar dolgelukkig. Volgende keer verder.... Mijn huis
is zo weer op gewenst niveau. Floor mag haar wel en zij mag Floor... Ze denkt dat het een lief zachtaardig poeske is en ik laat het maar even zo... 

 Tijdmanagement bracht me inzicht om niet te wachten op de bureaucratie en mijn leven in eigen hand te nemen... bewustwording... en zie ik meer mensen in kring 48 zaken oppakken die steeds weer negatieve momenten brengen. De kringen heten niet voor niets: grip op geld.... en leven en met dat laatste deel zijn we bezig...in kring 48. De ene bewustwording brengt de volgende bewustwording....

Breng ik je nog wat leuks op de valreep... Na de regen kwam de zon en besloot ik boodschappen te gaan doen. Een pyjama aan waarvan ik de zwarte broek eens heb bekeken. Schoenen aan en een luchtig zomerjasje erover...dicht gerist...  De broek kon voor een legging of zo doorgaan volgens mij... Mijn haren wel gewassen maar niet in model gebracht met foam. Geen oogschaduw of zo... ben ik op de fiets gestapt en bij de PLUS aangeschoven achter een karretje. Voer voor Floor en wat er nog ontbrak... De ogen neergeslagen zogenaamd snel en druk en niemand zien. Kom ik bij de kassa waar een zeer vriendelijke juffrouw me voorstelde mijn boodschappen in te willen pakken in mijn tasjes... Ze keek me wat meewarig aan en vrees ik dat de legging toch een beetje meer op een pyjamabroek heeft geleken dan ik dacht... "Een mevrouw die de weg kwijt is" heeft ze zeker gedacht... Ik heb er eens smakelijk om gelachen...en haar een fijne dag gewenst....

Annemiek.